Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-11-05, 16:22
Medlem
Farbror Fazers avatar
Så det krävs altså ett extra företag bara för att driva FB?

Dålig stil, Sverige
Citera
2009-11-05, 16:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Var det inte en kille som åkte fast för något narkotika brott via fb, där han erkände sitt brott och som polisen nappade på.

De begärde ut ip från flashback och tog fast killen, har för mig att jag har läst det på lite olika ställen.
Citera
2009-11-05, 16:33
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Var det inte en kille som åkte fast för något narkotika brott via fb, där han erkände sitt brott och som polisen nappade på.

De begärde ut ip från flashback och tog fast killen, har för mig att jag har läst det på lite olika ställen.

låter som en bluff eftersom FB aldrig gett ut IP
Citera
2009-11-05, 16:36
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

De fick inget IP.

Han sålde droger via FB och ja han åkte fast.

Här:

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15621841&postcount=14

Citat:
Ursprungligen postat av %
Jag vill minnas att salamander torskade p.g.a att någon han sålt till åkte dit och dom hittade ett inbetalningskvitto från posten med salamanders kontonummer på. T.o.m jag fick PM av honnom av någon anledning (befattar mig inte med knark) där han ville kränga piller och det var inga små mängder han kunde fixa fram.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15706482&postcount=32

Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Haha fy fan, ja det var tider det..

Han sålde mängder av ecstasy, och några grabbar som hade köpt piller av honom, åkte fast av polisen.. Det första dom gjorde var att berätta vem dom hade köpt av... Polisen kom till salamander och hittade hans "dagböcker" där han antecknat till vem han sålde och hur mycket, och då torskade många fler..
Det roliga i allt var ju att salamanders pappa var polischef någonstans i södra sverige, och så han skämdes...

Ibland saknar jag gamla goda Flashback.. Vilka ämnen det blossade upp på fb pga det.

Ursäkta min offtopic...

Edit: Länkade till svarsrutan vilket blev lite fel.
Senast redigerad av ^Eaz 2009-11-05 kl. 16:44.
Citera
2009-11-05, 16:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
De fick inget IP.
Han sålde droger via FB och ja han åkte fast.
Här:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=15621841
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=15706482
Måste säga att du är en mästare på att söka!
Citera
2009-11-05, 16:40
Medlem
Oavsett så är det inte så smart att skriva vadsomhelst, eftersom snuten kan kolla igenom din dator om du åker fast eller är misstänkt för något, då ser dom ju vad du skrivit ändå :P
Citera
2009-11-05, 16:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Dåligt exempel:
Tja, skriver du att du har gömt rånbyte + kläder från X-bankrån i Y skog, och polisen mycket riktigt hittar skiten där, så kan de nog anta att det du skrivit är sant och således binda ditt konto till personens vars DNA är på kläderna.

Frågan var ju inte om polisen skulle följa upp ledtrådarna utan...

Citat:
Ursprungligen postat av SkurtCobain
Vad skulle FB göra?

FB skulle ju inte bry sig alls. Bara för att en användare fått reda på information om någonting så gör det inte honom till en brottsling.
Citera
2009-11-05, 16:48
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
låter som en bluff eftersom FB aldrig gett ut IP
Om nu Flashbacks ledning har möjlighet att gräva fram enskilda Ip-adresser, så är det väl väldigt naivt att tro att de aldrig kommer att utnyttja den möjligheten, eller aldrig gjort det?
Citera
2009-11-05, 16:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Om nu Flashbacks ledning har möjlighet att gräva fram enskilda Ip-adresser, så är det väl väldigt naivt att tro att de aldrig kommer att utnyttja den möjligheten, eller aldrig gjort det?
Vadå naivt? Varför är det en "möjlighet att utnyttja" anser du?
Citera
2009-11-05, 17:44
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Vadå naivt? Varför är det en "möjlighet att utnyttja" anser du?
Ja, alltså nu är detta bara ett allmänt och frivilligt diskussionsforum, ingen bunker för MUST eller NSA´s undercoveragenter.

Med naivt så menar jag att anonymiteten som man har som galjonsfigur på Fb inte består av annat än admins ord. Nu vet jag att man lyfter fram denna aspekt ofta, så anonymiteten är säkert fullgod och bättre än många andras, vilket är värt allt beröm.

Men därifrån till att säga att anonymiteten är absolut, i samtliga scenarior? (vilket är vad jag fiskar efter)
Nja, det tror jag inte. Det finns helt säkert en bortre gräns för när även ledningen känner att ”Nej, nu räcker det!”. Var den gränsen går, det vet vi ju inte. Men att den finns, det väljer dock jag att ha som sannolikt, och väljer man att inte tro detta så är man nog lite naiv i mina ögon.
Det räcker väl med att se till sig själv för vad man är beredd att kriga för. Även anonymitet på internet har sina gränser för när den inte är så lätt att motivera och försvara längre.

Sedan ... var servrarna nu än finns så kan de säkert i slutänden bli tvingade till utlämning av uppgifter eller liknande, du exemplifierade själv med en razzia som möjlighet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in