• 1
  • 2
2009-11-04, 14:18
Medlem
Venlafaxin Actavis 37,5mg Funkar dom?
2009-11-04, 14:21
Medlem
Macgarvers avatar
Går även under namnet Efexor som är en antidepp.
Så nej, dom funkar inte alls
2009-11-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Går även under namnet Efexor som är en antidepp.
Så nej, dom funkar inte alls

Är det för lite mg? eller är dom bara allmänt dåliga
2009-11-04, 14:30
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobsblandsaft
Är det för lite mg? eller är dom bara allmänt dåliga

Du kan inte ha något kul med dom, antog att det var det du var ute efter.
Det är ingen bensodiazepin utan ett läkemedel mot depression och för och se något resultat måste behandlingen pågå ett tag. Sen är 37,5or för svag dos.
2009-11-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Du kan inte ha något kul med dom, antog att det var det du var ute efter.
Det är ingen bensodiazepin utan ett läkemedel mot depression och för och se något resultat måste behandlingen pågå ett tag. Sen är 37,5or för svag dos.

haha nej asså ja är ingen piller torsk :P jag har folk fobi och läkarn sa att ja skulel börja med dom hära i 7 dagar sen gå över till 50 mg
2009-11-04, 14:38
Medlem
Citat:
haha nej asså ja är ingen piller torsk :P jag har folk fobi och läkarn sa att ja skulel börja med dom hära i 7 dagar sen gå över till 50 mg

Jag fick sånna för längesen, började med 75 mg, som blev 150 mg som sen blev 225 mg...... (enligt läkarens rek. , hon kallade 75 för en "dam dosering")

Men make till biverkningar jag fick. Usch.

Tror dom funkade bra för sitt ändamål (antidepp) men gjorde mitt största problem värre (problem att sova).

ps. Jag är ingen dam.
2009-11-04, 14:42
Medlem
okej lät ju lite tråkigt att ja kmr få 50 mg 96 piller så kommer få vänta i 96 dagar innan ja kan få nått som är bättre för mig
2009-11-04, 14:46
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:

Då borde du veta vad det är du fått. 50mg:s Kapslar finns inte kan du hälsa din läkare.
2009-11-04, 14:48
Medlem
Fel av mig det stog 75 mg på lappen sorry
2009-11-04, 14:50
Medlem
Macgarvers avatar
Posta i psykiatri-forumet. Tror du får mer respons där.
2009-11-04, 14:52
Medlem
Citat:
Fel av mig det stog 75 mg på lappen sorry

När det gäller SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) och i ditt fall SRNI , så börjar man i låga doser och höjer vid behov. Detta för att minska bieffekter av medicineringen.

Skillnaden mellan SSRI och SRNI är att SSRI saktar ner flödet av serotonin så att det ska byggas upp. Medans SRNI saktar ner både serotonin och dopamin.

Om nån vet bättre så är det bara att kalla mig för idiot och korrigera (som f.ö verkar vara standard här på flashback)

Saxar in lite ifrån wiki också eftersom jag verkar lite ringrostig:

"Till skillnad från SSRI som verkar specifikt på serotonin, så verkar SNRI på både serotonin- och noradrenalinnivåerna i hjärnan. Effekten är jämförbar med eller kanske något bättre än SSRI.
SNRI-preparatens verkan på noradrenalinnivåerna för däremot i gengäld med sig fler biverkningar än SSRI, varför SSRI är ett förstahandsval. Om SSRI inte har tillfredsställande effekt brukar man ta till SNRI (nästa steg är tricykliska antidepressiva)."

Så sista ändringen nu, för dom som undrar: noradrenalin och dopamin är SAMMA sak.

// Nom
Senast redigerad av Nomojo 2009-11-04 kl. 14:56.
2009-11-04, 14:57
Medlem
Sorry nom men jag fattade inte nått vad du menade där men ska söka lite tack för svaren!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in