Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Namnet vet vi på GM men har vi resten? Personummer, adress, mobilnummer, opixlade kort osv. osv. som vi kan sprida till alla vi känner. Det här är en mycket farlig människa i paritet med lasermannen som inte heller fattar att han gjort fel trots att det gått flera år. Det vore överjävligt om denna varelse släpps ut i samhället igen. Pappans hat mot Fadi är mer än berättigat jag kan bara hoppas Fadi får ett hårt hårt straff och att han aldrig får chansen att träffa en tjej igen.

Att låsa in honom på livstid är det enda rätta.

alternativt halshuggas med en slö och rostanlupen bila
Citera
2010-02-21, 13:49
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typiskt1
Det märks att du går i gymnasiet. LÄS:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6650264.ab

okej, pappan gjorde allt rätt men han borde ha varit ÄNNU hårdare och försökt få ihop Emma med Martin Hensvold (läs artikeln), Niklas Lindgren eller varför inte Helge Fossmo.

För med rätt kvinna skulle ju aldrig en svensk begå fruktansvärda brott.

Det är bara att erkänna; svenska män är lika illa och lika bra som alla andra.
Hur var det det gick nu igen, "män är djur, tycker du inte det?"

ps. anser fortfarande att GM (fadi) är en potentiell dödsstraffskandidat. ds.

Givetvis finns svartsjuka, kvinnoförakt och män som är idioter i alla länder och kulturer. Men att tro att det finns en gemensam manskultur som är samma i hela världen är otroligt naivt och korkat. Det är betydligt mycket vanligare att spöa sin kvinna i många kulturer utanför västvärlden än vad det är här. Det sker avsevärt många fler anmälningar om våld i hemmet bland utländska familjer än i svenska och det trots att all statistik pekar på att svenskar generellt är mer anmälningsbenägna.
Citera
2010-02-21, 20:33
Medlem
Jag vet att kvinnomisshandel är mycket mycket mer förekommande i länder i exempelvis mellanöstern, bland annat för att landet har lagar som tillåter viss misshandel samt en konsensus i samhället att det inte är så farligt.

Jämför det med Sverige där våld mot kvinnor är en av våra största tabun och där man uppmanar kvinnor att lämna partnern - inte så fort hon skulle bli slagen eller knuffad- utan INNAN den fysiska misshandeln börjar. Exempelvis att han blir lite kontrollerande eller "försöker begränsa hennes livsutrymme". Minns också att de första lagarna om kvinnofrid tillkom på medeltiden, (även om det var svårt att bevisa och svårt att tillämpa på landsbyggden också vidare osv osv).

Då är det inte konstigt att kvinnomisshandel är mindre förekommande i Sverige än i Afghanistan. Men då är det väldigt konstigt att kvinnomisshandel ändå är så pass utbrett i Sverige och bland svenskar, finns i alla socio-ekonomiska grupper, från norr till söder, bland alla religioner och religioners inriktningar.

Ingen tror att alla män ingår i något frimurarsällskap där man lär ut hur man tuktar kvinnor. Men hur förklarar du att Martin Hensvold* och Fadi (GM i denna tråd) som antagligen aldrig skulle ha talat med varandra i verkligheten, hade olika bakgrund, olika syn på livet mm, att de hade avsikt att begå samma gärning - mörda sitt ex?

Är Fadi normen och Martin undantaget?

I think not.

*http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6650264.ab
Citera
2010-02-22, 00:57
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Jag vet att kvinnomisshandel är mycket mycket mer förekommande i länder i exempelvis mellanöstern, bland annat för att landet har lagar som tillåter viss misshandel samt en konsensus i samhället att det inte är så farligt.

Jag talade inte enbart om Mellanöstern utan även om Sydamerika, de europeiska medelhavsländerna, Afrika och stora delar av Ost-Asien. I vilket fall så skyller du på lagarna att människor beter sig som de gör, men det är människorna som skapar lagarna och dessa är en spegelbild av ett folks moraliska syn. Att Sverige har lagar mot kvinnomisshandel beror på att svenska män (för vi har ju fått lära oss att det är män som sitter på maktpositionerna) beslutat att kvinnomisshandel är fel och att det bör straffas, utan ursäkter.

