Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Tror du missförstår honom. Dom tar väl för tusan inte kortet så vida han inte ens är i närheten av sitt fordon. Att det kan sätta käppar i hjulet senare förstår jag men absolut inte på plats.

För övrigt tycker jag inte du har någon rätt att vara nervärderande mot den du citerat då du själv knappast verkar vara den skarpaste kniven i lådan mentalt av dina få inlägg att döma. Du använder sämre grammatik och formulerar dig sämre än dom flesta tunga missbrukarna här på FB.

Suck...

Vid övriga narkotikabrott så får transportstyrelsen fatta beslut om att återkalla körkort.

Hen frågade om polis kan ta ett körkort vid drogrelaterad misstanke och jag svarade på hens fråga.
Senast redigerad av Anders101 2014-10-23 kl. 23:45.
Citera
2014-10-24, 00:50
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders101
Suck...

Vid övriga narkotikabrott så får transportstyrelsen fatta beslut om att återkalla körkort.

Hen frågade om polis kan ta ett körkort vid drogrelaterad misstanke och jag svarade på hens fråga.

Ja, men det var inte vad personen i fråga ville ha svar på Personen i fråga ville veta om det togs på plats och så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det kan återkallas i efterhand då man inte är pålitlig i nykterhets hänseende vilket är ett krav för att få ha körkort, på samma sätt som vid upprepade LOBar. Det är inte polisen som står för det utan transportstyrelsen.

Det var jag fullkomligt medveten om, men det var inte relevant.

Edit: Såg dock att jag missade att nämna "på plats" så det är inte så konstigt att jag fick sådana svar
Citera
2014-10-24, 17:06
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Varför är polisen så dåliga på att lösa brott?
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2014-10-24 kl. 17:10.
Citera
2014-10-24, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Varför är polisen så dåliga på att lösa brott?

Tja, det beror ju på vad man jämför med kanske? Vilka förutsättningar man har tex. Det är hårdare rättsliga krav i dag än vad det varit tidigare och kollar du på hur statistiken för " lösta brott" ser ut i länder där man inte ens kan stav till " männskliga rättigheter " och " rättsliga krav" så kommer du att se att dom är bättre , rent siffermässigt. Att dom har bättre kunskap, utbildning mm( poliser i dessa länder går väl någon månads kurs jämfört med 2.5 år som i Sverige) tvivlar jag starkt på faktiskt.
Citera
2014-10-26, 10:37
Medlem
The Crashs avatar
Exakt vad gäller vid § 11 och § 13 enligt polislagen? Kan polisen rent teoretiskt omhänderta vem som helst oavsett förutsättningar? Har polisen rätt att avvisa vem som helst enligt § 13, även om den allmänna uppfattningen inte är ett allmänt störande av ordningen, utan snarare polisens subjektiva uppfattning?
Citera
2014-10-26, 10:49
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Exakt vad gäller vid § 11 och § 13 enligt polislagen? Kan polisen rent teoretiskt omhänderta vem som helst oavsett förutsättningar? Har polisen rätt att avvisa vem som helst enligt § 13, även om den allmänna uppfattningen inte är ett allmänt störande av ordningen, utan snarare polisens subjektiva uppfattning?

Du verkar snurra in dig i resonemang som gränsar till paranoia. Svaret är nej, det finns rekvisita som måste vara uppfyllda innan laga befogenhet kan verkställas.
Citera
2014-10-26, 11:01
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du verkar snurra in dig i resonemang som gränsar till paranoia. Svaret är nej, det finns rekvisita som måste vara uppfyllda innan laga befogenhet kan verkställas.
Fast om mitt resonemang grundar sig i verklighet med tanke på gårdagens händelser där polisen hotar med att låsa in mig i fyllecellen, trots att jag var nykter, för att jag inte lämnar den plats som polisen avvisat mig ifrån. Hade nämligen bekymmer med deras resonemang att jag var allmänt störande när jag satt tyst och stilla på en plats.
Nu vet jag av erfarenhet att man inte ska argumentera med polisen, men jag tyckte att detta var riktigt löjligt. Polisen måste ju ändå ha viktigare saker för sig än att bestämma var folk ska få sitta.

