2009-11-03, 18:04
Medlem
heliumftws avatar
Hej,

Sen jag fixade Windows 7 för någon månad sen har datorn "fryst fast" i någon sekund för att sedan göra ett tickande ljud och allt återgår till normalt. Detta händer dock aldrig när jag kör helskärmsprogram utan ofta när jag bara surfar runt i explorer. Det händer ca 3 ggr per dygn och det är inte så värst irriterande utan jag är mest nyfiken på vad det kan vara. Exakt samma ljud uppstår när jag ska stänga av datorn, så jag tror det kan något med det att göra, men är inte säker på vad exakt.

Tack på förhand
Citera
2009-11-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliumftw
Hej,

Sen jag fixade Windows 7 för någon månad sen har datorn "fryst fast" i någon sekund för att sedan göra ett tickande ljud och allt återgår till normalt. Detta händer dock aldrig när jag kör helskärmsprogram utan ofta när jag bara surfar runt i explorer. Det händer ca 3 ggr per dygn och det är inte så värst irriterande utan jag är mest nyfiken på vad det kan vara. Exakt samma ljud uppstår när jag ska stänga av datorn, så jag tror det kan något med det att göra, men är inte säker på vad exakt.

Tack på förhand
Jag har exakt samma problem!

Hjälp uppskattas.
Citera
2009-11-03, 18:16
Medlem
Om ljudet inte kommer via högtalarna utan är mera mekaniskt är det möjligen hårddisken.
Försök lokalisera ljudet. Förr i tiden på äldre datorer där det fanns diskettstationer kunde man ibland höra ett tuggande ljud då Antivirus försökte söka efter virus på diskettstationen, där var det helt normalt.
Citera
2009-11-03, 19:43
Medlem
heliumftws avatar
Ljudet kommer från datorn :-)

Jag har misstänkt att det är hårddiskarna ett tag nu men min CPU är även misstänkt.

Vad har du för HDD samt CPU CreTiv?
Citera
2009-11-03, 20:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Installera och kör SPEEDFAN och kika på diskarnas SMART-parametrar så att inte Sector Reallocation Count börjar dra iväg.
Citera
2009-11-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ljudet kommer från datorn :-)

Jag har misstänkt att det är hårddiskarna ett tag nu men min CPU är även misstänkt.

Vad har du för HDD samt CPU CreTiv?
Har en SAMSUNG SPINPOINT F1 hårddisk och en Intel E8400.

Det skojiga är ju att det bara är på Win 7 och inte på XP som jag hade tidigare.
Det är ju bara fåtal gånger om dagen men det är endå jobbigt.
Citera
2009-11-03, 23:56
Medlem
min hårddisk klickar så ibland när den ska arbeta
Citera
2009-11-04, 10:12
Medlem
heliumftws avatar
Har också Samsung F1, men en Q6600 prolle. Då är det troligtvis hårddisken som stannar till och tuggar

Btw vad använder du dig av för antivirus? Jag kör med NOD32 och misstänker att det kan vara orsaken
Citera
2009-11-04, 15:32
Medlem
Citat:
Har också Samsung F1, men en Q6600 prolle. Då är det troligtvis hårddisken som stannar till och tuggar

Btw vad använder du dig av för antivirus? Jag kör med NOD32 och misstänker att det kan vara orsaken
Jag använder AVG.
Citera
2010-08-17, 05:23
Bannlyst
Jag har nyligen börjat få liknande problem. Datorn låser sig halvt och hårddisken börjar klicka (musen kan jag röra på och jag kan klicka lite här och där utan att det drabbas av frysningen. Efter en kort stund slutar klickandet och datorn fungerar normalt igen.

Så jag antar att detta är ett tecken på att hårddisken snart kommer dö för mig och har nu tagit back-up på allt jag vill ha (ca 400GB, utan att den började klicka?).

Hur har det gått för er andra med klickande hårddiskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in