Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Borde man inte vidga nörvärnsrätten i så fall? Har han inte handlat inom ramen för nödärnsrätten?
Jag menar, visst använde han sig av en domkraft men det är inte direkt att alla medborgare kan kampsort och liknande.
Det är häri problemet ligger som jag ser det. Som jag nämnde vet jag inte hur lång tid det var mellan de två slagen. Första slaget är vad jag förstått helt berättigat som nödvärn. Det är det andra slaget som är "problemet". Första slaget skedde när mannen var inne i bilen och direkt hotade kvinnan, andra slaget när han var utanför.
Hur ska nödvärnsrätten vidgas? Hur länge efter den initiala "nödsituationen" ska en person få använda våld? Ska en misshandlare få misshandlas av en annan person, genom nödvärn, även efter själva nödsituationen avtagit? När övergår nödvärn till hämnd? I detta fall har domstolarna bedömt att det andra slaget inte klassas som nödvärn, och därför tolkar jag det som om domstolarna gått mer på hämndaktion.
Det framkommer inte heller att Per-Anders blivit hotad själv och därför kunnat berättiga det andra slaget. Det har åtminstone inte visats i fallet, enligt tidningarna, och bevisligen inte i domstolarna, då han dömts två gånger för det andra slaget.
Han gör ju dock så jävla rätt i att ingripa, han tar det bara för långt. Hade man själv varit i den situationen hade man kanske gjort samma sak, det går inte direkt att säga. Men det går inte att berättiga hämnd genom våld enligt lagen, där går man för långt.