Citat:
Jämför det med Sverige där våld mot kvinnor är en av våra största tabun och där man uppmanar kvinnor att lämna partnern - inte så fort hon skulle bli slagen eller knuffad- utan INNAN den fysiska misshandeln börjar. Exempelvis att han blir lite kontrollerande eller "försöker begränsa hennes livsutrymme". Minns också att de första lagarna om kvinnofrid tillkom på medeltiden, (även om det var svårt att bevisa och svårt att tillämpa på landsbyggden också vidare osv osv).

Jag tror inte att rätten till skilsmässa är det som i första hand skyddar svenska kvinnor utan att vi tidigt får lära oss att respektera kvinnor samt att vuxna svenskar generellt ganska sällan löser konflikter med våld. Därmed inte sagt att det inte förekommer.

Citat:
Då är det inte konstigt att kvinnomisshandel är mindre förekommande i Sverige än i Afghanistan. Men då är det väldigt konstigt att kvinnomisshandel ändå är så pass utbrett i Sverige och bland svenskar, finns i alla socio-ekonomiska grupper, från norr till söder, bland alla religioner och religioners inriktningar.

Hur utbrett är det då? För övrigt är det inte mer konstigt att kvinnomisshandel förekommer än att snatteri, våldtäkt, mord eller ekobrott förekommer. Det finns människor som har respekt för lagar och det finns de som inte har det.

Citat:
Ingen tror att alla män ingår i något frimurarsällskap där man lär ut hur man tuktar kvinnor. Men hur förklarar du att Martin Hensvold* och Fadi (GM i denna tråd) som antagligen aldrig skulle ha talat med varandra i verkligheten, hade olika bakgrund, olika syn på livet mm, att de hade avsikt att begå samma gärning - mörda sitt ex?

Jag utgår från två saker, befintlig statistik och egen livserfarenhet. Jag utgår ALDRIG från vad jag läst i massmedia, vad någon politiker försökt säga mig eller vad något manipulativt dokumentär-program i SVT försöker få mig att tro. Och framförallt utgår jag ALDRIG från två enstaka exempel för att påvisa varken åsikter eller rena faktum.

Jag har haft fördelen att växa upp med ganska stor inblick i flera olika kulturer, dels genom att jag har en väldigt mångkulturell familj och dels genom att jag vuxit upp i ett miljonprogram. Dessutom har jag i mitt tidigare yrke som "lågstadielärare" skaffat mig en bra bild av unga pojkars olika kvinnosyn. Ska man generalisera (och det är faktiskt tillåtet att göra, oavsett vad du fått lära dig) så är Fadi kanske inte normen för någon etnicitet men hans handlingar kan enkelt härledas till det förakt för svenska kvinnor som enligt min erfarenhet, är EXTREMT vanlig bland män/pojkar från hans del av världen.
Citera
2010-02-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Jag talade inte enbart om Mellanöstern utan även om Sydamerika, de europeiska medelhavsländerna, Afrika och stora delar av Ost-Asien. I vilket fall så skyller du på lagarna att människor beter sig som de gör, men det är människorna som skapar lagarna och dessa är en spegelbild av ett folks moraliska syn. Att Sverige har lagar mot kvinnomisshandel beror på att svenska män (för vi har ju fått lära oss att det är män som sitter på maktpositionerna) beslutat att kvinnomisshandel är fel och att det bör straffas, utan ursäkter.

1

Jag tror inte att rätten till skilsmässa är det som i första hand skyddar svenska kvinnor utan att vi tidigt får lära oss att respektera kvinnor samt att vuxna svenskar generellt ganska sällan löser konflikter med våld. Därmed inte sagt att det inte förekommer.

