Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-04, 17:13
Medlem
Hej!
Jag har länge funderat på att börja med nån kampsport nu eftersom mina försök att gå på gym brukar gå åt skogen efter ett par månader.
Jag är rätt smal och klen och känner att jag inte är redo för någon sparka-och-slåss-sport än, så jag har funderat på BJJ.

Mitt mål med träningen är i första hand att bättra på konditionen och med lite tur bygga nån form av muskler, dessutom behöver jag nån roligare form av träning än att lyfta skrot på gym.

Så jag undrar helt enkelt hur ett typiskt BJJ-pass ser ut för nybörjaren och om jag över huvud taget kommer bättra på styrka och kondition med den träningen.
Självklart är jag medveten om att lite löpning och styrketräning inte kommer att skada.
Citera
2009-11-04, 17:28
Nu har jag inte tränat Muay Thai och BJJ mer än några enstaka gånger, men har ett par kompisar som gör. Tror faktiskt inte det spelar någon roll vilket av det du börjar med, båda brukar vara fruktansvärt konditionskrävande, skulle nog säga att BJJ kräver mest kondition.

Oavsett vilken av dom du väljer kommer du garanterat både få bättre styrka och kondition, välj den du tycker verkar roligast, eller blanda lite om det är på samma klubb och går under samma avgift :)
Citera
2009-11-04, 18:44
Medlem
RonBurgundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asspouch
Hej!
Jag har länge funderat på att börja med nån kampsport nu eftersom mina försök att gå på gym brukar gå åt skogen efter ett par månader.
Jag är rätt smal och klen och känner att jag inte är redo för någon sparka-och-slåss-sport än, så jag har funderat på BJJ.

Mitt mål med träningen är i första hand att bättra på konditionen och med lite tur bygga nån form av muskler, dessutom behöver jag nån roligare form av träning än att lyfta skrot på gym.

Så jag undrar helt enkelt hur ett typiskt BJJ-pass ser ut för nybörjaren och om jag över huvud taget kommer bättra på styrka och kondition med den träningen.
Självklart är jag medveten om att lite löpning och styrketräning inte kommer att skada.
Nybörjarpassen på muay thai är anpassade för att träna upp styrka, kroppskontroll och kondition nog för att bemästra de olika tekniker som ingår i stilen. Det finns absolut ingen anledning att hoppa över till exempel muay thai för att du inte skulle vara stark nog. Du blir vältränad as it goes, + att du lär dig teknikerna.

Som sagt, om brist på styrka är din enda anledning till att hoppa över en stil som muay thai så får du tänka om .
Citera
2009-11-04, 20:08
Medlem
Tack för svaren.
Jag har inte uteslutit muay thai eller andra slag och spark-inriktade stilar, men just nu känner jag att det inte är i den änden jag vill börja. Jag tror att jag vill få in nån vana av kampsport innan jag går på den stilen.

Det jag främst undrar över egentligen är själva upplägget när man är nybörjare inom bjj. Alltså hur man tränar. Om själva träningen innefattar moment som styrka och kondition utöver själva tekniken.
Ska självklart gå o kolla med nån klubb, för det kanske skiljer sig mellan olika klubbar, men jag tänkte mest höra efter vad folk här har för erfarenheter.

Som sagt, det är i första hand styrka och kondition jag vill träna, fast på ett roligare sätt än gym/springa (eller slåss, i nuläget)
Citera
2009-11-04, 20:51
Medlem
Leavemealones avatar
Jag tränar kosen judo officiellt, men det vi kör är BJJ, klubben har bara inte fixat stilövergången på pappret än. Ett vanligt träningspass är 2 timmar och innebär uppvärmning/fys i cirka 30-45 min, sedan teknikträning i ungefär 30-45 min. Efter det kör vi sparring resterande tid, så mellan 30-60 min sparring. Ifall du bara är motiverad och kör så hårt du kan så kan jag lova att du kommer bli både starkare och få bättre kondition av träningen. Sen är det ruskigt roligt att rulla också, det är verkligen så jag ser fram emot träningarna.
Citera
2009-11-04, 20:56
Medlem
CBSativas avatar
Jag tror faktiskt inte att träningsuppläggen skiljer sig så speciellt mycket mellan olika BJJ klubbar. Såhär brukar en standard BJJ träning se ut:

Uppvärmning 10-20 minuter: Jogga, höga knän, sparka i rumpan, plocka äpplen (utfall), snurra armarna, värma upp nacken. Vissa klubbar börjar även passen med gymnastik. Kullerbyttor, julningar, handvolter, räka (svårt att förklara) osv osv.

Teknik 30-40 minuter: Här hittar du en partner träna de tekniker som tränaren lär ut. Ofta ser det ut som att man börjar med en teknik, t.ex. armbar. Ni får öva på den och när tränaren anser att tillräckligt med tid har gått så går ni vidare på t.ex. ett escape från armbaren. När alla kan den så lär ni er hur t.ex. man kontrar på den escapen.

