• 1
  • 2
2009-11-04, 23:56
Medlem
hej det är så att jag och en polare tänkte göra langos till helgen, för det är så jävla gött. Men det är ju så att man ska fritera dom i stekpannan(har inte tillgång till riktigt fritös) det står i recept att man tex ska använda 7 dl olja till friteringen, vad ska man ha för olja då?, går det med vanlig matolja eller ska man ha majsolja?

Vore extremt tacksam för hjälp!.

MvH//Zip
Citera
2009-11-05, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zajpner
hej det är så att jag och en polare tänkte göra langos till helgen, för det är så jävla gött. Men det är ju så att man ska fritera dom i stekpannan(har inte tillgång till riktigt fritös) det står i recept att man tex ska använda 7 dl olja till friteringen, vad ska man ha för olja då?, går det med vanlig matolja eller ska man ha majsolja?

Vore extremt tacksam för hjälp!.

MvH//Zip

tror morsan kör med vanlig matolja, däremot har hon nog mer än 7 dl olja när hon friterar dom. det blir SJUKT mycket godare att göra egna langos jämfört med att köpa på festival, och man får välja pålägg och mängd av pålägg själv

ett tips är att göra vitlökssmör som man brer på dom färdiga langosarna istället för den vitlöksolja jag har sett i recept, jag tycker det blir väldigt mycket godare

vad brukar ni andra ha för pålägg på era langos? (ursäkta om jag lånar tråden lite, men langos är en av mina absoluta favoriträtter )
Citera
2009-11-05, 09:24
Medlem
Struttens avatar
Jag var tillsammans med en ungerska i forntiden, och minns när jag skulle göra vitlökssåsen. Hon bad mig blanda en burk (3 dl) crème fraîche med en vitlök. Jag tog crème fraîchen och en vitlöksklyfta. Hon bara skrattade åt mig. För langosvitlökssåsen är det alltså en burk crème fraîche blandat med EN HEL vitlök...
Citera
2009-11-05, 11:05
Medlem
Okej tack för hjälpen!. Det brukar vara Gräddfil, rödlök och riven ost när det är matfestival här i Skövde. Så det går bra med vanlig matolja?, det blir perfekt!
Tack för hjälpen igen
Citera
2009-11-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zajpner
Okej tack för hjälpen!. Det brukar vara Gräddfil, rödlök och riven ost när det är matfestival här i Skövde. Så det går bra med vanlig matolja?, det blir perfekt!
Tack för hjälpen igen

jag brukar köra med vitlökssmör med MYCKET vitlök, creme fraishe, hackad rökt skinka som man har bett att få i lite tjockare skivor, de andra i familjen kör med stenbitsrom och crabsticks åxå.

kan meddela att om 2 veckor så kommer just morsan å hälsar på och då ska det bli langos
Citera
2009-11-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
jag brukar köra med vitlökssmör med MYCKET vitlök, creme fraishe, hackad rökt skinka som man har bett att få i lite tjockare skivor, de andra i familjen kör med stenbitsrom och crabsticks åxå.

kan meddela att om 2 veckor så kommer just morsan å hälsar på och då ska det bli langos
Det där låter inte helt fel heller
Citera
2009-11-05, 12:50
Medlem
undervattenfisks avatar
Hur gör ni "brödet"?
Citera
2009-11-05, 12:52
Medlem
Saxat från icas recept:
DEG:
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 stor kokt potatis (kall ca 90 g)
7 dl vetemjöl special
1 tsk salt
1 dl vetemjöl till utbakningen
olja till friteringen

Gör så här
Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet.

Riv den kokta potatisen fint. Blanda mjöl och salt med potatisrivet. Vänd ner i vattnet och arbeta till en slät, ganska lös deg. Jäs i 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 16 eller 32 delar. Kavla ut och jäs bröden 10 minuter.

Hetta upp oljan till 180°C och fritera bröden. 4 minuter per sida för stora langos, 3 minuter för mindre. Vänd dem efter halva tiden.
Låt svalna på galler med hushållspapper under.

Rör samman pressad vitlök och solrosolja och pensla langosarna med blandningen. Servera med gräddfil, finhackad rödlök och en klick svart kaviar eller stenbitsrom.
Citera
2009-11-05, 12:55
Medlem
TheBusters avatar
Den kokta potatisen kan med fördel bytas ut mot potatismospulver.

Gärna en skvätt öl i degen med.

Skall till jobbet nu men aterkommer med mer tips och trix.

Jobbat i langostältet pa malmöfestivalen i atskilliga ar.
Citera
2009-11-05, 12:57
Medlem
Låter bra TheBuster, ser i fram mot dina tips!

//Zip
Citera
2009-11-05, 13:04
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Den kokta potatisen kan med fördel bytas ut mot potatismospulver.

Gärna en skvätt öl i degen med.

Skall till jobbet nu men aterkommer med mer tips och trix.

Jobbat i langostältet pa malmöfestivalen i atskilliga ar.

Väntar med spänning
Då blir de att göra langos den 25e!
Citera
2009-11-05, 13:07
Medlem
gööös avatar
Lånar tråden lite här:
Såg någon i en annan tråd som hade gjort langos i ugn. Någon som vet hur man gör det?! Blir de lika goda som när man friterar dem?! Mest för att jag tycker det är jobbigt att fritera... Tacksam för svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in