2009-11-07, 16:12
Medlem
Nyttiga tips? Hur skall man tänka och ratta??
Citera
2009-11-07, 16:12
Medlem
h.incs avatar
Tänk rätt, ratta tvärt om.
Citera
2009-11-07, 16:22
Medlem
theloins avatar
Är bara ut och öva, ratta fel en stund, sen rätt.
Citera
2009-11-07, 16:25
Medlem
allearss avatar
Räta upp, ratta tvärtom, upprepa tills du nått önskad position.
Citera
2009-11-07, 16:27
Medlem
laminatkungens avatar
Åk till en leksaksaffär och köp en traktor eller bil med "rattfunktion" och släp... Sen sitter du och leker ett tag med den på köksbordet...

Låter lite löjligt kanske, men hjälper faktiskt att få in rätt tänk hur man ska ratta.

Förr eller senare är det ändå bara övning IRL som gäller. Finns inga vägar runt det.
Citera
2009-11-07, 16:29
Medlem
Ta det lugnt och använd små rattutslag.

Släpet svänger tvärtom mot vad bilen gör. Ska släpet åt höger svänger du åt vänster

Börjar släpet svänga för mycket är det lättare att köra framåt en bit och räta upp det än att försöka parera.

Och som sagt. Ut och öva.
Citera
2009-11-07, 16:30
Medlem
Lugini3s avatar
Mitt absoluta tips är att stå still i några sekunder och tänk efter innan du rattar.

Ska du göra en ny vridning så stanna och fundera på hur du ska svänga. De flest problem vid backning brukar uppstå då folk ska backa "hela sträckan" på en gång och missar en svängningen som sedan ska korrigera och i det läget så är det kört.
Citera
2009-11-07, 17:01
Medlem
Tölps avatar
Antar att du menar personbil nu. Jag har aldrig backat med personbil och släp, däremot med lastbil och släp/trailer.

Två grejer som är viktiga att komma ihåg är att inte stressa up sig när det inte går som man vill och att använda små rattrörelser.

Sen så brukar jag föreställa mig hur det ser ut uppifrån när jag backar. Brukar också tänka på åt vilket håll bilen ska "putta" dragstången på släpet. T.ex. om du ska få släpet till vänster så ska bilen putta från vänster sida, om du förstår vad jag menar
Citera
2009-11-07, 17:03
Medlem
Ska du backa in på en uppfart eller liknande ska man försöka ställa ekipaget i lite vinkel åt det håll man ska. Det är svårare att börja backa med släpet helt rakt.
Citera
2009-11-07, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tölp
Antar att du menar personbil nu. Jag har aldrig backat med personbil och släp, däremot med lastbil och släp/trailer.

Två grejer som är viktiga att komma ihåg är att inte stressa up sig när det inte går som man vill och att använda små rattrörelser.

Sen så brukar jag föreställa mig hur det ser ut uppifrån när jag backar. Brukar också tänka på åt vilket håll bilen ska "putta" dragstången på släpet. T.ex. om du ska få släpet till vänster så ska bilen putta från vänster sida, om du förstår vad jag menar

intressanta tips, kommer att testa detta.
mitt stora problem med släpbacking är att det brukar vika sig direkt om jag försöker att backa
Citera
2009-11-07, 19:11
Medlem
Gummiankan^^s avatar
Som när man backar lastbil och slåp, fast tvärt emot
Små rörelser och kompensera, låt framdäcken rita ormmönster i backen så märker man lättare åt vilket håll det går. Sen framförallt, öva!
Citera
2009-11-07, 19:42
Medlem
Håll handen nertill på ratten, för att sedan föra handen lätt åt det håll du vill att släpet skall svänga! Det funkade iaf för mig i början
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in