• 1
  • 2
2009-11-07, 19:59
Moderator
Parongatans avatar
Hittade tyvärr ingen artikel denna husbluff på nätet, men artikeln fanns med i dagens olika tidningar på västkusten.

Det handlar om en kvinna som bor granne med en dement man på 82 år, och kvinnan har lyckats dupera mannen att skriva över lagfarten (äganderätten) på kvinnan. Fastigheten är taxerad till en miljon, men marknadsvärdet ligger på minst det dubbla. Den demente mannen "får" bo kvar i sitt gamla hus, men till en månadshyra som han ska betala till den samvetslösa kvinnan.... Mannen saknar bröstarvingar. Kvinnan påstås dessutom ha förfalskat ett dokument där det står angivet två personer som vittnen - vilka naturligtvis inte känner till att deras namnteckningar finns med på handlingarna. Nu ska fallet snart upp till förhandling i Mölndals tingsrätt, och mina undringar är...
  • Vem är den samvetslösa kvinnan?
  • Vad vet vi om henne?
Citera
2009-11-07, 20:12
Bannlyst
Låter skumt enligt mig.

Tyvärr har jag ingen information angående detta, faktiskt första gången jag läst det här!
Citera
2009-11-07, 20:37
Bannlyst
....
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Hittade tyvärr ingen artikel denna husbluff på nätet, men artikeln fanns med i dagens olika tidningar på västkusten.

.. och mina undringar är...
  • Vad vet vi om henne?

I vilka tidningar?

Edit:hittade det här:82-åring utsatt för ocker
Den gamle mannen skänkte sitt hus till en granne, och fick sedan betala hyra för att bo kvar. Nu åtalas grannen för ocker och urkundsförfalskning.

RelateratEnligt åtalet vid Göteborgs tingsrätt har den 82-årige mannen varit dement i minst tre år. Åklagaren anser att grannen, en kvinna i 45-årsåldern, utnyttjat hans ”trångmål, oförstånd, lättsinne och/eller beroendeställning”. Hon åtalas även för att ha förfalskat vittnens namnteckningar på gåvobrevet då 82-åringen skänkte bort sitt hus, som han bott i hela livet. Kvinnans brott betecknas som grova.

Taxeringsvärdet var drygt 900 000 kronor när gåvobrevet skrevs 2006. Sedan fick 82-åringen betala 6 500 kronor i månaden för att bo kvar. Efter ett par år höjdes hyran till nästan 7 700 kronor.

Grannen nekar till brott. Hon anser att det var mannens vilja att hon skulle få huset, eftersom han inte haft kontakt med sina släktingar på mer än 30 år, och att han ville betala en marknadsmässig hyra.

Kvinnan polisanmäldes sedan 82-åringen fått en god man. Han hade då inga tillgångar alls. En läkare har vittnat om att mannen hade lätt att uttrycka sig, men levde i social misär.

Kvinnan har i ett förhör uppgivit att mannen besökt henne nästan dagligen i tio år.

TT .
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....satt-for-ocker
Senast redigerad av kilodil 2009-11-07 kl. 21:13.
Citera
2009-11-07, 20:50
Medlem
Mandelbrots avatar
Jag hittade en artikel på nätet. Det handlar tydligen om en 45-årig grannkvinna till mannen. Mannen skall enligt artikeln ha varit dement i minst tre år. Åklagaren anser att hon utnyttjat hans "trångmål, oförstånd, lättsinne och/eller beroendeställning".
http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/ny...rtikel=3221098

I grunden handlar det väl om bedrägeri och inte enbart ocker och urkundsförfalskning som ges av artikeln, om hon förfalskat vittnens namnteckningar?
Citera
2009-11-07, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag hittade en artikel på nätet. Det handlar tydligen om en 45-årig grannkvinna till mannen. Mannen skall enligt artikeln ha varit dement i minst tre år. Åklagaren anser att hon utnyttjat hans "trångmål, oförstånd, lättsinne och/eller beroendeställning".
http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/ny...rtikel=3221098

I grunden handlar det väl om bedrägeri och inte enbart ocker och urkundsförfalskning som ges av artikeln, om hon förfalskat vittnens namnteckningar?

Både och, att förfalska andras namnteckningar är lika olagligt som bedrägeri.
Citera
2009-11-07, 21:06
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilodil
....

I vilka tidningar?

I dagens GT och GP bland annat.. Artikeln finns säkert i andra papperutgåvor också.

Plus i ovanstående länk naturligtvis..

Det stod Göteborgs tingsrätt i SR-länken, men i papperstidningarna så angavs Mölndals tingsrätt. Vilken av dem är det?

Är det någon som vilken fastighet - adress - som ärendet gäller? Vart bor den förslagna kvinnan?
Senast redigerad av Parongatan 2009-11-07 kl. 21:10.
Citera
2009-11-08, 00:57
Medlem
Citat:
I dagens GT och GP bland annat.. Artikeln finns säkert i andra papperutgåvor också.

Plus i ovanstående länk naturligtvis..

Det stod Göteborgs tingsrätt i SR-länken, men i papperstidningarna så angavs Mölndals tingsrätt. Vilken av dem är det?
Är det någon som vilken fastighet - adress - som ärendet gäller? Vart bor den förslagna kvinnan?

