Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin.i.Kongo
Att han inte har bil trots att han bor i villa och har körkort, råd och tre barn säger en hel del.
Han är helt enkelt salongsberusad nästan dygnet runt och har för få nyktra timmar på sig att kunna köra lagligt.
Fast, det är väl egentligen inte helt ovanligt. Jag har heller ingen bil. Eller körkort. Det beror inte på att jag är dum i huvudet utan på att jag aldrig har varit intresserad. Bil kan jag köra och är en ganska hygglig chaufför, det är inte det, jag har bara inte varit så intresserad att jag orkat lägga ner flera månader och tio-femton tusen kronor på något som jag kanske kommer att använda en dag om året. Och sen tillkommer ju bilskatt, försäkring, besiktning, reparationer, service, bensinskatt och all annan jävelskap som Mp-mupparna kan tänkas fantisera ihop.
Det är min fasta övertygelse att körkortsinnehav och bilägande är något som håller på att förvandlas från något alla vuxna
ska ha för att inte verka "konstiga" till att bli något som är ett personligt val. Bor man då, som som både Edward och jag, i eller i mycket nära anslutning till en storstad så är kollektivtrafiken ofta så väl utbyggd att det blir bökigare att ta bilen runt än att ta buss/tunnelbana/spårvagn. Kanske inte att köra, men sen ska du parkera skiten nånstans också när du är framme. Och hemmavid över natten. Alla har inte varmgarage eller ens en parkeringsruta på gatan utanför huset.
Sen medger jag att den här förändringen sker olika fort beroende på var i landet man bor. I Hörby, Laxå eller Sollefteå är det säkert fortfarande viktigare för anseendet att man tagit körkort än att man mist oskulden. Men vi är på väg in i andra tider, framförallt ekonomiskt.