Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-01-04, 12:46
Medlem
Stuuuuutes avatar
Att åtal prel kommer att väckas imorgon vad innebär det?

Att alla kommer sitta i salen eller endast papper som man hämtar ut i informationen?
Citera
2010-01-04, 12:54
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Att åtal prel kommer att väckas imorgon vad innebär det?

Att alla kommer sitta i salen eller endast papper som man hämtar ut i informationen?
Att åklagaren lämnar in en stämningsansökan, d.v.s. papper man kan hämta ut, där han radar upp varför han tycker att den misstänkte ska fällas, och för vilket brott.
Dessutom lämnas den så kallade FUP:en, förundersökningsprotokollet, in, i samband med det. Det är i FUP man kan läsa alla förhör, se alla bilder och titta på alla bevis i brottsfall. Själva stämningsansökan ger inte särskilt mycket information.
Därefter beslutar tingsrätten när det ska hållas huvudförhandling (populärt kallat "rättegång") i målet, och det blir sannolikt om några veckor om schemat i rätten är normaltjockt och inga särskilda prioriteringar görs (krävs säkerhetssal t.ex. så flyttas det från Krstd tingsrätt som väl saknar sådan). Då sitter "alla i salen".
Citera
2010-01-04, 13:01
Medlem
jandis avatar
jag undrar också vad som menas med prel? antingen åtalar man eller så gör man inte det, eller är det så att åtalsfristen går ut då men att den ev. kommer att förlängas?

gläfs, du behöver inte gå till tingsrätten för att hämta ut pappren, ring till dom så kan dom maila det.
Citera
2010-01-04, 13:07
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jandi
jag undrar också vad som menas med prel? antingen åtalar man eller så gör man inte det, eller är det så att åtalsfristen går ut då men att den ev. kommer att förlängas?

gläfs, du behöver inte gå till tingsrätten för att hämta ut pappren, ring till dom så kan dom maila det.
Mmm, men dom mailar sannolikt inte förundersökningen, för jag antar att den blir rätt stor.

Jag tolkade "prel" som att åklagaren troligen blir färdig med stämningsansökan redan i morgon, men inte säkert.
Citera
2010-01-04, 13:11
Medlem
jandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Mmm, men dom mailar sannolikt inte förundersökningen, för jag antar att den blir rätt stor.

Jag tolkade "prel" som att åklagaren troligen blir färdig med stämningsansökan redan i morgon, men inte säkert.

äh, det beror vilken sekreterare du får tag i. när jag jobbade på domstol kunde jag lätt stå och scanna stora buntar, men folk är olika service minded!

ja, kanske det.
Citera
2010-01-05, 15:28
Medlem
UACs avatar
Åtalet uppskjutet

Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Åtal kommer att väckas prel. 2010-01-05

Man väntar på fler svar från SKL.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100105/KRISTIANSTAD/701059787/1338/&/atalet-drojer-mot-misstankt-20-aring
Citera
2010-01-05, 18:35
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuuuuute
Hon har börjat att sakta kunna gå iaf

Kämpa Emma.

Jag undrar vilken källa som ger denna lägesinfo?
Jag har idag fått info från initierad person i K-stad, som uppger att bästa framgången är att Emma kan "röra på ett par fingrar"!
Hon är så grymt och svårt misshandlad, att det inte går att beskriva............

Kristianstadbladet skriver detta idag:
http://www.kristianstadsbladet.se/article/20100105/KRISTIANSTAD/701059787/1338/&/atalet-drojer-mot-misstankt-20-aring
19-åringen vårdas på en rehabiliteringsavdelning men har hittills inte varit kontaktbar för polisen.
Citera
2010-01-06, 08:16
Medlem
Ghandis avatar
ja vore som sagt bra med källa på infon om att det gås...

alla kan skriva att hon kan nu....simma. prata...springa...osv... inte bra.
Citera
2010-01-06, 10:41
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vi håller tummarna för att han åker dit ordentligt
Inte med det s.k rättssystemet som vi har här i Sverige.

