2009-11-05, 14:40
Medlem
SkurtCobains avatar
Frågan har säkert besvarats, eller åtminstone ställts förut, någonstans här på forumet, men jag har försökt söka på flera olika sätt och inte riktigt hittat det jag söker... Så snälla: bara länka mig rätt eller ge förslag på sökord som leder mig rätt, istället för att kissa på mig för att jag inte hittat, ok?

Now, jag förstår att det händer titt som tätt att folk berättar om begångna brott i t.ex narkotika, utan några som helst konsekvenser, men om det gällde något riktigt allvarligt?
Om någon t.ex skriver:

"Nu jäklar har jag skitit i det blå skåpet här:
Jag sköt nyss Kalle Kallesson i huvudet i dennes lägenhet, och hans bror Sven Kallesson såg det.
Sven är kriminell och har tillgång till vapen och känner igen mig, men jag vill av naturliga skäl inte kontakta polisen och få hjälp med skydd... Vad gör jag?"

Sedan visar det sig att Kalle blivit skjuten nyss, att Sven var där etc. eller TS har publicerat någon info som han omöjligt kunnat veta utan att åtminstone ha varit inblandad på ett eller annat sätt? Det kan inte vara ett troll med andra ord.

Vad skulle FB göra?

En hel del detektiver skulle naturligtvis engagera sig osv, men FB i meningen admin och mods med tillgång till IP?

Jag har förstått att det är skillnad på att begå brott på FB, som tex uppvigla eller publicera barnporr, och att prata om brott begångna utanför forat.

ps. frågan är naturligtvis teoretisk; Kalle mår bra.
Citera
2009-11-05, 14:48
Medlem
StefanHeterJags avatar
Som jag förstår det så skulle FB inte göra någonting alls.
Teoretiskt sett kan polisen begära ut IP-nummer på den som skrev inlägget. FB skulle då teoretiskt sett kunna svara att IP-numret går till en proxy som miljoner andra användare använder och är oanvändbart i sammanhanget.

Allt är teoretiskt då FB aldrig lämnat ut något IP-nummer tidigare.

En annan tanke är att polisen tycker att brottet är så allvarligt att de får tillstånd och raidar FBs serverhall och beslagtar all utrustning för att undersöka saken själv. Vet inte vad det finns för skydd då i form av kryptering osv. Eller om det ens är möjligt att polisen gör så, men man vet ju aldrig med tanke på piratebayaiden.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2009-11-05 kl. 14:51.
Citera
2009-11-05, 14:51
Medlem
andreews avatar
ingenting då fb är anonymt
Citera
2009-11-05, 15:00
Medlem
SkurtCobains avatar
Ok, aldrig tänkt på det där med att polisen själva skulle raida.
Läskig tanke, då folk utanför FB säkert skulle sympatisera med aktionen, spec om det ledde till ett gripande.

En annan grej jag funderat lite på är hur ofta polisen ber om att få ut uppgifter (från just FB alltså) ?
Kan tänka mig att de gett upp om de fått nej för många gånger, och bara fastnat i massa irriterande mailväxlingar. Kanske till och med resonerar så att det är bättre att "spara på skotten", tills ett tillfälle som detta dyker upp, och då tänker vädja till någon moderators personliga etik, snarae än gällande lagstiftning?
Men nån som vet, eller har en kvalificerad gissning?
1, 100, 10 000?
Citera
2009-11-05, 15:02
Medlem
Arch_Angels avatar
nu är inte jag så där himla haj på datorer å serverar å IP nummer men FB går väl via en server i england ellr nått. det måste väl göra saken svårare när dom skall raida som ni säger
Citera
2009-11-05, 15:02
Bannlyst
Vad fan tror du att jag hänger på FB för? hehe Anonymitet. Jag är inte guds barn precis
Citera
2009-11-05, 15:07
Bannlyst
Ja har fått höra att om brottet ger 2år eller mer i fängelse kan FB ge ut IP.

Fast ja kan ha fel också.
Citera
2009-11-05, 15:08
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arch_Angel
nu är inte jag så där himla haj på datorer å serverar å IP nummer men FB går väl via en server i england ellr nått. det måste väl göra saken svårare när dom skall raida som ni säger
Nej, servrarna står i sverige. Vilket faktiskt är bra då de annars kunde använda FRA för att avlyssna trafiken (även om den nu är krypterad med https/ssl).
Citera
2009-11-05, 15:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azeuz
Ja har fått höra att om brottet ger 2år eller mer i fängelse kan FB ge ut IP.

Fast ja kan ha fel också.
FB är "skyldiga" att göra det om polisen har domstolsbeslut på det. Men så är bolaget i england och då blir det ju kanske lite mer krångligt att fixa det, vet ej men man kanske då först måste gå via engelska domstolar för att få tillstånd osv..
Citera
2009-11-05, 15:11
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
FB är "skyldiga" att göra det om polisen har domstolsbeslut på det. Men så är bolaget i england och då blir det ju kanske lite mer krångligt att fixa det, vet ej men man kanske då först måste gå via engelska domstolar för att få tillstånd osv..

var nog d jag menade är väl det som gör att vi får skriva lite grann som vi vill & i princip vad som helst?
Citera
2009-11-05, 15:11
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkurtCobain
En annan grej jag funderat lite på är hur ofta polisen ber om att få ut uppgifter (från just FB alltså) ?
Men nån som vet, eller har en kvalificerad gissning?
1, 100, 10 000?
Det kan nog bara Admin svara på och jag tvivlar på att han gör det. Skulle dock vara väldigt intressant att få veta.
Citera
2009-11-05, 15:14
Bannlyst
Vad jag har hört som har prenumererat på FNL sedan det böärjade och slutade att servarna står i england
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in