2009-11-07, 20:04
Medlem
raveNinjas avatar
ett lätt sätt att lära sig grunderna snabbt är att;
åka ut till ett lämpligt område, ställ dig rakt med bil och släp sen så försöker du baka helt rakt. Gör det och håll samtidigt koll i ytterbackspeglarna märker du att det blir mer släp på ena sidan och den försvinner på andra sidan så så svänger du ratten åt det hållet du ser mer släp på.
Ex, du backar vad du tror rakt bak men nu ser du mer av släpet i vänster backspegel, sväng då så att hjulen pekar åt vänster (som om du skulle svänga vänster när du kör rakt fram) fortsätt backa och sväng så hjulen ställer sig rakt igen.
Gör detta några gånger och försök få en så rak linje som möjligt, bra om du har något att följa t.ex linjer eller vägkant.
Citera
2009-11-07, 21:05
Medlem
Barriss avatar
Tänk inte på du ska köra med bilen utan koncentrera dig på vart släpet ska så kommer bilen också dit. Bilen sitter nämligen fast vid släpet.
Citera
2009-11-07, 21:59
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tölp
Antar att du menar personbil nu. Jag har aldrig backat med personbil och släp, däremot med lastbil och släp/trailer.

Två grejer som är viktiga att komma ihåg är att inte stressa up sig när det inte går som man vill och att använda små rattrörelser.

Sen så brukar jag föreställa mig hur det ser ut uppifrån när jag backar. Brukar också tänka på åt vilket håll bilen ska "putta" dragstången på släpet. T.ex. om du ska få släpet till vänster så ska bilen putta från vänster sida, om du förstår vad jag menar
Haha, jag gör samma sak, beror nog på att jag har spelat Euro trucker.

En annan sak man kan göra är att man köper en radiostyrd trailer som du tränar med.
För i början är det viktigt att du har något att relatera till när du försöker minnas vilket håll som är rätt.
Citera
2009-11-07, 22:28
Medlem
groovesnuss avatar
En viktig grej som man gärna glömmer då man backar med släp, håll reda på bilen!

Mer än en gång har jag varit nära att gnugga framskärmarna mot diverse föremål för att mitt fokus varit att få släpet på rätt plats.
Citera
2009-11-07, 23:49
Medlem
det finns inga genvägar till det perfekta släpbackandet!
Det enda du kan göra är att ta det lugnt, tänk till före du gör något och Träna, Träna, Träna...
Citera
2009-11-08, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tölp
Antar att du menar personbil nu. Jag har aldrig backat med personbil och släp, däremot med lastbil och släp/trailer.

Två grejer som är viktiga att komma ihåg är att inte stressa up sig när det inte går som man vill och att använda små rattrörelser.

Sen så brukar jag föreställa mig hur det ser ut uppifrån när jag backar. Brukar också tänka på åt vilket håll bilen ska "putta" dragstången på släpet. T.ex. om du ska få släpet till vänster så ska bilen putta från vänster sida, om du förstår vad jag menar

Smart! Det ska jag testa! Tack alla andra för tipsen också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in