Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-20, 19:53
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Hej! Jag tycker det är lite underligt att i Kulturdelen av forumet så finns det i princip avdelningar för allt man kan tänka sig inom kultur, utom Konst! Inte ens i underrubriken till "Kultur: allmänt"-foumdelen finner man ett ord om konst. Nu talar jag alltså om målningar, skulpturer och allt annat som ofta finnes på museum!

Är inte detta väldigt underligt?

Hur många befintliga trådar kan du skramla ihop som skulle plats i en sådan forumdel?
Citera
2009-09-20, 20:00
Medlem
bestofs avatar
Ingen aning, antagligen ett flertal. Det jag FRAMFÖRALLT tycker är underligt är att ordet konst inte nämns ens i någon underrubrik. Det är klart det finns folk som vill diskutera Picasso, Monet, Rembrandt eller Dalí.

Tycker det är något som saknas helt enkelt.
Citera
2009-09-20, 20:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ingen aning, antagligen ett flertal. Det jag FRAMFÖRALLT tycker är underligt är att ordet konst inte nämns ens i någon underrubrik. Det är klart det finns folk som vill diskutera Picasso, Monet, Rembrandt eller Dalí.

Tycker det är något som saknas helt enkelt.

Grejen är att det krävs ett antal befintliga och pågående trådar för att det öht ska komma på tal om ett underforum.

Det ska så att säga finnas ett bekräftat behov.
Samt att dessa trådar öht inte går att placera i någon annan forumdel.

Jag har lite svårt att se behovet, av att diskutera "Picasso, Monet, Rembrandt eller Dalí. " i ett helt eget forum på FB.
Citera
2009-09-20, 20:23
Medlem
bestofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Grejen är att det krävs ett antal befintliga och pågående trådar för att det öht ska komma på tal om ett underforum.

Det ska så att säga finnas ett bekräftat behov.
Samt att dessa trådar öht inte går att placera i någon annan forumdel.

Jag har lite svårt att se behovet, av att diskutera "Picasso, Monet, Rembrandt eller Dalí. " i ett helt eget forum på FB.
Du verkar inte förstå mig. Jag säger att, JA: det kan vara onödigt för konst att få ett helt eget forum. MEN ordet konst nämns inte ens i underrubriken till Kultur: Allmänt. Varför nämns ordet 'form' och ordet 'teater' men inte konst? Vart ska man diskutera nya utställningar, konstmuseum, vernisage?
Citera
2009-09-20, 20:50
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Hej! Jag tycker det är lite underligt att i Kulturdelen av forumet så finns det i princip avdelningar för allt man kan tänka sig inom kultur, utom Konst! Inte ens i underrubriken till "Kultur: allmänt"-foumdelen finner man ett ord om konst. Nu talar jag alltså om målningar, skulpturer och allt annat som ofta finnes på museum!

Är inte detta väldigt underligt?

Kan nog tyckas att det är lite magert. Om jag inte kommer ihåg fel så fanns det ett sådant för några år sedan men det liksom självdog.

Men inget är omöjligt, ge lite mer konkreta exempel på vad du skulle vilja se diskuteras i ett sådant forum, ge exempel på existerande trådar som du vill framhålla som bra exempel på en typ av trådar som skulle platsa.
Citera
2009-09-20, 20:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Hur många befintliga trådar kan du skramla ihop som skulle plats i en sådan forumdel?

Detta är en uppmaning som man ofta ser när det kommer till diskussioner om att någon vill se ett nytt forum, "Hur många befintliga trådar.....". Då det idag inte finns något renodlar "Konst"-forum här så är det nog många som inte postar den typen av trådar. Detta gör att jag tycker det är fel att efterfråga hur många trådar man kan hitta. Det existerande antalet trådar för just konst är nog för lågt relativt intresset.

En något tillspetsad parallell. Någon frågar på ett bilforum om det inte skulle skapas en båtavdelning och ett svar blir då liksom ditt, hur många båttrådar kan du hitta som skulle platsa? Troligtvis ett väldigt litet antal. För ingen har postat några båttrådar för att det är ett bilforum. Pss drar sig folk för att posta konst-trådar bara för att det inte finns något konst-forum på FB.

