• 1
  • 2
2009-11-05, 15:45
Medlem
Struttens avatar
Jag ska bjuda hem lite folk i morgon med en riktig höstmiddag, och tänkte be om lite feedback och konkret hjälp. Om vi börjar med feedbacken.

Menyn har jag tänkt som följande:

Fördrink: En drink på äpple och ingefära.

Förrätt: Svampsoppa på trattisar med lite västerbotten och sherry.

Huvudrätt: Älgköttbullar med potatis- och jordärtskocksmos, rårörda lingon och pressgurka.

Efterrätt: Lingoncheesecake.

Och nu till det konkreta:

Jag tycker själv att köttbullar på älg blir alldeles för torra, och har genom sökning (det trodde ni inte!) här på fb stött på en del som blandar upp älgfärsen med ca 1/3 fläskfärs. Jag har gjort det förr och tycker det är helt OK, men nu är det så att en av gästerna är jude, varför jag inte kan använda fläsk. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska kunna få älgköttbullarna mindre torra utan fläsk?
Citera
2009-11-05, 16:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
nu är det så att en av gästerna är jude, varför jag inte kan använda fläsk. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska kunna få älgköttbullarna mindre torra utan fläsk?
Använd kycklingfett, ankfett eller lammfärs. Skvätt gärna i lite grädde också .

~Paul~
Citera
2009-11-05, 16:39
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Jag ska bjuda hem lite folk i morgon med en riktig höstmiddag, och tänkte be om lite feedback och konkret hjälp. Om vi börjar med feedbacken.

Menyn har jag tänkt som följande:

Fördrink: En drink på äpple och ingefära.

Förrätt: Svampsoppa på trattisar med lite västerbotten och sherry.

Huvudrätt: Älgköttbullar med potatis- och jordärtskocksmos, rårörda lingon och pressgurka.

Efterrätt: Lingoncheesecake.

Och nu till det konkreta:

Jag tycker själv att köttbullar på älg blir alldeles för torra, och har genom sökning (det trodde ni inte!) här på fb stött på en del som blandar upp älgfärsen med ca 1/3 fläskfärs. Jag har gjort det förr och tycker det är helt OK, men nu är det så att en av gästerna är jude, varför jag inte kan använda fläsk. Är det någon som har ett bra förslag på hur jag ska kunna få älgköttbullarna mindre torra utan fläsk?

Fy fasiken vad gått det låter, varje rätt låter ju helt underbar! Skulle gärna komma på middag jag också. Ang köttbullarna tänkte jag precis som dePaul, men skulle personligen hålla mig borta från lammfärsen, vilket egentligen bara är en smakpreferens. Är faktiskt på kik efter ett gott jordärtskockmos, får man fråga vilket recept du kör på?
Citera
2009-11-05, 16:54
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Fy fasiken vad gått det låter, varje rätt låter ju helt underbar! Skulle gärna komma på middag jag också. Ang köttbullarna tänkte jag precis som dePaul, men skulle personligen hålla mig borta från lammfärsen, vilket egentligen bara är en smakpreferens. Är faktiskt på kik efter ett gott jordärtskockmos, får man fråga vilket recept du kör på?

Absolut! Jag kör på ett helt eget recept som i alla fall jag tycker är grymt gott.

Jag skalar jordärtskockorna och kockar dem i vin och egen grönsaksfond. När de är mjuka mixar jag dem (de blir gärna lite trådiga om man inte putsar dem ordentligt och / eller bara mosar dem). In i kastrull med skalad, kokad potatis. Rejäl klick smör, så fet mjölk man hittar, salt, muskot. Sen mosar jag med gammeldags potatismosare, och avslutar med ett par tag med ballongvisp. Ganska traditionellt mos, men jag tycker själv att tillagningen av jordärtskockorna är det som verkligen piffar till det.
Citera
2009-11-05, 16:55
Medlem
Tråknicks avatar
Fläskfärs! Eller blandfärs naturligtvis om du inte vill ha massa fläskfärs över (inte så ofta man använder det). Det enda du kan blanda ut färsen med är stekt lök enligt mig, helst inte ens det, alltså inga havregryn eller ströbröd! Jo, kryddor går för sig ;-) edit: glöm inte att göra köttbullarna stoooora och stek dom hastigt så att dom inte blir hårda.

