• 1
  • 2
2004-01-20, 05:06
Medlem
Gurras avatar
Vad finns det fr (strre) filosofiska inriktningar hr i livet? Typ objektivism och determinism osv.
r det fr mnga fr att lista? Jag letar frmst efter de grundlggande filosofiska inriktningarna. r ens de jag nmde grundlggande?
Citera
2004-01-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra
Vad finns det fr (strre) filosofiska inriktningar hr i livet? Typ objektivism och determinism osv.
r det fr mnga fr att lista? Jag letar frmst efter de grundlggande filosofiska inriktningarna. r ens de jag nmde grundlggande?

Inom filosofin hnvisas och diskuteras ofta utilitarismen.
Citera
2004-01-20, 20:43
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Jag vet inte vad du menar med grundlggande, men hr fr du ngra filosofiska doktriner (ismer), listade i alfabetisk ordning.

Agnosticism, Akosmism, Anarkism, Animism, Antagonism, , Aristotelism, Ateism, Behaviorism, Cartesianism, Chassidism, Cynism, Deism, Determinism, Dogmatism, Dualism, Egoism, Egotism, Eklekticism, Empirism, Epikurism, Essentialism, Esteticism, Etisk naturalism, Eudaimonism, Existentialism, Fallibilism, Fatalism, Fenomenalism, Fiktionalism, Formalism, Funktionalism, Gnosticism, Hedonism, Hegelianism, Henoteism, Historicism/Historism, Holism, Humanism, Hylemorfism, Hylozoism, Idealism, Immaterialism, Indeterminism, Individualism, Innatism, Kantianism, Kausalism, Kompatibilism, Kynism, Liberalism, Libertarianism, Logisk positivism, Machiavellism, Marxism, Materialism, Mazdaism, Mentalism, Monism, Monoteism, Moralism, Mysticism, Naiv realism, Nativism, Naturalism, Negativism, Neutral monism, Nihilism, Nominalism, , Nyhegelianism, Nykantianism, Nymarxism, Nyplatonism, Nythomism, Objektivism, Ockasionalism, Opportunism, Orfism, Panenteism, , Panlogism, Panpsykism, Panteism, Pantelism, Parsism, Pelagianism, Personalism, Platonism, Pluralism, Polyteism, Positivism, Pragmatism, Preskriptivism, Primitivism, Probabilism, Psykologism, Rationalism, Realism, Relationism, Relativism, Scientism, Sensualism, Skepticism, Solipsism, Spiritualism, Stoicism, Subjektivism, Supranaturalism, Teism, Thomism, Transcendentalism, Tykism, Utilitarism, Voluntarism, Vrdenihilism
Citera
2004-01-21, 00:05
Medlem
Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag vet inte vad du menar med grundlggande, men hr fr du ngra filosofiska doktriner (ismer), listade i alfabetisk ordning.

Agnosticism, Akosmism, Anarkism, Animism, Antagonism, , Aristotelism, Ateism, Behaviorism, Cartesianism, Chassidism, Cynism, Deism, Determinism, Dogmatism, Dualism, Egoism, Egotism, Eklekticism, Empirism, Epikurism, Essentialism, Esteticism, Etisk naturalism, Eudaimonism, Existentialism, Fallibilism, Fatalism, Fenomenalism, Fiktionalism, Formalism, Funktionalism, Gnosticism, Hedonism, Hegelianism, Henoteism, Historicism/Historism, Holism, Humanism, Hylemorfism, Hylozoism, Idealism, Immaterialism, Indeterminism, Individualism, Innatism, Kantianism, Kausalism, Kompatibilism, Kynism, Liberalism, Libertarianism, Logisk positivism, Machiavellism, Marxism, Materialism, Mazdaism, Mentalism, Monism, Monoteism, Moralism, Mysticism, Naiv realism, Nativism, Naturalism, Negativism, Neutral monism, Nihilism, Nominalism, , Nyhegelianism, Nykantianism, Nymarxism, Nyplatonism, Nythomism, Objektivism, Ockasionalism, Opportunism, Orfism, Panenteism, , Panlogism, Panpsykism, Panteism, Pantelism, Parsism, Pelagianism, Personalism, Platonism, Pluralism, Polyteism, Positivism, Pragmatism, Preskriptivism, Primitivism, Probabilism, Psykologism, Rationalism, Realism, Relationism, Relativism, Scientism, Sensualism, Skepticism, Solipsism, Spiritualism, Stoicism, Subjektivism, Supranaturalism, Teism, Thomism, Transcendentalism, Tykism, Utilitarism, Voluntarism, Vrdenihilism

Med grundlggande menade jag ismer som inte bygger p varandra, allts inga frgreningar.
Men det hr var helt lysande! Tack ska du ha!
Citera
2004-01-21, 00:12
Medlem
Asmodeuss avatar
Den vrdesubjektivistiska realismen vrdenihilism r ngot folk borde stta sig in i
(orka stava rtt)
Citera
2004-01-21, 11:53
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Med grundlggande menade jag ismer som inte bygger p varandra, allts inga frgreningar.
Men det hr var helt lysande! Tack ska du ha!