2

Hur utbrett är det då? För övrigt är det inte mer konstigt att kvinnomisshandel förekommer än att snatteri, våldtäkt, mord eller ekobrott förekommer. Det finns människor som har respekt för lagar och det finns de som inte har det.

3

Jag utgår från två saker, befintlig statistik och egen livserfarenhet. Jag utgår ALDRIG från vad jag läst i massmedia, vad någon politiker försökt säga mig eller vad något manipulativt dokumentär-program i SVT försöker få mig att tro. Och framförallt utgår jag ALDRIG från två enstaka exempel för att påvisa varken åsikter eller rena faktum.

Jag har haft fördelen att växa upp med ganska stor inblick i flera olika kulturer, dels genom att jag har en väldigt mångkulturell familj och dels genom att jag vuxit upp i ett miljonprogram. Dessutom har jag i mitt tidigare yrke som "lågstadielärare" skaffat mig en bra bild av unga pojkars olika kvinnosyn. Ska man generalisera (och det är faktiskt tillåtet att göra, oavsett vad du fått lära dig) så är Fadi kanske inte normen för någon etnicitet men hans handlingar kan enkelt härledas till det förakt för svenska kvinnor som enligt min erfarenhet, är EXTREMT vanlig bland män/pojkar från hans del av världen.

4

________
1.
Lagarna är en produkt av samhället. I Sverige (som har varit en stabilt stat under hundratals år utan större konflikter) väcktes det redan för hundratals år sedan tankar om kvinnofrid. Kvinnlig rösträtt fyller snart 100 år. Kvinnor har förvärvsarbetat i nästan lika stor utsträckning som män väldigt länge.

Det är inte svenska män på maktpositioner som har varit så framstående och överlägsna andra män så att de förstod hur fel kvinnomisshandel var och förbjöd den. Det började med att plötsligt blev även kvinnor medborgare, individer, röstberättigade till den lagstiftande församlingen - riksdagen.

Det är inte enbart en produkt av svenska män, sen glömmer du de poliser som ska upprätthålla ordningen som döms för grova kvinnofridsbrott, domare som köper sexuella tjänster, jurister som misshandlar frun.
Det finns en konsensus i HELA samhället, sjukvård, skola, det privata och det offentliga att kvinnomisshandel är fel (misshandel öht visserligen). Därför har vi lagar som förbjuder det.

2. Inte en fråga om rätten till skilsmässa, det här handlar om något helt annat. Vi har organisationer som får statliga bidrag som uppmanar både kvinnor och tjejer som har någon form av relation med en man (gift, dejta, tillsammans, sambo) att lämna mannen INNAN han slår, att varningssignaler är att begränsa livsutrymmet mm. Det har inget med rätten till skilsmässa att göra.

Men du har HELT RÄTT i att redan när barnen är små, redan i grundskolan så tar man upp det här med misshandel, att respektera kvinnor, mm mm mm. JA! Och var lär man sig det i samhällen där staten är svag, där det knappt finns någon utbildning att tillgå eller där de organisationer som åker runt och föreläser på skolor om kvinnomisshandel och jämställdhet inte existerar för att det inte finns pengar. Där lärare inte lär sig jämställdhet under utbildningen - om de ens är utbildade. Hur skapar man ett sådant konsensus i samhället - som vi har i Sverige - under dessa förutsättningar?

Sen finns det ju skillnader exempelvis i Italien där våldtäktslagar upplevs av oss svenskar som helt uppåt väggarna. Där det i princip måste till ett väldigt grovt våld för att gärningsmannen ska dömas. Men hur är det då i Sverige? Det är först på senare år det har ändrats och att man inte kan ha sex med någon som är utslagen och berusad "i ett hjälplöst tillstånd". Men minns rättegången mot stureplansprofilerna då deras advokat frågar våldtäktsoffret (det konstaterade hovrätten att hon är) "du säger att du skrek, men du brukar låta ganska högt när du har sex, kan du visa oss hur du låter när du har sex?". I sverige ber en svensk advokat ett våldtäktsoffer att imitera hur hon låter/stönar när hon har sex och detta i en rättegångssal där hon är målsägare för en våldtäkt inför de åtalade våldtäktsmännen och media och åhörare.