Jag ställde i varje fall frågan till polisen - efter att de visiterat mig och satt mig i polisbilen - om de hade stöd för detta, och han hänvisade till § 13 i polislagen och menade på att detta grundade sig i hans subjektiva uppfattning. Därför så blir frågan om det verkligen är där man bör dra gränsen; att polisen kan ta en person som sitter stilla på en plats och inte beter sig våldsamt, otrevligt eller på något annat sätt ens finns på andra människors radar vid det aktuella tillfället och dessutom inte begår något brott med stöd av polisens egna subjektiva uppfattning att denna person är allmänt störande.

Edit: Bör kanske förtydliga med att jag satt på marken på en ganska bred gata. Folk hade inga som helst bekymmer med att ta sig förbi.
Senast redigerad av The Crash 2014-10-26 kl. 11:30.
Citera
2014-10-26, 11:31
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Fast om mitt resonemang grundar sig i verklighet med tanke på gårdagens händelser där polisen hotar med att låsa in mig i fyllecellen, trots att jag var nykter, för att jag inte lämnar den plats som polisen avvisat mig ifrån. Hade nämligen bekymmer med deras resonemang att jag var allmänt störande när jag satt tyst och stilla på en plats.
Nu vet jag av erfarenhet att man inte ska argumentera med polisen, men jag tyckte att detta var riktigt löjligt. Polisen måste ju ändå ha viktigare saker för sig än att bestämma var folk ska få sitta.

Jag ställde i varje fall frågan till polisen - efter att de visiterat mig och satt mig i polisbilen - om de hade stöd för detta, och han hänvisade till § 13 i polislagen och menade på att detta grundade sig i hans subjektiva uppfattning. Därför så blir frågan om det verkligen är där man bör dra gränsen; att polisen kan ta en person som sitter stilla på en plats och inte beter sig våldsamt, otrevligt eller på något annat sätt ens finns på andra människors radar vid det aktuella tillfället och dessutom inte begår något brott med stöd av polisens egna subjektiva uppfattning att denna person är allmänt störande.

Jag antar att det är den här händelsen som föregick polisens ingripande, dvs där du "satt tyst och stilla på en plats":

Citat:
Jävla idioter det finns på krogen. Hamnade nästan i fight med en på dansgolvet. Som vanligt överdrivet knuffande från den andra partens sida och jag bad honom lugna ner sig, och han svarade med att provocera fram våld. Dock så gick folk emellan och det blev inget.
Däremot någon timme senare så får jag en knytnäve rakt i ansiktet av en helt okänd snubbe som var i fight med en annan kille. Troligen för full för att sikta och med största sannolikhet slog han mig utav misstag. Jag spillde i varje fall ut min dricka över mig och slog tillbaka. Självklart plockar vakten mig, ignorerar den andra killen totalt och sedan är det jag som tvingas dras med polisen resten utav kvällen. Försökte ändå få vakten att i förhör med polisen vittna om den andra partens signalement, dock utan resultat.

(FB) I dag har jag ångest/är jag ledsen/låg/sur för att...

Din berättelse är inte ovanlig, du "gjorde ingenting" och var "helt nykter" och sen kom elaka polisen och kidnappade dig helt utan skäl.
Citera
2014-10-26, 11:35
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag antar att det är den här händelsen som föregick polisens ingripande, dvs där du "satt tyst och stilla på en plats":

(FB) I dag har jag ångest/är jag ledsen/låg/sur för att...

