• 1
  • 2
2009-11-03, 20:46
Medlem
miklons avatar
Jag har en ventil som läcker, eftersom jag snart ska beställa nya vinterdäck så känns det lite surt att lämna in bilen på verkstad för det, finns det kanske nåt husmorsknep man kan testa? Nåt medel som man kan spraya för att täta alternativt få ventilen att sluta kärva (om det är det som är problemet) eller liknande tänkte jag?
Citera
2009-11-03, 20:51
Medlem
Läker det mycket? skruva på en ventilhatt så lugnar det nog ner sig lite.
Läker det mycket kan pinnen ha fastnat i intryckt läge.
Citera
2009-11-03, 20:55
Medlem
miklons avatar
Jag har haft ventilhatt på och då har däcket tappat kanske 0,4 bar (2,3 -> 1,9) på två dagar. Nu läcker det så att man hör det när hatten är av, men jag vet inte om det gjort det hela tiden, jag märkte det först idag. När hatten är på hörs det inte att det läcker, men det känns ju lite osäkert, för hatten är ju knappast byggd för att hålla tätt.

Om pinnen har fastnat, kan man försöka dra ut den med en tång eller nåt då, eller riskerar man bara att sabba den helt?
Citera
2009-11-03, 20:56
Medlem
Puggens avatar
Kontakta en däcksfirma, de kan fixa sånt på en kvart genom att sätta in en ny ventil. Byt till reservhjul sålänge är mitt tips. Läcker det bara lite kan du ju fylla på med jämna mellanrum.

Finns annars däckspray, tätningsmedel gjort för pyspunka som kan funka dock inte helt säkert. Köp isåfall en gasol/propanfri sådan så att explosionsrisk inte föreligger ifall någon nisse av någon anledning får för sig att använda svets på hjulet. Har skett två dödsfall där verkstadsnissar som svetsat hjul med tätningsspray dött av explosioner.
Citera
Medlem
park_avenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har en ventil som läcker, eftersom jag snart ska beställa nya vinterdäck så känns det lite surt att lämna in bilen på verkstad för det, finns det kanske nåt husmorsknep man kan testa? Nåt medel som man kan spraya för att täta alternativt få ventilen att sluta kärva (om det är det som är problemet) eller liknande tänkte jag?
läcker det runt ventilen så kan "däck på burk" funka , läcker själva ventilen så får du åka till en däckverkstad och ge dom 60kr så byter dom innehållet i ventilen för dig.. tar kanske 5 minuter
Citera
Medlem
Ja sätt en ventilhatt på och kör som vanligt. Tomte.

Eller så köper du en ny för 15 spänn.
Eller om du är snål så in i hel***te så skruvar du ut den befintliga, rengör och skruvar dit igen och hoppas på det bästa.
Citera
2009-11-03, 20:57
Medlem
Tölps avatar
Lär inte kosta många kronor att få det fixat på en däckverkstad. Fick det gratis när jag köpte nytt däck.
Citera
2009-11-03, 20:59
Medlem
Åk till en däckverkstad, dom hjälper dig och det lär bli mycket billigt.
Citera
2009-11-03, 21:02
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Kontakta en däcksfirma, de kan fixa sånt på en kvart genom att sätta in en ny ventil. Byt till reservhjul sålänge är mitt tips. Läcker det bara lite kan du ju fylla på med jämna mellanrum.

Finns annars däckspray, tätningsmedel gjort för pyspunka som kan funka dock inte helt säkert. Köp isåfall en gasol/propanfri sådan så att explosionsrisk inte föreligger ifall någon nisse av någon anledning får för sig att använda svets på hjulet. Har skett två dödsfall där verkstadsnissar som svetsat hjul med tätningsspray dött av explosioner.

Måste ha helt ny ventil på min då den den spruckit totalt så all luft man pumpar in försvinner ut direkt.

Men måste man kränga av däcket för en sådan operation? För däcken är precis nybalanserade. Inte kul att behöva göra om allt.
Citera
2009-11-03, 21:13
Medlem
Ventilinsatsen är bara att skruva ur, lämpligtvis med en spetstång eller en platt skruvmejsel som du sätter på vardera sidan om piggen.

Se till att vara i närheten av kompressor och ha hjulet upphissat.
Citera
2009-11-03, 21:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag har haft ventilhatt på och då har däcket tappat kanske 0,4 bar (2,3 -> 1,9) på två dagar. Nu läcker det så att man hör det när hatten är av, men jag vet inte om det gjort det hela tiden, jag märkte det först idag. När hatten är på hörs det inte att det läcker, men det känns ju lite osäkert, för hatten är ju knappast byggd för att hålla tätt.

Om pinnen har fastnat, kan man försöka dra ut den med en tång eller nåt då, eller riskerar man bara att sabba den helt?

Plastventilhattar tätar inte så bra, men de kromade metallhattar jag köpte för en tjuga på biltema har en o-ring i hatten och tätar ordentligt.
Citera
2009-11-03, 22:04
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Plastventilhattar tätar inte så bra, men de kromade metallhattar jag köpte för en tjuga på biltema har en o-ring i hatten och tätar ordentligt.

Var det möjligen de här?

http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=93224

Edit: Tack för alla svar, det verkar ju som att det enklaste är att åka förbi en (däck)verkstad, om de kan fixa det medan man väntar. Risken är väl att det är fullbokat överallt bara i dessa tider, men de kanske fixar såna där småjobb direkt även om det egentligen är fullt?
Senast redigerad av miklon 2009-11-03 kl. 22:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in