Potatismos med jordärtskocka är så grymt gott, jag hade nog inte gjort det som bjudmat men till familjen så är det nästan oslagbart. Hade jag bjudit så hade jag kört vanlig kokt potatis och haft skockan som en ton i såsen, alternativt gjort gratäng på skocka och potatis.
Citera
2009-11-05, 16:55
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Använd kycklingfett, ankfett eller lammfärs. Skvätt gärna i lite grädde också .

~Paul~

Mitt ex var vegetarian, varför jag i ett antal år bara lagat vegetariskt. Nu får jag äntligen njuta av livets goda igen, men måste erkänna att jag inte är särskilt avancerad med kött. Än. Köper du ankfettet löst?

Jag blandar redan ströbröd med grädde i smeten, så jag undrar om det inte blir kaka på kaka med mer grädde. Eller skulle du säga att det blir tvärtom, med kaka på kaka med BÅDE grädde och ankfett?
Citera
2009-11-05, 16:57
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Fläskfärs! Eller blandfärs naturligtvis om du inte vill ha massa fläskfärs över (inte så ofta man använder det). Det enda du kan blanda ut färsen med är stekt lök enligt mig, helst inte ens det, alltså inga havregryn eller ströbröd! Jo, kryddor går för sig ;-)

Potatismos med jordärtskocka är så grymt gott, jag hade nog inte gjort det som bjudmat men till familjen så är det nästan oslagbart. Hade jag bjudit så hade jag kört vanlig kokt potatis och haft skockan som en ton i såsen, alternativt gjort gratäng på skocka och potatis.

Jag tycker nog att det funkar till bjudmat också!

Var tror ni om att göra moset duchesse? Blir det för mycket?

Vad gäller såsen kommer det bli en väldigt klassisk gräddsås med kalvfond. Jag vet att det kanske borde vara vilt, men jag tycker att den såsen jag gör är alldeles för god för att göra något annat!
Citera
2009-11-05, 17:06
Medlem
siddharthas avatar
En variant är att smyga i lite ost. Eftersom du har det i rätten innan är det upp till dig om det blir tjatigt. Men det kan fetta upp en del.
Citera
2009-11-05, 17:17
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
En variant är att smyga i lite ost. Eftersom du har det i rätten innan är det upp till dig om det blir tjatigt. Men det kan fetta upp en del.

Jag skulle kunna gå safe och köra roquefort i soppan och västerbotten i bullarna.... Vad tror ni?
Citera
2009-11-05, 17:22
Medlem
Eurynomoss avatar
Mumsig middag det där

Jag brukar alltid ha dubbelt (ibland trippelt) så många ägg i en "älgköttbulleblandning" som i en vanlig blandning - det brukar göra susen!
Citera
2009-11-05, 17:49
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Absolut! Jag kör på ett helt eget recept som i alla fall jag tycker är grymt gott.

Jag skalar jordärtskockorna och kockar dem i vin och egen grönsaksfond. När de är mjuka mixar jag dem (de blir gärna lite trådiga om man inte putsar dem ordentligt och / eller bara mosar dem). In i kastrull med skalad, kokad potatis. Rejäl klick smör, så fet mjölk man hittar, salt, muskot. Sen mosar jag med gammeldags potatismosare, och avslutar med ett par tag med ballongvisp. Ganska traditionellt mos, men jag tycker själv att tillagningen av jordärtskockorna är det som verkligen piffar till det.

Det där låter otroligt mumsigt, ska absolut testas! Kanske blir nu till helgen t.o.m. Ang köp av ankfett; vet inte riktigt hur det ser ut hemma i svedala, men här i storbrittanien finns det i "finare" matvarubutiker. Dvs willys motsvarigheterna har det inte, men dyrare butiker (waitrose) har. Borde inte vara så svårt att få tag på iaf.
Citera
2009-11-05, 17:52
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Det där låter otroligt mumsigt, ska absolut testas! Kanske blir nu till helgen t.o.m. Ang köp av ankfett; vet inte riktigt hur det ser ut hemma i svedala, men här i storbrittanien finns det i "finare" matvarubutiker. Dvs willys motsvarigheterna har det inte, men dyrare butiker (waitrose) har. Borde inte vara så svårt att få tag på iaf.

Testa! Absolut värt det. Fonden gör jag på vad jag har hemma. Morot, lök, gärna lite fänkål, osv.

Jag ska till saluhall imorgon för att handla, så jag hoppas på ankfettet där. Säg ett kilo älgfärs, vad pratar vi då om för mängder fett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in