2010-01-29, 23:17
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har aldrig ätit eller lagat langos tidigare men kan ju säga att jag blev bra sugen när jag läste denna tråd Stack iväg och handlade det som behövdes och resultatet blev grymt! Riktigt gott är det men dom ser lite mongo ut kanske:
http://img11.imageshack.us/img11/8519/img1322o.jpg

Hur tänkte du där?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
sa min vänner här kommer lite insider tips.

Langos skall egentligen bara ätas med lite vitlöksolja och salt til en öl men det skiter vi helt i här, vi skall prata äkta svensk langos.

För bästa resultat sa skall oljan vara kring 200 grader, det kan bildas fickor i brödet vid friteringen sa akta fingrarna de gör ont som fan.

Efter ni friterat brödet sa pensla pa rejält med olja blandat med vitlökspulver. Gar ocksa bra att ersätta med flytande margarin blandat med vitlök.

Gräddfilen blandar ni med vitlökspulver, salt och vitpeppar, lat den sta nagra timmar, den skall vara ganska stark.

Nagra klassiska fyllningar:

Rödlök, skinka salt kokt, gärna av typen Bayonne

Rödlök, skinka ost

Rödlök, skinka räkor och svart stenbitsrom.
Stenbitsrommen kan ni olanda ut med lite vatten annars kan det bli för mycket av det goda.

En lite outsider är att ni bara tar vispgrädde samt sylt som efterrätt. Liknar ganska mycket spanska churros. xurros eller hur man väljer att stava det.

Fraga gärna pa.

Om jag aker till malmö igen sa lovar jag att skriva i traden samt skicka ut ett lösen som FB rabatt,

Du beskriver det bra. Jag testade langos första gången alldeles nyligen och jag har nog haft en vision om en försvenskad mild langos med mycket gräddfil. Kan också varit så att jag fick ett dåligt måndagsex och jo det var mycket halvfabrikat i form av färdiga såser som vräktes ut på det friterade brödet, supersalt stenbitsrom men ändå, tycker man, att det enda ställe i Stockholm som året runt serverar langos av ungrare (av utseendet att döma) borde servera det så traditionellt som möjligt. Åt inte upp allt kan jag tillägga.

Har vi nån ungrare som kan förklara hur det ska smaka..

Edit: Tog ett kort på måltiden: http://i47.tinypic.com/2yvp3k0.jpg
Senast redigerad av Elfride 2010-01-29 kl. 23:22.
Citera
2010-11-19, 18:12
Medlem
Godamonginsectss avatar
Jag lagade langos idag för första gången och använde receptet som både står i tråden och finns på ica's hemsida. Men brödet blev hårt och rätt torrt. När jag åt det på festival i somras var det mjukt och flottigt. Vad gjorde jag för fel? Spelar det roll vilken olja man använder?
Citera
2010-11-19, 20:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Jag lagade langos idag för första gången och använde receptet som både står i tråden och finns på ica's hemsida. Men brödet blev hårt och rätt torrt. När jag åt det på festival i somras var det mjukt och flottigt. Vad gjorde jag för fel? Spelar det roll vilken olja man använder?
När jag tittar på receptet så kan jag konstatera att det innehåller alldeles för lite vätska.

Så svaret är enkelt; för lite vätska och för lite fett i någon form.

~Paul~
Citera
2010-11-20, 03:01
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När jag tittar på receptet så kan jag konstatera att det innehåller alldeles för lite vätska.

~Paul~

Okej får testa det nästa gång. Dock uppkommer ett ytterligare problem, man får inte loss degen ifrån diskbänken , men det löser man väll med en stekspade eller något.
Citera
2010-11-21, 18:13
Medlem
Citat:

~Paul~

Hur mycket mer vätska skulle du tillsätta? Är kanske svårt att säga, men dubbelt så mycket eller bara en dl?

Degar är inte riktigt min grejj, svårt att veta den rätta konsistensen
Citera
2010-11-21, 19:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mubbe
Hur mycket mer vätska skulle du tillsätta? Är kanske svårt att säga, men dubbelt så mycket eller bara en dl?

Degar är inte riktigt min grejj, svårt att veta den rätta konsistensen
Det är mycket svårt att svara på. Jag skulle nästan vara tvungen att ha degen framför mig för att kunna svara på det.

~Paul~
Citera
2010-11-22, 16:43
Medlem
jajahars avatar
Kollade på youtube "Langos - Hungarian Fried Bread" där man kan se konsistensen på degen. Hon gjorde även ett snitt i mitten på varje bit vilket förhindrar att de pöser upp i mitten och bildar en bulliknande form.

Älskar de stora ungerska langos som man köper i travar vid Balatonsjön, billigt och ingen stenbitsrom i sikte där inte. Har även ätit dem i Budapest och även där är det vitlöksolja eller ost som gäller som pålägg.
Citera
2010-11-22, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Det går tyvärr inte att bedöma en deg med enbart synen. Man måste känna på den.

~Paul~
Citera
2010-11-22, 19:03
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Det går tyvärr inte att bedöma en deg med enbart synen. Man måste känna på den.

~Paul~

Ok, nu har jag hanterat en del degar i mina dagar men man kan faktiskt se att degen är mjuk men inte klibbig. För att uppnå detta så tillsätter hon endast lite, lite vatten åt gången.
Citera
2018-02-03, 11:03
Medlem
RadikalFails avatar
Nu livar jag upp denna tråden. Ska för första gången fritera samt göra langos.
Kommer lägga upp resultatet sen. Ska även testa frysa in några för att se om det går att göra många men spara till ett annat tillfälle.

Kommer använda mig av receptet från Ica så jag får se hur min deg blir. Men ska se om den blir hård eller kladdig.

Och jag kommer använda rom från sik. Så vi får se hur detta slutar senare.
Citera
2018-02-03, 20:24
Medlem
RadikalFails avatar
Hur slutade detta... jo perfekt.
Icas recept funkade fint. Men jag tog inte 1 dl mjöl för själva bakningen innan friteringen.

Men dom blev frasiga och underbara.
Citera
2018-02-04, 18:24
Medlem
Shit vad sugen man blev på langos helt plötsligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in