Sparring 40 min - 1 timme: Iom. att BJJ inte fungerar som t.ex. MMA eller thaiboxning så kan man inte stå och slå rallarsvingar och slå allt man orkar så sparringen börjar man nästan med omgående i nybörjargrupper. Under sparringen försöker man göra det man lärt sig under teknikträningen. Sker oftast i ronder på ungefär 5 minuter. Oftast hittar man en partner, kör med honom i 5 minuter och sen hittar man en ny och kör med honom i 5 minuter och så vidare.

Vissa klubbar skär ned på sparringen och gör vissa styrkeövningar istället, t.ex. armhävningar, plankan, situps och upphopp.
Citera
2009-11-04, 21:07
Medlem
Tack allihopa. Låter som det passar perfekt för det jag har tänkt mig.
Blir att börja när intaget sätter igång efter nyår. Kanske lika bra att ta fram det gamla hopprepet redan nu så man har nån grundkondition.
Citera
2009-11-04, 21:17
Medlem
SödermalmMöllans avatar
Tja!

Jag har tränat BJJ i drygt 3 månader och jag tycker det är skitkul. Så här ser ett pass ut där jag tränar(BJJ Center).

Vi kör 1,5 timmars träningar.

Första 15 min är uppvärmning tex rulla runt vilket innebär man kör en mycket lätt sparring utan lås, mest för att köra olika positioner och helt enkelt bli varm. Man ger och tar, ser ut som man kramas och rullar runt hehe.
Eller så springer man runt i ring, kör lite olika springövningar (Höga knän, plocka osv.) Finns många olika sätt att värma upp.

Sen är det drygt 1 timme då man går igenom lås, ingång till lås eller olika positioner. Man ökar styrka och motstånd ju längre man tränat en position eller lås.

Sista 15 min är sparring. Det innebär att man kör match. 3 minuters ronder och sen byter man partner.

Hoppas du börjar, du kommer inte ångra dig.

Mvh
Citera
2009-11-04, 22:23
Medlem
Prometeuss avatar
Våra pass ser i princip exakt likadana ut som de andras. Vad gäller styrka och kondition skulle jag säga att BJJ är ganska individuellt. Det beror på hur hårt du kör helt enkelt. Det går att vara väldigt fysisk eller väldigt teknisk, och ibland en kombination.
Citera
2010-02-01, 22:23
Medlem
har ej kört muay thai så mycket, kör dock en hel del BJJ och MMA, Men om du känner att du inte är redo för sparkar/slag så är nog BJJ att rekommendera! Vet ej hur det är på olika ställen kan dock säga att den förening jag kör med kan tukta upp kondisen ganska snabbt , Det du kan ha i åtanke är att första ca 2 veckorna kan bli sjukt jobbiga. Men håll bara ut så ska du snart se att du kan snart hålla ut längre samt bli starkare.
Citera
2010-02-02, 02:59
Medlem
spazzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBSativa
Jag tror faktiskt inte att träningsuppläggen skiljer sig så speciellt mycket mellan olika BJJ klubbar. Såhär brukar en standard BJJ träning se ut:

Uppvärmning 10-20 minuter: Jogga, höga knän, sparka i rumpan, plocka äpplen (utfall), snurra armarna, värma upp nacken. Vissa klubbar börjar även passen med gymnastik. Kullerbyttor, julningar, handvolter, räka (svårt att förklara) osv osv.

Teknik 30-40 minuter: Här hittar du en partner träna de tekniker som tränaren lär ut. Ofta ser det ut som att man börjar med en teknik, t.ex. armbar. Ni får öva på den och när tränaren anser att tillräckligt med tid har gått så går ni vidare på t.ex. ett escape från armbaren. När alla kan den så lär ni er hur t.ex. man kontrar på den escapen.

Sparring 40 min - 1 timme: Iom. att BJJ inte fungerar som t.ex. MMA eller thaiboxning så kan man inte stå och slå rallarsvingar och slå allt man orkar så sparringen börjar man nästan med omgående i nybörjargrupper. Under sparringen försöker man göra det man lärt sig under teknikträningen. Sker oftast i ronder på ungefär 5 minuter. Oftast hittar man en partner, kör med honom i 5 minuter och sen hittar man en ny och kör med honom i 5 minuter och så vidare.

Vissa klubbar skär ned på sparringen och gör vissa styrkeövningar istället, t.ex. armhävningar, plankan, situps och upphopp.

Bra beskrivning, battre nickname.

Kan lagga till att:

Manga klubbar kor ovningar som tex passeringsovningar vilket egentligen ar sparring som borjar i en speciell position och slutar (exempelvis) nar nagon blir svept (fran topp till underst) eller lyckas passera.
Citera
2010-02-02, 06:05
Medlem
Loufathers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Nu har jag inte tränat Muay Thai och BJJ mer än några enstaka gånger, men har ett par kompisar som gör. Tror faktiskt inte det spelar någon roll vilket av det du börjar med, båda brukar vara fruktansvärt konditionskrävande, skulle nog säga att BJJ kräver mest kondition.

Oavsett vilken av dom du väljer kommer du garanterat både få bättre styrka och kondition, välj den du tycker verkar roligast, eller blanda lite om det är på samma klubb och går under samma avgift

Du måste vara född ur röven.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in