• 1
  • 2
2009-11-03, 19:47
Medlem
vemomintedus avatar
Jag har sedan några veckor tillbaka tappat aptiten väldigt mycket. Jag är en person som fullkomligt älskar mat och allt som har med mat att göra. Men de senaste veckorna har jag knappt velat äta något. Jag äter självfallet men inte alls så att jag njuter av det. Känner även en viss äckelkänsla när jag stoppar i mig maten. Som illamående fast ändå inte...

Innan kunde jag kanske käka 2 portioner mat. nu kan jag knappt äta 1. Allting smakar liksom äckligt. Något som jag också blev förvånad över är att jag som älskar chips och dip inte kan njuta av det heller längre. Tycker det smakar äckligt och det är liksom inte likt mig. har fått ge bort chips och liknande till min pojkvän och det kan jag lova aldrig har hänt innan.

Hur kan jag bara förlora aptiten sådär? hur ska jag få tillbaka den? Förstår verkligen inte...
Citera
2009-11-03, 20:00
Medlem
f-r-iends avatar
Har du varit sjuk, tex nöffinfluensan på senaste? det skulle förklara allt!
Citera
2009-11-03, 20:01
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-r-iend
Har du varit sjuk, tex nöffinfluensan på senaste? det skulle förklara allt!

alltså jag är sjuk denna veckan. Har en förkylning men aptiten har varit dålig sedan många veckor tillbaka :/
Citera
2009-11-03, 20:03
Medlem
Gå och snacka med någon kunnig innan du snurrar i en ond cirkel - utan att du konkret vet om det.
Citera
2009-11-03, 20:06
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salastie
Gå och snacka med någon kunnig innan du snurrar i en ond cirkel - utan att du konkret vet om det.

det där lät ganska luddigt. vad menar du?
Citera
2009-11-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
det där lät ganska luddigt. vad menar du?

Jag menar: Gå till en doktor eller liknande och prata om din situation. Om inte kan du hamna i en ond cirkel, utan att du själv vet att du är i en.
Citera
2009-11-03, 20:10
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salastie
Jag menar: Gå till en doktor eller liknande och prata om din situation. Om inte kan du hamna i en ond cirkel, utan att du själv vet att du är i en.

det känns faktiskt lite overkill att gå till en läkare för att man har minskad aptit. Borde ju inte direkt vara något allvarligt liksom.
Citera
2009-11-03, 20:12
Medlem
Allt är relativt!

Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
det känns faktiskt lite overkill att gå till en läkare för att man har minskad aptit. Borde ju inte direkt vara något allvarligt liksom.
Citera
2009-11-03, 20:13
Medlem
rockandrollas avatar
Känns lite som en klycha men rök en holk så kommer du snart ha aptiten tillbaka, skrivs ut i bla californien för patienter som svårt att käka i sammband med t ex sytostatikabehandling.
Citera
2009-11-03, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Känns lite som en klycha men rök en holk så kommer du snart ha aptiten tillbaka, skrivs ut i bla californien för patienter som svårt att käka i sammband med t ex sytostatikabehandling.
bästa tipset hittills , kan med 99,9% säga att det kommer hjälpa mot aptiten
Citera
2009-11-03, 22:30
Bannlyst
Det kan bero på mycket. Den stundande vintern eller en tillfällig hormonstörning som påverkar aptiten.

Gör det till något positivt och gå ner 5 kilo innan du kontaktar sjukvården vettja!

Viktigast dock är att du äter en hyffsad frukost, så du orkar med dagen.
Citera
2009-11-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Det kan bero på mycket. Den stundande vintern eller en tillfällig hormonstörning som påverkar aptiten.

Gör det till något positivt och gå ner 5 kilo innan du kontaktar sjukvården vettja!

Viktigast dock är att du äter en hyffsad frukost, så du orkar med dagen.

Kan man få minskad aptit pga hormonstörning? Vad för slags hormonstörning menar du då? Nyfiken pga att jag utvecklade en ätstörning i samband med att jag började äta p-piller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in