Jag tror att alla, mer eller mindre, bygger p varandra, eller kan betraktas som frgreningar av varandra. Kanske inte ur ett historiskt perspektiv, men i alla fall innehllsmssigt.
Citera
2004-02-05, 17:25
Medlem
jaha jovissts avatar
religioner d, buddism, hinduism, kristendom, feminism... rknas inte dom ?
Citera
2004-02-05, 19:32
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Inte fr en ateist, som dessutom ogillar alla medlemmar och anhngare av S.C.U.M. och S.K.A.M.
Citera
2004-02-05, 21:57
Medlem
Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst

r feminism en religion?
Citera
2004-02-05, 21:59
Medlem
Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Jag tror att alla, mer eller mindre, bygger p varandra, eller kan betraktas som frgreningar av varandra. Kanske inte ur ett historiskt perspektiv, men i alla fall innehllsmssigt.

Men om alla bygger p varandra, vilken var d den frsta filosofin som lades fram?
Citera
2004-02-06, 10:17
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:

Jo, ngra inriktningar mste ju lagts fram tidigare n andra; Det var drfr jag skrev "Kanske inte ur ett historiskt perspektiv, men i alla fall innehllsmssigt"
Citera
2004-02-06, 18:51
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Man mste skilja p vsterlndsk och orientalisk filosofi

Den grekiska filosofen Thales frn Miletos (c:a 624-545 f.Kr.) r den frste fretrdaren fr den joniska naturfilosofin. Han r ven en fretrdare fr animismen (=tron p att tingen i naturen har en sjl analog med mnniskans). Han kallas ibland fr den vsterlndska filosofins fader. Han lr ha hvdat att vatten r alltings urmne och att jorden r en rund skiva som flyter p vattnet. Han skall ven ha frutsagt en solfrmrkelse den 28 maj 585, astronomer har senare rknat ut att det verkligen intrffade en solfrmrkelse detta r. Han insg ven att geometriska regler r allmngiltiga. Thales och hans lrjungar, bl.a. Anaximander och Anaximenes, representerar den milesiska skolan.

I kina fanns Konfucius (Kung Fu-tse, 551-479 f.Kr.) och Lao-tse (eller Lao-tzu, 500-talet f.Kr)

Konfucius, Kinas frmste lrare, insg den mnskliga kunskapens begrnsning, nr du inte knner livet, hur skulle du kunna veta ngot om dden. Han r ingen nyskapare utan framstller alltid sig sjlv som en frkunnare av enbart gamla sanningar. Han tar avstnd frn metafysiken men tror p mnniskans naturliga godhet, och rttfrdigheten bestr fr honom ytterst i kunskap och i mnniskans skande efter sitt innersta jag, s att hon kan g p Himmelens Vg, Tien Tao. En av hans levnadsregler r att man inte skall tillfoga andra vad man inte nskar sig sjlv. Konfucius vill uppfostra mnniskorna till goda medlemmar av ett gott samhlle. Han tecknar en idealbild av den patriarkaliska familjeinstitutionen. Den bygger p auktoritet och obetingad lydnad, men den verordnade r skyldig att srja fr den underordnades bsta (gller ven frhllandet furste-underste).

Lao-tse, den gamle mstaren, str i skarp motsats till konfucianismen. Hans lra, taoismen, gr ut p att i stilla och dmjuk anpassning finna Tao, vgen, i mnniskans inre vsen. Fr Lao-tses visa idealmnniska finns ingen dd; vad betyder vl frgngelsen fr den som lever i enhet med Tao? Han r ingen nihilist, men han frnekar de flesta allmnt erknda vrden. Konfucius satte litterr bildning hgt, men fr Lao-tse r den ganska vrdels. Visdom sknkes genom inre erfarenhet, aldrig genom studier av andra mnniskors mer eller mindre klyftiga lror. Den vise trr aldrig yttre frmner, han frhlller sig fullstndigt passiv. Att frska frbttra samhllet genom allehanda ingrepp i mnniskornas liv r lika draktigt som att ska frbttra individerna genom predikningar om det riktiga och det passande. I ett gott samhlle ordnas mnniskornas mellanhavanden utan regler och freskrifter. Mnga frbud gr folket utarmat. Ju fler lagar, desto fler frbrytare.

Jag tar inte upp ngon Indisk religionsfilosof, men jag kan nmna att hos Indiens klassiska livsfilosofer r pessimismen ett gemensamt motiv. Deras problem lyder inte: hur skall man frhlla sig om man vill leva hr p jorden med strsta mjliga utbyte? Det lyder i stllet: hur skall man vinna frlsning frn en tillvaro, som stndigt skapar nya lidanden och besvikelser? Den Indiska filosofin strvar inte efter teoretisk kunskap fr dess egen skull som mnga grekiska tnkare, och inte heller efter kunskap om samhllslivets grundvalar som de visa mnnen i Kina. Den koncetrerar sig med lidelsefull energi p det enda ndvndiga, frlsning genom insikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in