Din berättelse är inte ovanlig, du "gjorde ingenting" och var "helt nykter" och sen kom elaka polisen och kidnappade dig helt utan skäl.
Faktum är att det är två separata händelser. Efter att jag upprättat anmälan mot killen som gav sig på mig så lämnade polisen mig. Jag satte mig på gatan en bit utanför krogen och väntade på mina kompisar.
En stund senare kom den andra polispatrullen och ja.. Du vet ju resten.

Bör även påpeka att drickan jag spillde ut var vatten med is och ett sugrör. Jag är för snål för att lägga pengar på krogen.

Min fråga kvarstår dock.
Senast redigerad av The Crash 2014-10-26 kl. 11:57.
Citera
2014-10-27, 18:19
Medlem
Händer det att en utredning läggs ner efter slutdelgivning? Jag vet att det är möjligt i teorin men det känns som att man inte går till slutdelgivning ifall man tänker åtala..
Citera
2014-10-27, 20:25
Medlem
Citat:
Faktum är att det är två separata händelser. Efter att jag upprättat anmälan mot killen som gav sig på mig så lämnade polisen mig. Jag satte mig på gatan en bit utanför krogen och väntade på mina kompisar.
En stund senare kom den andra polispatrullen och ja.. Du vet ju resten.

Bör även påpeka att drickan jag spillde ut var vatten med is och ett sugrör. Jag är för snål för att lägga pengar på krogen.

Min fråga kvarstår dock.

Du har alltså varit inblandad i bråk tidigare under kvällen. Sedan har du satt dig ute i vägen och vägrar flytta på dig fast poliserna ber dig och sedermera även beordrar dig att flytta på dig.

Det låter som ett fullständigt bra tillfälle att nyttja pl13 och omhänderta dig för att på så sätt få bort dig från gatorna då du inte kan uppföra dig.
Citera
2014-10-27, 21:44
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Du har alltså varit inblandad i bråk tidigare under kvällen. Sedan har du satt dig ute i vägen och vägrar flytta på dig fast poliserna ber dig och sedermera även beordrar dig att flytta på dig.

Det låter som ett fullständigt bra tillfälle att nyttja pl13 och omhänderta dig för att på så sätt få bort dig från gatorna då du inte kan uppföra dig.
Fast att jag hade varit inblandad i bråk visste ju inte dessa poliserna. Jag hade dessutom ett till synes korrekt uppförande gentemot dessa poliserna.
Vad som var intressant i hela händelsen var väl att när de hotade mig med att låsa in mig på grund utav min alkoholkonsumtion och jag begärde att de skulle ta ett blåstest så backade dem och bestämde sig för att köra mig till McDonalds istället. Uppenbarligen i full vetskap om att jag inte druckit en enda droppe alkohol under hela kvällen.

Men ja, det är ju ett väldigt bra tillfälle att ge sig på en nykter medborgare som precis blivit attackerad utav en idiot på krogen och därför blivit utslängd och som därför sitter ned på en plats i väntan på sina kompisar med stöd av pl13.

Jag har all respekt för polisen med tanke på vilka drägg de tvingas dras med på helgerna. Jag är fullt medveten om hur människor kan bete sig och hur pass våldsamma dessa kan vara. Däremot så tycker jag inte det bara är idiotiskt, men också naivt av er, att på fullaste allvar tro att det inte finns några felaktigheter eller brister i poliskåren.

Med detta sagt så tolkar jag ditt svar på min fråga som ja, polisen har rätt att avvisa vem som helst med stöd av pl13. Du får mer än gärna dementera detta ifall du tycker jag uppfattat dig fel.

Under tiden jag skrev detta inlägget så kom jag på en annan fråga. Kan polisen låsa in vem som helst i fyllecellen utan att den ens är full? Finns det något krav på alkoholtest vid inlåsning? Jag tänker att polisen skriver ju rapporter, så hade varit intressant att veta ifall en persons promillehalt rapporteras - det vill säga om personen är tillräckligt nykter för att göra ett alkoholtest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in