2009-11-05, 16:15
Medlem
cyberdolls avatar
Som topic lyder, kan vem som helst bli bra på att måla och rita eller måste man ha nån sorts talang? Jag menar inte graffiti i huvudsak utan snarare kunna måla av foton och göra porträtt m.m. Har själv aldrig hållit på med det då jag inte känt att jag har någon talang, men skulle gärna vilja börja. Vet inte om det är lönt dock.
Citera
2009-11-05, 16:26
Medlem
Alla kan. Beror ju hur mycket tid du lägger ner på det. Ett bra sätt att tänka är att om du lägger ner 100% i det får du ut 100% och om du lägger ner 30% så får du ut 30% osv. Sen kanske du inte blir lika känd och duktig som t.ex grabbarna i Tats Cru men du kan nog bli riktigt bra om du bara går in för det.

Sen finns det väl få undantag som inte ens kan rita en sträck gubbe efter 1 år med träning. Men det är ju praktiskt taget osannolikt. Aja GL&HF
Citera
2009-11-05, 16:39
Medlem
saturs avatar
ja, det går, man har väl dock lite bättre förutsättningar om man har hållit på med att bilda saker när man varit mindre, men det är bara att rita.

Hur man ser på saker spelar ju också in en roll, och bara man har viljan så kan man absolut måla (av?) saker

för att dra ett exempel på att vem som helst kan rita bra: Moshe Feldenkrais, 58 årig fysiolog, Maskinist och mirakel gubbe på lite olika fronter. Han var fan en alltiallo gubbe.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mosh%C3%A9_Feldenkrais
http://www.nexusphysicaltherapy.com/images/moshe_feldenkrais.jpg

Han, ifrån att han inte hade någon talang eller kunskap om hur man skulle rita av saker så åkte han till Mr X(som jag självklart glömt namnet på) som var hans jobbar kompis för att de skulle göra någon studie, under några veckor så fick han lära sig halvt som halvt grunderna i att rita
(att man skulle kolla efter linjerna på de verkliga objekten, inte så man tyckte att de skulle passa in symboliskt i skallen)
Han lärde sig (som 58åring) att måla av och skissa saker, utan någon större ansträngning (för det hade han inte plats med )
Senast redigerad av satur 2009-11-05 kl. 16:53.
Citera
2009-11-05, 16:46
Bannlyst
Ja, alla kan

Men givetvis är det som med alla olika områden , vi är båttre på vissa medan det krävs mer arbete i andra. Sen finns det oftas kurser i grunderna, men mdet enda är att måla på.
Citera
2009-11-05, 16:49
Medlem
cyberdolls avatar
Tack för svaren! Ni har inte möjligen tips på nån bra hemsida eller bok där man lär sig just att rita av porträtt och foton? Vad jag förstått måste man börja "se" bilder på ett annat sätt liksom.
Citera
2009-11-05, 17:36
Medlem
pounderetts avatar
införskaffa en graffitibok och kolla mycket filmer, och skissa ännu mer så ska du se du gör framsteg!
Citera
2009-11-05, 17:44
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pounderett
införskaffa en graffitibok och kolla mycket filmer, och skissa ännu mer så ska du se du gör framsteg!
och det som folk kringgår är väl ändå att han huvudsakligen vill kunna teckna saker.
Citera
2009-11-05, 17:49
Medlem
Hibernaculums avatar
Jag tror det handlar om hur mycket vilja man har för att förbättra sina färdigheter inom målandet, och det kan vara att tex gå på kurser för att lära sig teckna, måla porträtt etc.
Sen handlar ju det om hur länge du orkar hålla på att måla om du inte gillar det egentligen, fast jag tror att många som är/ har blivit bra på att måla tycker det är roligare för deras begränsningar är inte så stora.

För att bli riktigt bra måste du ha en bra fanatsi tror jag.
Citera
2009-11-05, 17:52
Medlem
Hibernaculums avatar
Beror helt och hållet på hur mycket tid du lägger ner på att förbättra dig själv, det kan vara allt till att gå på kurser till att måla av polaren. Dock så tror jag att det är viktigt att man gillar att måla och inte gör det för att impa eller något, sen behöver man rätt så bra fantasi för att bli en bra målare.

Okej kanske inte om man målar porträtt, men överlag bra fantasi och att man tycker de är kul samtidigt som man ska vara villig att lägga ner många timmar på att bli bättre.
Citera
2009-11-05, 18:24
Medlem
jannecools avatar
det är precis som att laga mat eller vara bra på fotboll
talang underlättar men hård träning kan ta dig hur lågt somhelst
Citera
2009-11-05, 18:36
Medlem
majorapas avatar
Om det är nåt jag lärt mig från graffiti är det att alla kan lära sig rita. Vissa måste bara kämpa mer än andra.
Citera
2009-11-05, 18:36
Medlem
scream2mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recaped
kanske lite fel ställe att fråga det på?, Det borde väll finnas någon Rita Forum här, men jag har ingen aning, är neeewbie

Det borde vara ett bra ställe att fråga på. Kan man tycka men inte alla i detta forumet gillar konst.
Självklart kan alla bli bra. Vissa blir det snabbare än andra bara. Sk talang. Men det är definitivt inte ett måste för att bli bra. Hård träning är det som gäller för alla oss andra
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in