2010-01-29, 23:17
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har aldrig ätit eller lagat langos tidigare men kan ju säga att jag blev bra sugen när jag läste denna tråd
Stack iväg och handlade det som behövdes och resultatet blev grymt! Riktigt gott är det men dom ser lite mongo ut kanske:
http://img11.imageshack.us/img11/8519/img1322o.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/8519/img1322o.jpg
Hur tänkte du där?
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
sa min vänner här kommer lite insider tips.
Langos skall egentligen bara ätas med lite vitlöksolja och salt til en öl men det skiter vi helt i här, vi skall prata äkta svensk langos.
För bästa resultat sa skall oljan vara kring 200 grader, det kan bildas fickor i brödet vid friteringen sa akta fingrarna de gör ont som fan.
Efter ni friterat brödet sa pensla pa rejält med olja blandat med vitlökspulver. Gar ocksa bra att ersätta med flytande margarin blandat med vitlök.
Gräddfilen blandar ni med vitlökspulver, salt och vitpeppar, lat den sta nagra timmar, den skall vara ganska stark.
Nagra klassiska fyllningar:
Rödlök, skinka salt kokt, gärna av typen Bayonne
Rödlök, skinka ost
Rödlök, skinka räkor och svart stenbitsrom.
Stenbitsrommen kan ni olanda ut med lite vatten annars kan det bli för mycket av det goda.
En lite outsider är att ni bara tar vispgrädde samt sylt som efterrätt. Liknar ganska mycket spanska churros. xurros eller hur man väljer att stava det.
Fraga gärna pa.
Om jag aker till malmö igen sa lovar jag att skriva i traden samt skicka ut ett lösen som FB rabatt,
Langos skall egentligen bara ätas med lite vitlöksolja och salt til en öl men det skiter vi helt i här, vi skall prata äkta svensk langos.
För bästa resultat sa skall oljan vara kring 200 grader, det kan bildas fickor i brödet vid friteringen sa akta fingrarna de gör ont som fan.
Efter ni friterat brödet sa pensla pa rejält med olja blandat med vitlökspulver. Gar ocksa bra att ersätta med flytande margarin blandat med vitlök.
Gräddfilen blandar ni med vitlökspulver, salt och vitpeppar, lat den sta nagra timmar, den skall vara ganska stark.
Nagra klassiska fyllningar:
Rödlök, skinka salt kokt, gärna av typen Bayonne
Rödlök, skinka ost
Rödlök, skinka räkor och svart stenbitsrom.
Stenbitsrommen kan ni olanda ut med lite vatten annars kan det bli för mycket av det goda.
En lite outsider är att ni bara tar vispgrädde samt sylt som efterrätt. Liknar ganska mycket spanska churros. xurros eller hur man väljer att stava det.
Fraga gärna pa.
Om jag aker till malmö igen sa lovar jag att skriva i traden samt skicka ut ett lösen som FB rabatt,
Du beskriver det bra. Jag testade langos första gången alldeles nyligen och jag har nog haft en vision om en försvenskad mild langos med mycket gräddfil. Kan också varit så att jag fick ett dåligt måndagsex och jo det var mycket halvfabrikat i form av färdiga såser som vräktes ut på det friterade brödet, supersalt stenbitsrom men ändå, tycker man, att det enda ställe i Stockholm som året runt serverar langos av ungrare (av utseendet att döma) borde servera det så traditionellt som möjligt. Åt inte upp allt kan jag tillägga.
Har vi nån ungrare som kan förklara hur det ska smaka..
Edit: Tog ett kort på måltiden: http://i47.tinypic.com/2yvp3k0.jpg
Senast redigerad av Elfride 2010-01-29 kl. 23:22.
Senast redigerad av Elfride 2010-01-29 kl. 23:22.