2009-11-03, 20:57
Medlem
Min sambos dator startar inte.
Funkade förut idag, men när den skulle startas nu är skärmen gråsvart.
Det låter som den arbetar, men inget händer. Panik, hon har allt sitt arbete där och det var ett tag sen hon sparade.
Det är en Acer Travelmate 7510 laptop.
Vad kan ha hänt och vad gör man?
Går det att rädda det som finns på hårddisken.
Hjälp snarast, Please..........
Citera
2009-11-03, 20:59
Medlem
Rockfarmors avatar
Testa att plugga in en extern skärm, det kan ju varit skärmen som lagt av.
Citera
2009-11-03, 21:09
Medlem
Glömde säga att lampan som indikerar att hårddisken jobbar blinkar först när man startar, sen är den helt svart för att blinka till ibland efter några minuter.
Har testat att starta om den massor av gånger, en gång blev skärmen helt kolsvart för att sen bli gråsvart igen.
Citera
2009-11-03, 21:13
Medlem
Om man inte har någon extern skärm, bara en annan laptop, vad gör man då?
Citera
2009-11-03, 21:21
Medlem
DoDaDas avatar
Mor min fick liknande problem nyss faktiskt. Dock så var skärmen svart och man kunde se muspekaren. Den gick även att flytta på.
Det jag gjorde var att gå in i felsäker läge (kan du få genom att stänga av fel, ex hålla in ON knappen. du får sen ett alternativ under nästa uppstart)
Väl där inne så startade jag programmet ccleaner och körde en städning av registret.

Detta kanske inte hjälper dig, men jag hoppas att det löser sig! Dock så är alla filer bilder och dokument troligtvis inte förlorade. De ligger kvar på hårddisken (om inte ett elakt virus rensat bort allt) som du kan koppla in i en annan dator för att kopiera dem.

Hur gammal är datorn? Det låter som om att skärmen är paj, men det kanske går på garanti/försäkring?

Citat:
Ursprungligen postat av spettus
Om man inte har någon extern skärm, bara en annan laptop, vad gör man då?

Det ska gå att använda dator2:s skärm för att visa det dator1 vill visa. Men jag vet inte hur, jag gissar att du måste göra en inställning på dator1. Men tyvärr blir det svårt då du inte kan se vad du gör med dator1...

EDIT: kan du se någon text alls på skärmen? alltså BIOS information. Exempel har du här: http://www.pcnineoneone.com/howto/images/biosflash1.jpg
Senast redigerad av DoDaDa 2009-11-03 kl. 21:26.
Citera
2009-11-03, 21:38
Medlem
Nej jag ser ingenting på skärmen.
Hur kopplar man ihop datorerna?
Citera
2009-11-03, 22:11
Medlem
Testade att starta efter att den fått vila en halvtimme, och då startade den på en gång.
Skönt, nu blir det till att kopiera allting. Nåt måste väl vara fel ändå, vad kan det vara?
Citera
2009-11-03, 23:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spettus
Testade att starta efter att den fått vila en halvtimme, och då startade den på en gång.
Skönt, nu blir det till att kopiera allting. Nåt måste väl vara fel ändå, vad kan det vara?
Det kan vara "precis vad som helst"
Var ute för liknande på en stationär för ett tag sen. Den stod med gråsvart skärm, även när den fått stå på i timmar. Provade med att dra ur strömkabel och plocka bort batteriet på moderkortet (över natt eller så) för att återställa BIOS till fabriks/standard-inställning. Men det hjälpte inte, trodde då att BIOS hade blivit korrupt, raderat eller liknande. Höll på så där en massa gånger men sen lyckades jag komma in i BIOSen. Ändrade på lite ofarliga inställningar så att jag fick spara/skriva till BIOS-minnet när jag gick ur, men inget skillnad. Det verkade som att moderkortet inte kommunicerade med hårddisken längre, för jag fick inget "Boot disk falure" eller annat vid startförsök.

Sen provade jag att ställa in att boota från CD och satte in startskiva, och då startade den upp iaf. Nåt tror jag hade hänt med hårddisken, så jag återställde Windows med en Ghost-kopia jag tagit tidigare, sen dess fungerar den igen.

Mitt råd är att säkerhetskopiera det du vill behålla. Går inte det så får du plocka ur hårddisken, sätta den i en annan dator och kopiera det du vill ha. Och sen bereda dig på att ominstallera windows, det kan även vara så att hårdisken är på väg att ge upp, det kanske inte funkar så länge med en nyinstallation.

Edit: Det lutar nog åt att din hårddisk inte tål temperaturen när dator är varm, iom att den startade efter en halvtimmes vila. Antingen går datorn mkt varmare än den gjort tidigare (kontrollera att fläktar fungerar och att det inte sitter massa damm i dem eller i luftkanalerna), eller/och som sagt, hårddisken är på väg att lämna in.
Senast redigerad av Skadat gods 2009-11-03 kl. 23:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in