Citat:
Ursprungligen postat av asspouch
Hej!
Jag har länge funderat på att börja med nån kampsport nu eftersom mina försök att gå på gym brukar gå åt skogen efter ett par månader.
Jag är rätt smal och klen och känner att jag inte är redo för någon sparka-och-slåss-sport än, så jag har funderat på BJJ.
Mitt mål med träningen är i första hand att bättra på konditionen och med lite tur bygga nån form av muskler, dessutom behöver jag nån roligare form av träning än att lyfta skrot på gym.
Så jag undrar helt enkelt hur ett typiskt BJJ-pass ser ut för nybörjaren och om jag över huvud taget kommer bättra på styrka och kondition med den träningen.
Självklart är jag medveten om att lite löpning och styrketräning inte kommer att skada.
Nybörjarpassen på muay thai är anpassade för att träna upp styrka, kroppskontroll och kondition nog för att bemästra de olika tekniker som ingår i stilen. Det finns absolut
ingen anledning att hoppa över till exempel muay thai för att du inte skulle vara stark nog. Du blir vältränad as it goes, + att du lär dig teknikerna.
Som sagt, om brist på styrka är din enda anledning till att hoppa över en stil som muay thai så får du tänka om

.