3
Poliser säger ju om de flesta stölder att "tillfället gör tjuven" och jag är övertygad om att OM vi inte hade så mycket kameraövervakning, hårda domar, och säkerhetsvakter ute så skulle snatterierna öka.

Kvinnomisshandel, att skada den kvinna man har en relation till och att stjäla någons cykel är för mig två helt olika brott.

Exempelvis lagen om fildelning. Enda skälet till att fildelningen minskade när den tillkom var INTE att folk i Sverige har respekt för lagen. Utan för att de var rädda att åka fast och bli tvungna att betala böter. (fildelning har ju ökat i efterhand)
Trafiken likaså. Hur många kör inte rattfulla? Det är inte en fråga om att respektera lagen eller inte. Det kan vara en fråga om ett beroende. Människor som börjar dagen med alkohol, fortsätter att dricka under dagen och som sätter sig bakom ratten utan att tänka till.

4
Varför skulle män från mellanöstern (jag tror det är därifrån fadi kommer) ha ett specifikt förakt mot just svenska kvinnor? Är det något man lär sig i skolan i mellanöstern? Förakta svenska kvinnor!

Jag tror att det beror på samma mekanismer som ligger bakom motsättningar mellan unga unga rumänska och italienska flickor i Italien. Det blev någon liten motsättning, föräldrarna är kritiska mot invandrare, invandrarföräldrarna blir kritiska tillbaka och plötsligt sprider det sig ner till skolbarnen och då är de rumänska tjejerna white-trash "horor" medan italienskorna bara är avundsjuka eftersom de rumänska tjejerna är mycket snyggare.

Tror du att killar som utvandrar från mellanöstern till exempelvis Makedonien besitter samma förakt för just svenska kvinnor och tjejer? Eller om de utvandrar till USA eller från Libanon till Egypten? Tror du verkligen att de också föraktar svenska kvinnor, de som aldrig ens satt sin fot i Sverige? Eller är det snarare ett uttryck för samhällets problem och minoritetsgrupper som anser sig pressade eller nedtryckta och då slår vilt för att återställa sin självkänsla?
Du som jobbat i skolans värld borde verkligen förstå att någon med dålig självkänsla brukar lösa det genom att trycka ned andra.
Förresten är du inte den enda som jobbat i skolans värld och jag VET att det går att lösa när det blir problem mellan olika grupper. Det är svårare att lösa strukturella problem. Om du bara visste hur många i helsvenska överklassskolor som INTE anser det vara våldtäkt att en kille som tidigare har varit med en tjej utnyttjar henne när hon är helt utslagen av alkohol eller annat. "vaddå hon ville ju förra gången, dessutom sa hon inte nej"

Mitt exempel om Martin och Fadi var följande: Varför ses Martin som en sjuk galning, ett undantag i det svenska samhället, medan Fadi är en typisk mellanöstern-kille. En norm, "det är det nya Sverige", "så här berikar man den svenska kulturen" och andra ironiska uttryck.

------------------------------------
Att Fadi försökte döda sitt ex på ett så brutalt sätt är ju inget annat än helt sjukt. Och jag undrar om en normal 19-20 åring som även besitter den här hederskulturen skulle begå ett så grymt och sadistiskt brott. I mina ögon verkar han snarare vara empatistörd på något sätt. Det har inget att göra med hans ursprung, utan det handlar om hans psyke.
Citera
2010-02-22, 18:16
Medlem
GoldieGolds avatar
Citat:
Det märks att du går i gymnasiet. LÄS:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6650264.ab

okej, pappan gjorde allt rätt men han borde ha varit ÄNNU hårdare och försökt få ihop Emma med Martin Hensvold (läs artikeln), Niklas Lindgren eller varför inte Helge Fossmo.

För med rätt kvinna skulle ju aldrig en svensk begå fruktansvärda brott.