Jag tycker det är bättre att visa på de trådar som borde platsa, ta en diskussion om detta, gissa lite när det gäller intresset och ev. därefter införa ett nytt forum.
Citera
2009-09-20, 21:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Detta är en uppmaning som man ofta ser när det kommer till diskussioner om att någon vill se ett nytt forum, "Hur många befintliga trådar.....". Då det idag inte finns något renodlar "Konst"-forum här så är det nog många som inte postar den typen av trådar. Detta gör att jag tycker det är fel att efterfråga hur många trådar man kan hitta. Det existerande antalet trådar för just konst är nog för lågt relativt intresset.

En något tillspetsad parallell. Någon frågar på ett bilforum om det inte skulle skapas en båtavdelning och ett svar blir då liksom ditt, hur många båttrådar kan du hitta som skulle platsa? Troligtvis ett väldigt litet antal. För ingen har postat några båttrådar för att det är ett bilforum. Pss drar sig folk för att posta konst-trådar bara för att det inte finns något konst-forum på FB.

Jag tycker det är bättre att visa på de trådar som borde platsa, ta en diskussion om detta, gissa lite när det gäller intresset och ev. därefter införa ett nytt forum.

Ja nu är det ju inte "min" idé, utan endast den erfarenhet jag har av liknande diskussioner.

Om man anser att det inte finns ett lämpligt forum för sina specifika ämnen så får man väl tsv posta i "övrigt sista utvägen"
Citera
2009-09-20, 21:10
Medlem
bestofs avatar
Jag sitter och funderar på ifall det är ett tillräckligt stort ämne för att få sin egen forumdel. Och jag tror nästan att det är det.

Om vi jämför med existerande forumdelar i kulturdelen så finns det, som jag framhävt innan, forumdelar som jag inte tycker förtjänar lika mycket plats i ett forum som en konstdel, t ex 'Mondo, gore och bizarre' och 'Grafitti och streetart'.

Om man tar exempel på diskutionsunderlag så skulle självklart diskutioner om nyöppnade utställningar och museum poppa upp. Även trådar om enskilda konstnärer, egen konst, konstmagasin, konstverk (analys av konstverk), hjälp med konstrelaterade skoluppgifter, nya talanger mm. möjliggörs på ett nytt sätt.

Kollar man igenom bara ett par sidor av 'Kultur: allmänt' delen så hittar man väldigt många trådar som handlar om konst. Bl.a. så är de enda "viktig"-stämplade trådarna om just konst.

Det svåra är ju vad forumdelen skulle heta, för egentligen så innefattar ju ordet 'Konst' Film, Musik, Fotografi och säkert fler delar i kulturforumet.
Citera
2009-09-20, 21:12
Medlem
bestofs avatar
Citat:
Ja nu är det ju inte "min" idé, utan endast den erfarenhet jag har av liknande diskussioner.

Om man anser att det inte finns ett lämpligt forum för sina specifika ämnen så får man väl tsv posta i "övrigt sista utvägen"
Så du anser på fullt allvar att ordet konst inte skall förekomma öht i någon del av flashbacks kategorier?
Citera
2009-09-20, 21:14
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Så du anser på fullt allvar att ordet konst inte skall förekomma öht i någon del av flashbacks kategorier?

Nej det menar jag inte.
Citera
2009-09-20, 21:26
Medlem
bestofs avatar
Citat:
Nej det menar jag inte.
Isåfall känns det som om jag möts av motargument bara för sakens skull, eller möjligtvis någon "nationalistisk" tanke om att flashback är perfekt.

Det enda jag har sagt är att det vore trevligt om konst kunde få sin egen forumdel. Om detta inte är realistiskt så borde det väl åtminstone ordet konst nämnas någonstans i en underrubrik. Nu är det inte ens så att jag är väldigt intresserad av konst, bara en observation jag gjort.
Citera
2009-09-20, 21:37
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Isåfall känns det som om jag möts av motargument bara för sakens skull, eller möjligtvis någon "nationalistisk" tanke om att flashback är perfekt.

Det enda jag har sagt är att det vore trevligt om konst kunde få sin egen forumdel. Om detta inte är realistiskt så borde det väl åtminstone ordet konst nämnas någonstans i en underrubrik. Nu är det inte ens så att jag är väldigt intresserad av konst, bara en observation jag gjort.

Inte alls utan endast det faktum att jag inte stött på de trådar som du anser att det behövs ett eget forum för. Jag tittar på "nya ämnen" ofta och naturligtvis är det så att man ser det man vill se.

Om det nu finns ett behov av att konst nämns någonstans i en underrubrik så ska det naturligtvis införas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in