• 1
  • 2
2009-11-06, 19:14
Medlem
Dexxys avatar
Jag inhandlade precis det här från komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714
Jag fick hem sakerna i eftermiddag och byggde ihop alltihop, men när jag försöker starta allt så får jag "No Signal" på skärmen. Har testat att bytt alla sladdar, skärmen och har också försökt att koppla ur ett av grafikkorten, men till ingen lycka.
Också när jag drar ur skärmsladden helt ur datorn så står det ungefär: "No cable found", eller liknande, alltså hittar den datorn, men jag får ändå ingen bild. Någon som har nån idé om vad som kan vara felet? Hade en vän över som hjälpte mig, men annars är det här mitt första databygge, så jag är inte så duktig på det här men försök förklara så gott det går.
Tack på förhand.

EDIT: Fläkten på grafikortet/en går igång, så jag antar att det inte borde vara något fel på strömförsörjningen.
Citera
2009-11-06, 19:16
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexxy
Jag fick hem sakerna i eftermiddag och byggde ihop alltihop, men när jag försöker starta allt så får jag "No Signal" på skärmen. Har testat att bytt alla sladdar och har också försökt att koppla ur ett av grafikkorten, men till ingen lycka.
Också när jag drar ur skärmsladden helt ur datorn så står det ungefär: "No cable found", eller liknande, alltså hittar den datorn, men jag får ändå ingen bild. Någon som har nån idé om vad som kan vara felet? Hade en vän över som hjälpte mig, men annars är det här mitt första databygge, så jag är inte så duktig på det här men försök förklara så gott det går.
Tack på förhand.

EDIT: Fläkten på grafikortet/en går igång, så jag antar att det inte borde vara något fel på strömförsörjningen.

Kan ju vara defekt från fabrik, prova att byta grafikkort
Citera
2009-11-06, 20:24
Medlem
Citat:
Jag fick hem sakerna i eftermiddag och byggde ihop alltihop, men när jag försöker starta allt så får jag "No Signal" på skärmen. Har testat att bytt alla sladdar, skärmen och har också försökt att koppla ur ett av grafikkorten, men till ingen lycka.
Tack på förhand.

Kolla så att du inte missat nån strömmatning till grafikkortet, det brukar vara två till 4870. Prova med båda grafikkorten var för sig och i olika PCI-E-portar. Fungerar inte kort ett i port ett eller två, och samma visa med kort två, så lutar det åt att moderkortet är kass. Har du inget gammalt grafikkort du kan felsöka med?

/Hast
Citera
2009-11-06, 20:56
Medlem
Dexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Kolla så att du inte missat nån strömmatning till grafikkortet, det brukar vara två till 4870. Prova med båda grafikkorten var för sig och i olika PCI-E-portar. Fungerar inte kort ett i port ett eller två, och samma visa med kort två, så lutar det åt att moderkortet är kass. Har du inget gammalt grafikkort du kan felsöka med?

/Hast

Jodå, min hårdvarukunnige kollega kommer förbi igen om dryga timmen, vi tar en koll då, tack för alla tips. Vill inte försöka själv och sen paja något.
Citera
2009-11-06, 23:24
Medlem
Dexxys avatar
Ok, vi testade med ett gammalt grafikkort, men får fortfarande ingen bild, så jag tvivlar på att det är grafikkortet som är fel, vi måste ha gjort fel nånstans vid ihopbygget, någon som har nån idé på vad?
Citera
2009-11-07, 16:00
Medlem
Skruvad du dit distanserna som skall sitta bakom moderkortet?
Annars kommer moderkortet att ligga direkt mot chassiet och orsaka kortslutning.
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/6238-full.jpg

Har du kopplat in alla strömkablar till moderkortet förmodligen så måste du koppla in 2 strömkablar till moderkortet.

Sitter kylflänsen och processorn korrekt?
Montera ur processorn och montera sedan in den igen.

Koppla ur hårddiskar m.m från datorn och se om det ger någon förbättring.
Plocka bort alla utom en minnes sticka.
Citera
2009-11-07, 16:21
Medlem
Dexxys avatar
Det löste sig, visade sig att det var bios som inte startade, så vi fick ta och reseta det via jumpern.

Dock har det nu uppstått ett annat problem. Med datorpaketet kom det två stycken 2GB ram-minnen, och datorn funkar felfritt när jag har det ena minnet ikopplat, men när jag försöker med bägge minnena så startar den inte. Kan det vara fel på ramen eller finns det något annat jag borde göra?
Citera
2009-11-07, 16:24
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Det löste sig, visade sig att det var bios som inte startade, så vi fick ta och reseta det via jumpern.

Dock har det nu uppstått ett annat problem. Med datorpaketet kom det två stycken 2GB ram-minnen, och datorn funkar felfritt när jag har det ena minnet ikopplat, men när jag försöker med bägge minnena så startar den inte. Kan det vara fel på ramen eller finns det något annat jag borde göra?
Stämmer bra, kan hända att en av minnerna r det fel på. Tanka hem memtest. Testa me det. Här finns det o ladda http://www.memtest86.com/
Citera
2009-11-07, 16:38
Medlem
Dexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Stämmer bra, kan hända att en av minnerna r det fel på. Tanka hem memtest. Testa me det. Här finns det o ladda http://www.memtest86.com/

Hur fungerar memtest? Jag var in och tittade på hemsidan men blev lite förvirrad. Ska man köra det som en boot-cd direkt när man startar datorn? Isåfall kan det bli lite svårt, eftersom jag inte får upp någon bild på skärmen när jag startar överhuvudtaget med båda minnena i.
Citera
2009-11-07, 16:54
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Hur fungerar memtest? Jag var in och tittade på hemsidan men blev lite förvirrad. Ska man köra det som en boot-cd direkt när man startar datorn? Isåfall kan det bli lite svårt, eftersom jag inte får upp någon bild på skärmen när jag startar överhuvudtaget med båda minnena i.
Man bränner den på en vanlig cd-skiva. O jag du har ju rätt i det .Får du något boot- up bild lr r det totalt svart när du trycker på start-knappen
Citera
2009-11-07, 16:59
Medlem
Dexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Man bränner den på en vanlig cd-skiva. O jag du har ju rätt i det .Får du något boot- up bild lr r det totalt svart när du trycker på start-knappen

Helt svart, skärmen ligger kvar i "vänteläge".
Citera
2009-11-07, 19:28
Medlem
Dexxys avatar
Jag har undersökt lite. Jag har hittills bara kört på ett av två grafikkort, och nu testade jag att stoppa in det andra, och det blir samma problem som med ramen. Testade också att byta grafikkort, och bara köra på det andra, och det blir samma problem i alla fall. Betyder det här att det verkligen är fel på sakerna? Känns lite underligt att det ska vara fel både på ett grafikkort och ett ramminne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in