Citat:
Ursprungligen postat av
Baath
Du har alltså varit inblandad i bråk tidigare under kvällen. Sedan har du satt dig ute i vägen och vägrar flytta på dig fast poliserna ber dig och sedermera även beordrar dig att flytta på dig.
Det låter som ett fullständigt bra tillfälle att nyttja pl13 och omhänderta dig för att på så sätt få bort dig från gatorna då du inte kan uppföra dig.
Fast att jag hade varit inblandad i bråk visste ju inte dessa poliserna. Jag hade dessutom ett till synes korrekt uppförande gentemot dessa poliserna.
Vad som var intressant i hela händelsen var väl att när de hotade mig med att låsa in mig på grund utav min alkoholkonsumtion och jag begärde att de skulle ta ett blåstest så backade dem och bestämde sig för att köra mig till McDonalds istället. Uppenbarligen i full vetskap om att jag inte druckit en enda droppe alkohol under hela kvällen.
Men ja, det är ju ett väldigt bra tillfälle att ge sig på en nykter medborgare som precis blivit attackerad utav en idiot på krogen och därför blivit utslängd och som därför sitter ned på en plats i väntan på sina kompisar med stöd av pl13.
Jag har all respekt för polisen med tanke på vilka drägg de tvingas dras med på helgerna. Jag är fullt medveten om hur människor kan bete sig och hur pass våldsamma dessa kan vara. Däremot så tycker jag inte det bara är idiotiskt, men också naivt av er, att på fullaste allvar tro att det inte finns några felaktigheter eller brister i poliskåren.
Med detta sagt så tolkar jag ditt svar på min fråga som
ja, polisen har rätt att avvisa vem som helst med stöd av pl13. Du får mer än gärna dementera detta ifall du tycker jag uppfattat dig fel.
Under tiden jag skrev detta inlägget så kom jag på en annan fråga. Kan polisen låsa in vem som helst i fyllecellen utan att den ens är full? Finns det något krav på alkoholtest vid inlåsning? Jag tänker att polisen skriver ju rapporter, så hade varit intressant att veta ifall en persons promillehalt rapporteras - det vill säga om personen är tillräckligt nykter för att göra ett alkoholtest.