Det är bara att erkänna; svenska män är lika illa och lika bra som alla andra.
Hur var det det gick nu igen, "män är djur, tycker du inte det?"

ps. anser fortfarande att GM (fadi) är en potentiell dödsstraffskandidat. ds.

Fast det är först nyligen man har behövt lägga fem miljoner kronor på att ha beredskap på sjukhusen för hur man hanterar hedersvåld mot kvinnor. Det är dessutom bevisat att män från MENA i allmänhet faktiskt är värre än svenska män (våldtäkter och våldsbrott överlag) och inte alls lika bra som svenska män (i fråga om utbildning, framgångar i näringslivet).

Citat:
Tror du att killar som utvandrar från mellanöstern till exempelvis Makedonien besitter samma förakt för just svenska kvinnor och tjejer? Eller om de utvandrar till USA eller från Libanon till Egypten? Tror du verkligen att de också föraktar svenska kvinnor, de som aldrig ens satt sin fot i Sverige? Eller är det snarare ett uttryck för samhällets problem och minoritetsgrupper som anser sig pressade eller nedtryckta och då slår vilt för att återställa sin självkänsla?

Det råder liknande omständigheter även i alla andra länder som tar emot stora mängder flyktingar från Mellanöstern och Afrika. Det tycks alltså röra sig om ett hat mot vita, som inte är knutet till nationalitet, utan snarare hudfärg.

Ett område där vita är en synnerligen pressad minoritet är Sydafrika. Där slår den vita minoriteten dock inte vilt för att återställa sin självkänsla, så jag tror du har fel där.

Jag finner det mycket märkligt att du ens kände att du var tvungen att skuldbelägga svenskar i den här tråden. Starta gärna en ny tråd om något bestialiskt brott utfört av en svensk om du vill diskutera det.
Citera
2010-02-23, 14:10
Medlem
Tingsrätten i Kristianstad har idag meddelat att GM är skyldig till våldtäkt, människorov och försök till mord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6661018.ab
Citera
2010-02-23, 14:36
Medlem
NolaDarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filosof
Tingsrätten i Kristianstad har idag meddelat att GM är skyldig till våldtäkt, människorov och försök till mord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6661018.ab

ja det var väl väntat. hoppas att man kommer fram till att han ska dömas till vård.
Citera
2010-02-23, 14:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

I think not.
Visst finns det svenska kontrollerande män som tar livet av sina kvinnor, det förnekar ingen. Men sådana fall går inte riktigt till som här. Fadi/Casper våldtog henne en vecka innan, och skar henne på i underlivet i samband med mordförsöket i uppenbart syfte att skända och kränka henne. Då handlar det inte bara om ett personligt kontrollbehov, utan också om en kulturellt pålagrad allmän uppfattning om kvinnor som mäns ägodelar.

De brott Fadi/Casper begick mot Emma hade nog faktiskt inte en icke-psykotisk svensk man kunnat begå, på det sätt som skedde.
Citera
2010-02-23, 14:41
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NolaDarling
ja det var väl väntat. hoppas att man kommer fram till att han ska dömas till vård.

Det hoppas verkligen inte jag! . Hoppas aset får sitta länge länge och att någon misshandlar honom på anstalt så han får sondmatas i resten av sitt liv.. Tand för tand, öga för ett öga.
Citera
2010-02-23, 14:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det varken tror jag eller hoppas jag på. Det finns inget som tyder på att brottet har tillkommit under inflytande av vad lagen kallar för allvarlig psykisk störning. Vad jag hoppas på är att tingsrätten kommer fram till att brottens sammanlagda straffvärde ligger över tio år. Det faktum att han befinns skyldig, inte bara till mordförsök, utan också till våldtäkt och människorov ökar den chansen. Att hoppas på livstidsvärde är kanske att ta i med tanke på de riktlinjer som HD har satt upp för det, men kanske 16 års straffvärde?
Citera
2010-02-23, 14:44
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
VA?

Verkligen inte, fängelse är det som gäller för idioten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in