Frågan har säkert besvarats, eller åtminstone ställts förut, någonstans här på forumet, men jag har försökt söka på flera olika sätt och inte riktigt hittat det jag söker... Så snälla: bara länka mig rätt eller ge förslag på sökord som leder mig rätt, istället för att kissa på mig för att jag inte hittat, ok?
Now, jag förstår att det händer titt som tätt att folk berättar om begångna brott i t.ex narkotika, utan några som helst konsekvenser, men om det gällde något riktigt allvarligt?
Om någon t.ex skriver:
"Nu jäklar har jag skitit i det blå skåpet här:
Jag sköt nyss Kalle Kallesson i huvudet i dennes lägenhet, och hans bror Sven Kallesson såg det.
Sven är kriminell och har tillgång till vapen och känner igen mig, men jag vill av naturliga skäl inte kontakta polisen och få hjälp med skydd... Vad gör jag?"
Sedan visar det sig att Kalle blivit skjuten nyss, att Sven var där etc. eller TS har publicerat någon info som han omöjligt kunnat veta utan att åtminstone ha varit inblandad på ett eller annat sätt? Det kan inte vara ett troll med andra ord.
Vad skulle FB göra?
En hel del detektiver skulle naturligtvis engagera sig osv, men FB i meningen admin och mods med tillgång till IP?
Jag har förstått att det är skillnad på att
begå brott på FB, som tex uppvigla eller publicera barnporr, och att
prata om brott begångna utanför forat.
ps. frågan är naturligtvis teoretisk; Kalle mår bra.