2009-11-03, 19:26
Medlem
Vad är det egentligen som händer i den skrattande processen?

Skulle det gå att reducera detta komplexa med någon enklare uppsättning villkor, eller, är det bara en generell term som pekar ut alla de situationer med vilket ett skratt formar sig?

I vilket fall verkar skrattet ha en existentiell kärna. Det förmänskligar vår existens. Vi skrattar åt så skilda situationer som i en galghumoristisk situation, (det måste ha varit skratt i Auschwitz om jag förstått det rätt, och kanske skrattar judarna också mest) som åt enkla "puns", ordlekar.

Nu, i det ena verkar skrattet vara sammankopplat med ett existentiellt faktum, det att dö, att upphöra, och den absurda situation en då levande varelse befinner sig, hur löjligt denna situation egentligen är, och i det andra, leken med ord, som inte verkar ha något med vårt vara att göra.

Men jag skulle föreslå att de bägge kommer sig av att de är "out of place", att vara människa och hamna inför döden är att vara out of place och en lek med ord är just en demonstration av orden varandes out of place, utanför dess normala position.

Alldeles tokigt alltså. Därför är också humor ofta en färskvara för när vi skrattat ett antal gånger åt samma sak, så, reagerar inte vårt medvetande på att något längre är out of place, alldeles tokigt, det är inte längre exotiskt.

Så skrattet är trots allt något som rör existensen, när vi blickar på något på ett nytt sätt, om det nu är en gammal invand sak eller en ganska ny, så ser vi på något från ett Brechts verfremdungskt sätt, vi betraktar alltså vårt existentiella skådespel utifrån, från en plats lik den av en teaterbesökare, och ser hur löjligt det är - vare sig om det är mer eller mindre tydligt att det är det som det handlar om. Och därav kommer också befrielsen i skrattet, både känslan av att vara befriad av ett tungt ok och att också vara det.

Skrattet förmänskligar vår varelse. Det är likt ett uppror, om så bara för stunden, av vårt existentiella fängelse. Det är att fortsätta vara människa, eller bli en människa, i en värld av våld, galenskap och sorg. Man skrattar av lycka i en olycklig situation, för det är något som "the man" inte kan ta ifrån en. Det existentiella skrattet kommer sig av insikten att verkligheten är out of place, att ens egen roll i denna därför också är det.

Har jag missat något eller är analysen inne på rätt spår? Vad tycker ni att skrattet är?
Citera
2009-11-03, 21:01
Medlem
Mjo, det ser ut som en lovande analys

Man måste nog skilja mellan uttrycket och det som ger upphov till uttrycket. Skratt är en väldigt social företeelse, och kan till och med representera maktförhållanden. Så det är inte alltid att skrattet indikerar på att personen tyckte att det var roligt, eller ens att det fanns något att skratta åt. Men i andra situationer är skrattet en reaktion, som visar på rädsla eller förnöjsamhet till exempel. I sådana situationer är det nog mer en existentiell fråga. Fast, i och med empati så spelar det inte så stor roll för mottagaren. Och ibland kan till och med sändaren känna ett "fake it 'til you make it" så att ett rent socialt skratt upplevs på ett mer existentiellt plan. Så gränsen kanske inte är så självklar...
Citera
2009-11-04, 16:37
Medlem
Hmm. Jag tog nog inte hänsyn till det sociala skrattet. Det var ett misstag. Maktrelationen här är intressant, fast jag har nog inte särskilt mycket att säga om det själv

Det är förresten ingen som läst Skrattet av Bergson? Tänkte att det kanske är en intressant utläggning, men jag känner inte närmre till innehållet.
Citera
2009-11-06, 08:00
Medlem
Spår av nötters avatar
Att skratta åt sig själv är att skratta med sig själv.

Jag kan skratta åt någon annan människa utan att skratta med denne - och vice versa.

Men just det där skrattet åt mig själv i min ensamhet är speciellt. Jag håller med mig själv att han är bra tokii den där!
Citera
2009-11-06, 09:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Här är ett svar:

Skrattet har utvecklats ur en varningssignal, men står för falskt alarm.
http://www.bbc.co.uk/radio4/reith2003/lecture1.shtml
Citera
2009-11-06, 16:45
Medlem
Och om man vill ha en lätt introduktion till Mary Douglas' symboliska approach till skämt, så kan man läsa denna analys av varför det är roligt att nämna "dry humping" mitt i natten över telefon när man är full: http://www.collegeuncovered.com/main...pingpaper.html

Eller originalkapitlet "Jokes" i hennes artikelsamling "Implicit Meanings": http://books.google.se/books?id=PsCY...age&q=&f=false

Det intressanta med Mary Douglas' symboliska approach är att den påminner väldigt mycket om en brygga mellan existentialism och socialkonstruktionism. Hon tittar inte på fenomen som saker med essenser, utan snarare som en relation mellan två andra saker. Det är gränsen mellan en kategori och en annan som är det spännande. När det "normala" närmar sig denna gräns så skapar det existentiell ångest, och när man upplever det "onormala" som vistas i denna gräns så har man givit det gudaliknande proportioner (nästan som en sublim upplevelse). Ett stabilt samhälle med klara och tydliga regler upplever gränsöverträdelser mycket mer intensivt än ett samhälle med luddiga regler. Och gränserna skapas i sociala sammanhang. Så Mary Douglas tar det individuellt existentiella och abstraherar det till en högre nivå, eller, beroende på forskningsobjekt, gör det motsatta. Väldigt spännande sätt att tänka, som jag inte riktigt förstått själv ännu. Man kan också se kopplingar till Claude Levi-Strauss' strukturalism, men den känns mer essentialistisk om jag får vara ärlig.

Levi-Strauss...som för övrigt dog häromdagen, 100år gammal: http://news.google.se/news?q=claude+...ed=0CA8QsQQwAA

Vet inte om man kan kalla det ett skämt i sig självt, eller bara dålig kommunikation, men det är ändå ganska lustigt att det här inlägget börjar med "dry humping" och avslutas med en persons död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in