Det är båda!!!
De slogs samman den 19 oktober. Eller rättare sagt Mölndals tingsrätt upphörde och gick upp i Göteborgs tingsrätt. Så de mål som tidigare tillhört Mölndal har förts över till Göteborg numera...
Citera
2009-11-08, 02:33
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Det är båda!!!
De slogs samman den 19 oktober. Eller rättare sagt Mölndals tingsrätt upphörde och gick upp i Göteborgs tingsrätt. Så de mål som tidigare tillhört Mölndal har förts över till Göteborg numera...

Kan kvinnan vara född -61? Det står att hon är 45 år, men sådant har ju blivit fel förut menar jag.. Är det någon som vet?
Citera
2009-11-08, 04:56
Medlem
Syratorsks avatar
Citat:

Det handlar om en kvinna som bor granne med en dement man på 82 år, och kvinnan har lyckats dupera mannen att skriva över lagfarten (äganderätten) på kvinnan. Fastigheten är taxerad till en miljon, men marknadsvärdet ligger på minst det dubbla. Den demente mannen "får" bo kvar i sitt gamla hus, men till en månadshyra som han ska betala till den samvetslösa kvinnan.... Mannen saknar bröstarvingar. Kvinnan påstås dessutom ha förfalskat ett dokument där det står angivet två personer som vittnen - vilka naturligtvis inte känner till att deras namnteckningar finns med på handlingarna. Nu ska fallet snart upp till förhandling i Mölndals tingsrätt, och mina undringar är...
  • Vad vet vi om henne?

Citat:
Ursprungligen postat av kilodil
....

I vilka tidningar?

Edit:hittade det här:82-åring utsatt för ocker
Den gamle mannen skänkte sitt hus till en granne, och fick sedan betala hyra för att bo kvar. Nu åtalas grannen för ocker och urkundsförfalskning.

RelateratEnligt åtalet vid Göteborgs tingsrätt har den 82-årige mannen varit dement i minst tre år. Åklagaren anser att grannen, en kvinna i 45-årsåldern, utnyttjat hans ”trångmål, oförstånd, lättsinne och/eller beroendeställning”. Hon åtalas även för att ha förfalskat vittnens namnteckningar på gåvobrevet då 82-åringen skänkte bort sitt hus, som han bott i hela livet. Kvinnans brott betecknas som grova.

Taxeringsvärdet var drygt 900 000 kronor när gåvobrevet skrevs 2006. Sedan fick 82-åringen betala 6 500 kronor i månaden för att bo kvar. Efter ett par år höjdes hyran till nästan 7 700 kronor.

Grannen nekar till brott. Hon anser att det var mannens vilja att hon skulle få huset, eftersom han inte haft kontakt med sina släktingar på mer än 30 år, och att han ville betala en marknadsmässig hyra.

Kvinnan polisanmäldes sedan 82-åringen fått en god man. Han hade då inga tillgångar alls. En läkare har vittnat om att mannen hade lätt att uttrycka sig, men levde i social misär.

Kvinnan har i ett förhör uppgivit att mannen besökt henne nästan dagligen i tio år.

TT .
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....satt-for-ocker

SWIM Bor nära mölndal, kanske borde besöka kvinnan? Någon som har lite närmre info om vart hon bor?
Citera
2009-11-08, 06:16
Bannlyst
Mölndal nästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Syratorsk
SWIM Bor nära mölndal, kanske borde besöka kvinnan? Någon som har lite närmre info om vart hon bor?

Ja, adressen behöver jag så jag inte behöver fråga mig fram när jag kommer fram till Mölndal.
Hur overstämmer hyran med pensionsbeloppet?
Höjdes hyran samtidigt som pensionen höjdes i samband med skattesänkningen?
Levnadsstandard och taxerad årsinkomst för denna hyresvärd?
Jag har ett par timmar på mig att formulera några fler frågor till det här praktexemplaret på utstuderande hänsynslös girighet och totalt avsaknade av medmänsklighet, empati och andra liknande egenskaper som så gott som alla, inte bara människor utan alla däggdjur, ja allt levande faktiskt har redan från födseln.
Det här frilansreportaget, med bilder från bl a rättegången säljer jag till en eller ett par tidningar i sverige och utomlands.
Om jag nu hinner först alltså, ska ändå förbi lysekil och besöka en bekant som jag lärde känna när vi var i mariannelund samtidigt.
Jag tar med mig den bärbara så jag kan arbeta samtidigt som jag reser och det gör jag strax, här gäller det att komma först helst och 35 mil motorväg med den här leasingbilen ska jag åta mig att köra på typ 3 tim.
Djävla mölndalskärring!
Citera
2009-11-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syratorsk
Bara att ringa tingsrätten. De kan nog maila åtalet.
Citera
2009-11-08, 20:53
Moderator
Parongatans avatar
Om den samvetslösa kvinnan är född 1961, och kör en Porsche Cayenne så har jag en mycket stark kandidat på lut. Kan inte bärga mig till dess att tingsrätten öppnar i morgon bitti! Ska bli mycket intressant att se om jag har rätt. Någon som känner till några andra detaljer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in