2009-11-03, 20:17
Bannlyst
Kan man lägga ut namn på dömda romer här på FB?
Eftersom jag är svensk och ärlig så vill jag ju inte göra något olagligt
Domar är väl offentliga?

Tanken var att man gör en lista med namn+hemadress och vilket brott romern är dömd för.

tex: Namn: åke småtjuv, adress: campingvägen 12 husvagn 22, dömd för: bedrägeri, stöld, förargelseväckande beetende.

Citera
2009-11-03, 20:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Det är helt okej om du kan styrka uppgifterna. Kontakta valfri moderator om du är osäker. Däremot bryter det sannolikt mot personuppgiftslagen och eventuellt begår du förtal om du publicerar uppgifter även om de är sanna och kan styrkas. Men enligt Flashbacks regelverk är det inte några problem.
Citera
2009-11-03, 21:05
Medlem
Awesomes avatar
Om domarna är offentliga handlingarna så är ju personuppgifterna det också, är det inte så?

Borde inte att vara några problem att outa zigenare här. HIV-mannen är ju outad här på Fb.
Citera
2009-11-03, 21:26
Medlem
mr.arnes avatar
PM'a en moderator innan du gör något.
Citera
2009-11-03, 22:12
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
PM'a en moderator innan du gör något.

Precis, det bästa ts kan göra.. Det är tex inte tillåtet att publicera personuppgifter på dömda pedofiler här.
Citera
2009-11-03, 22:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Precis, det bästa ts kan göra.. Det är tex inte tillåtet att publicera personuppgifter på dömda pedofiler här.

Så eventuellt så får man publicera namn på dömda zigenare sålänge som de inte var dömda för pedofilbrott
Citera
2009-11-04, 01:53
Bannlyst
Vad ar syftet? Vi vet ju redan att de flesta ziggisar har den har typen av domar mot sig i belastningsregistret.
Citera
2009-11-04, 02:06
Medlem
oyinbozs avatar
Det låter som din idé är ett skolboksexempel på en listtråd?

GL HF
Citera
2009-11-04, 02:09
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så eventuellt så får man publicera namn på dömda zigenare sålänge som de inte var dömda för pedofilbrott

Det var inte direkt så jag menade, men det tror jag att du förstår. Man bör alltid fråga mod innan man skriver något dylikt oavsett vad det gäller för typ av brott.
Citera
2009-11-04, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är helt okej om du kan styrka uppgifterna. Kontakta valfri moderator om du är osäker. Däremot bryter det sannolikt mot personuppgiftslagen och eventuellt begår du förtal om du publicerar uppgifter även om de är sanna och kan styrkas. Men enligt Flashbacks regelverk är det inte några problem.

Ok, hm men kan polisen sätta dit mig även om det är ok här på FB? Hur pass skyddad är man här egentligen? För har jag garanterat skydd här så kan ni räkna med o ha en smaskig läsning här inom kort
Citera
2009-11-04, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskyTangoFoxtrot
Vad ar syftet? Vi vet ju redan att de flesta ziggisar har den har typen av domar mot sig i belastningsregistret.

Syftet? Ja du min vän.. självklart vet väl 9,99 av oss alla här att dom stjäl o bedrar men vet vi deras hemadress? Tänkte det kunde vara kul och veta hemadressen ialfall man skulle ha vägarna förbi o hälsa på och kanske bjuda in sig själv på en kopp kaffe
Citera
2009-11-04, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Flashback ligger i UK så PUL gäller inte. Dessutom gick dom nyligen över till https för att FRA inte skulle sitta och lyssna på allt som sägs här. Du kan ju själv fundera på hur ofta dom känner sig tvungna att, frivilligt, ge svenska polisen tillgång till uppgifter. Min gissning är: Aldrig.
Senast redigerad av doggydoo 2009-11-04 kl. 09:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in