Även om det så varit mord så hade han inte ens fått tio års fängelse. Bara åldern hade automatiskt plockat bort ett par tre år på straffet. Så du kan ju räkna med ÄNNU FÄRRE ÅR nu när brottsrubriceringen kanske blir grov misshandel.

Straffet kan t.o.m bli ännu kortare i praktiken om Fadis försvarare får det till att han har någon större psykisk störning. Om han nu inte blev inlåst för det förr någon längre tid så lär det inte hända nu. Även med tanke på vad liknande fall (tex Matija Sovdat, skarpnäcksmördaren) dömdes till. FEM år på rättspsyk. Han var ändå en vuxen.

För övrigt roligt att Emma verkar vara på bättringsvägen.

EDIT: Det där med att hon "är på bättringsvägen" verkar det vara lite si och så med. Får dåliga vibbar av artikeln i K-bladet när polisen inte kunnat höra henne.

Att Fadi å sin sida fortfarande iskallt nekar till dådet visar ju vilket genomruttet kadaver han är. Han förtjänar egentligen inget annat än en plågsam död.
Senast redigerad av Celeron 2010-01-06 kl. 10:56.
Citera
2010-01-06, 10:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Inte med det s.k rättssystemet som vi har här i Sverige.

Även om det så varit mord så hade han inte ens fått tio års fängelse. Bara åldern hade automatiskt plockat bort ett par tre år på straffet. Så du kan ju räkna med ÄNNU FÄRRE ÅR nu när brottsrubriceringen kanske blir grov misshandel.

Straffet kan t.o.m bli ännu kortare i praktiken om Fadis försvarare får det till att han har någon större psykisk störning. Om han nu inte blev inlåst för det förr någon längre tid så lär det inte hända nu. Även med tanke på vad liknande fall (tex Matija Sovdat, skarpnäcksmördaren) dömdes till. FEM år på rättspsyk. Han var ändå en vuxen.

För övrigt roligt att Emma verkar vara på bättringsvägen.

Dock hålla tummarna för att det blir så långt som möjligt kan man göra.

Sen en liten rättelse -- Matija Sovdat dömdes INTE till fem år på rättspsyk -- han överfördes till rättspykiatrisk vård, det är sedan de som avgör i vilken grad han tillfrisknar och hur länge han skall vårdas -- och det är vårdande läkare som begär permissioner och utskrivning hos rätten, som i sin tur godkänner ett frisläppande på grunden att han då betraktas som frisk.

Man tidsbestämmer ALDRIG rättspsykiatrisk vård -- den omprövas var sjätte månad, och man får inte hålla friska människor inspärrade.

Det innebär att rättspsykiatrisk vård kan vara allt mellan 6 månader och livstid, oberoende om du har snattat eller mördat.

Rättspsykiatrisk vård tar inte hänsyn till ålder -- det är väl möjligen det positiva med den.

Och visst är det skönt att låter som om hon är på bättringsvägen i alla fall

Edit;
Hon lever i alla fall, det tar tid att läka och komma tillbaka, även om det går sakta så håller vi tummarna för att hon kommer igen bit för bit.
Senast redigerad av micro113 2010-01-06 kl. 11:02.
Citera
2010-01-06, 11:13
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sen en liten rättelse -- Matija Sovdat dömdes INTE till fem år på rättspsyk -- han överfördes till rättspykiatrisk vård

Dömd blev han ju. Till påföljden "rättspsykiatrisk vård". Men inte till en viss tid där. Det har du rätt i.
Citera
2010-01-06, 22:01
Medlem
Robbs24s avatar
Någon som har koll på det exakta händelseförloppet vid själva misshandeln? Orkar inte skumma igenom en såhär lång tråd...men jag har förstått att det ska ha använts tillhygge som polisen har analyserat under FU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in