Citat:
Ursprungligen postat av goremachine
Det sitter i blodet. Man måste ha talang.
Tror jag håller med dig, iaf angående traditionell konst. Säger inte att det bara finns en konst + graffiti nu.
Jag själv har inte varit grymt något speciellt begåvad på att rita av saker, kanske lite över medel. Men däremot skulle jag nog själv säga att jag är bra på att förstå logiken i saker, typ inse varför och hur en låda är uppbyggd. Saken var den att jag kunde t.ex förstå hur man skulle rita ett glas, med kunde fortfarande inte rita av ett glas i praktiken. Var inte så att resultatet var helt värdelöst, men det var långt ifrån vad jag borde få för resultat, enligt mig då.
Tror nog det var därför jag fortsatte med graffiti som konstform. För graffitin hade inga regler (även om folk försöker få regler) och den var knappast den är knappast den mest avancerade konstformen om man bara fokuserar på normala 2D(?) letters.
Men min slutsats är att man iaf inte behöver ha samma sorts talang för klassisk graffiti som för annan konst.
Klassisk 2D graffiti är visuell mattematik. Om du däremot skulle hålla på med 3D graffiti för att ta ett exempel så tror jag att man skulle behöva mer "normal" konstnärs talang.
För att svara på den original frågan: Du kan lära dig måla saker bra genom hård träning, men för att bli en riktigt bra konstnär så måste man nog tyvärr ha talangen.
Men varför bry sig om att bli en bra konstnär om man ändå har roligt?