• 1
  • 2
2004-01-20, 12:00
Medlem
koljas avatar
På nätet se man ofta McDobalds och BKs recept utlagda. Eeftrsom ingen av dessa kedjors burgare faller mig i smaken speciellt mycket så brukar jag inte ens läsa recepten.

Senast jag råkade se en fil med recepten solg mig däemot en idé. ngn här på flashback måste ju ha jobbat på sibylla! Är det någon som har receptet på deras burgare? hur får man till dressingen? Vilka biffar använder dom och vilka kryddor?

Även recept från kvalitets gatukök är välkommna (även om de inte är bundnma till ngn speciell kedja)

*hoppas*

/kolja
Citera
2004-01-20, 17:47
Medlem
Skulle gärna ta en länk till McDonalds-recept, eller iaf såsen till McFeast, som är den enda lyckade hamburgaren.

Men jag tvivlar på att det går att få till dom här recepten själv, det lär ju vara en massa speciella "fabriks" ingredienser i som emeulgeringmedel, konstiga smakämnen etc...
Citera
2004-01-20, 17:50
Medlem
irrblosss avatar
Lite OT kanske, men när jag var på Överskottsbolaget för någon dag sedan sålde de Sibyllas ketchup och senap. Jag köpte inga eftersom bäst före-datumet var ganska kort och flaskorna ganska stora. Dessutom har jag glömt hur deras ketchup/senap smakar.
Citera
2004-01-20, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Här finns för övrigt lite "hemliga" recept: http://www.topsecretrecipes.com/recipes.htm
Citera
2004-01-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Här finns för övrigt lite "hemliga" recept: http://www.topsecretrecipes.com/recipes.htm

Bra länk! Mycket nöje!

Hittade den här: Fatburger - givetvis från USA
Citera
2004-01-20, 19:29
Medlem
koljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trala-la
Skulle gärna ta en länk till McDonalds-recept, eller iaf såsen till McFeast, som är den enda lyckade hamburgaren.

Jag är nästan hundra på att såsen på McFeast är vanlig majo. har en polare som jobbade på McD några månader. kan kolla med honom...
Citera
2004-01-20, 19:39
Medlem
MrOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolja
Jag är nästan hundra på att såsen på McFeast är vanlig majo. har en polare som jobbade på McD några månader. kan kolla med honom...

Nepp, det är det inte. Vem har inte jobbat på donken i några månader...
Citera
2004-01-20, 21:14
Medlem
Anarkogossens avatar
Bruden jobbar på ett känt gatukök i Göteborg, (jaja, kan lika gärna säga det; "lasses på heden"). Deras potatismos är utsett till Göteborgs godaste.
Det enda hon vet är att hemligheten ligger i kryddblandningen, men trots att hon har jobbat där några år så har hon ingen aning vad det är i.
Så risken är ganska stor att kryddblandningar inte kommer ut trots allt.
Citera
2004-01-20, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Bruden jobbar på ett känt gatukök i Göteborg, (jaja, kan lika gärna säga det; "lasses på heden"). Deras potatismos är utsett till Göteborgs godaste.
Det enda hon vet är att hemligheten ligger i kryddblandningen, men trots att hon har jobbat där några år så har hon ingen aning vad det är i.
Så risken är ganska stor att kryddblandningar inte kommer ut trots allt.

Hon kan väl ta hem lite? Min kusin jobbar på lab; chansen att han ska kunna analysera vad blandningen innehåller är i och för sig försvinnande liten, man han kanske har kontakter som kan fixa det?
Citera
2004-01-20, 21:54
Medlem
irrblosss avatar
Skickliga kockar brukar kunna smaka på saker och sedan kunna tala om ganska exakt vad det innehåller (åtminstone i smakväg). Det är förmodligen enklare att få tag i en duktig kock än att analysera en kryddblandning med en spektrofotometer och försöka binda enstaka grundämnen till olika kryddor.
Citera
2004-01-20, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Skickliga kockar brukar kunna smaka på saker och sedan kunna tala om ganska exakt vad det innehåller (åtminstone i smakväg). Det är förmodligen enklare att få tag i en duktig kock än att analysera en kryddblandning med en spektrofotometer och försöka binda enstaka grundämnen till olika kryddor.

Kollar du några av de "hemliga" kryddblandningarna på secretrecipes så är jag tveksam. Kolla till exempel in Heinz ketchup:

Citat:
One 6-ounce can tomato paste
1/2 cup light corn syrup
1/2 cup white vinegar
1/4 cup water
1 tablespoon sugar
1 teaspoon salt
1/4 teaspoon onion powder
1/8 teaspoon garlic powder

Att komma på det där utan att pröva sig fram (tar lååång tid) är nog inte så lätt...
Citera
2004-01-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilo
Bra länk! Mycket nöje!

Hittade den här: Fatburger - givetvis från USA
Det är ju ren tortyr att läsa nåt sånt! Eller är det vacker poesi..? Blev iaf hungrig.. Och förvirrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in