2009-11-04, 21:05
Medlem
AquaRegias avatar
Först och främst så visste jag inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller i fysik och etc.-forat.

Igår köpte jag två stycken djupfrysta pizzor. Den ena lade jag i ugnen med en gång, 200°C i 10 minuter. Den blev perfekt.

Lat som jag är så lade jag inte den andra pizzan i frysen, utan i kylskåpet istället.

Detta resulterar då i att om jag idag värmer den i 200°C i 10 minuter, så smälter osten och all "topping" blir bra, men botten blir alldeles för mjuk och degig.

Hur ska man göra för att en tinad pizza ska ge samma resultat som en djupfryst pizza? Högre värme under kortare tid? Lägre värme under längre tid? Eller finns det något annat knep?
Citera
2009-11-04, 21:07
Medlem
antiadmins avatar
Jag skulle iaf ha värmt den i högre värme kortare tid.
Citera
2009-11-04, 21:07
Medlem
bjaefss avatar
Högre värme under kortare tid måste vara det bästa iom att den redan är tinad. Lägre värme under längre tid ska man ju ha för att den ska tinas utan att bli bränd.
Citera
2009-11-04, 21:13
Medlem
AquaRegias avatar
Testade 250°C i runt 7 minuter, men icke.

Får väl köpa hem några pizzor och experimentera lite helt enkelt =)
Citera
2009-11-04, 21:20
Medlem
bjaefss avatar
Vad har du för ugn? Och vad körde du för "program"? Över/undervärme?
Citera
2009-11-04, 21:22
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Vad har du för ugn? Och vad körde du för "program"? Över/undervärme?

Ingen aning om vad det är för ugn, för lat för att kolla också

Jag körde den där det är två horisontella streck.
Citera
2009-11-04, 21:23
Medlem
bjaefss avatar
Vet du om det är varmluftsugn? Testa att köra på grillprogrammet istället för över/undervärme. Vart i ugnen har du gallret?
Citera
2009-11-04, 21:24
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Vet du om det är varmluftsugn? Testa att köra på grillprogrammet istället för över/undervärme. Vart i ugnen har du gallret?

Skulle gissa på att det är en varmluftsugn. Jag har gallret strax under mitten, ska testa grillprogrammet nästa gång. Tack för tipset!
Citera
2009-11-04, 21:27
Medlem
bjaefss avatar
Fryspizzor brukar kunna bli lite knepiga i varmluftsugn ibland. Testa grill!
Citera
2009-11-04, 22:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Först och främst så visste jag inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller i fysik och etc.-forat.

Igår köpte jag två stycken djupfrysta pizzor. Den ena lade jag i ugnen med en gång, 200°C i 10 minuter. Den blev perfekt.

Lat som jag är så lade jag inte den andra pizzan i frysen, utan i kylskåpet istället.

Detta resulterar då i att om jag idag värmer den i 200°C i 10 minuter, så smälter osten och all "topping" blir bra, men botten blir alldeles för mjuk och degig.

Hur ska man göra för att en tinad pizza ska ge samma resultat som en djupfryst pizza? Högre värme under kortare tid? Lägre värme under längre tid? Eller finns det något annat knep?
I det första exemplet så förblir degen krispig eftersom den inte hinner dra åt sig vätska.

I det andra exemplet så har de smälta ingredienserna gått in i degen och löst upp den. Tiden i ugnen räcker sedan inte till att torka degen innan toppingen är bränd.

Det finns ett knep, nämligen att placera ugnsplåten direkt på botten av ugnen. Därefter lägger man på siliconpapper eller vanligt vaxat bakpapper och när ugnen är riktigt het så lägger man på pizzan.

När du har fått en fin yta på själva pizzabotten så kör du in den under grillen och fixar resten där. Var dock försiktig så att du inte bränner ytan, det kan gå väldigt fort.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in