2009-11-05, 18:49
Medlem
Min laptop (lenovo) hade förinstallerat vista men jag vill formatera och sätta in xp. Det verkar som om det är nåt lås på för när jag ska använda min xp-cd jag har kan man varken välja att köra installationen eller formatera. hur göra?
Tacksammare för svar!
Citera
2009-11-05, 18:59
Medlem
Qulles avatar
mhm

mhm jag har hört samma problem flera gånger, själv vet jag dock inte hur man gör men testa söka på google du hittar något
Citera
2009-11-05, 19:00
Medlem
Qulles avatar
samma problem

för jag hade nämligen samma problem och jag hittade en guid på nätet den funkade super
Citera
2009-11-05, 19:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-11-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markreg
Min laptop (lenovo) hade förinstallerat vista men jag vill formatera och sätta in xp. Det verkar som om det är nåt lås på för när jag ska använda min xp-cd jag har kan man varken välja att köra installationen eller formatera. hur göra?
Tacksammare för svar!

Nu vet jag inte på vilket sätt du har försökt formatera och installera XP, men det låter som att du öppnat installationen ifrån Windows.

Tillvägagångssättet du istället bör använda är:

1. Starta datorn
2. Innan Windows börjar laddas trycker du på knappen för BIOS, vilken knapp som skall tryckas in varierar mellan tillverkare, har för mig att en del Lenovo i alla fall har nån särskild knapp för ändamålet (vanliga är annars t.ex F1, F2 etc)
3. Väl inne i BIOS letar du upp boot-följden, dvs den följd i vilken datorn prioriterar att leta efter operativsystem (t.ex hårddisk, CD-spelare, USB-minne osv)
4. Se till att CD-läsern ligger överst i boot-listan, ändras med t.ex + och - -knapparna
5. Spara inställningarna och starta om, när datorn startas bör du få meddelandet "Tryck på valfri knapp för att installera Windows XP", eller nåt liknande... Press any key.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in