2009-11-03, 18:04
Medlem
heliumftws avatar
Hej,

Sen jag fixade Windows 7 fr ngon mnad sen har datorn "fryst fast" i ngon sekund fr att sedan gra ett tickande ljud och allt tergr till normalt. Detta hnder dock aldrig nr jag kr helskrmsprogram utan ofta nr jag bara surfar runt i explorer. Det hnder ca 3 ggr per dygn och det r inte s vrst irriterande utan jag r mest nyfiken p vad det kan vara. Exakt samma ljud uppstr nr jag ska stnga av datorn, s jag tror det kan ngot med det att gra, men r inte sker p vad exakt.

Tack p frhand
Citera
2009-11-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliumftw
Hej,

Sen jag fixade Windows 7 fr ngon mnad sen har datorn "fryst fast" i ngon sekund fr att sedan gra ett tickande ljud och allt tergr till normalt. Detta hnder dock aldrig nr jag kr helskrmsprogram utan ofta nr jag bara surfar runt i explorer. Det hnder ca 3 ggr per dygn och det r inte s vrst irriterande utan jag r mest nyfiken p vad det kan vara. Exakt samma ljud uppstr nr jag ska stnga av datorn, s jag tror det kan ngot med det att gra, men r inte sker p vad exakt.

Tack p frhand
Jag har exakt samma problem!

Hjlp uppskattas.
Citera
2009-11-03, 18:16
Medlem
Om ljudet inte kommer via hgtalarna utan r mera mekaniskt r det mjligen hrddisken.
Frsk lokalisera ljudet. Frr i tiden p ldre datorer dr det fanns diskettstationer kunde man ibland hra ett tuggande ljud d Antivirus frskte ska efter virus p diskettstationen, dr var det helt normalt.
Citera
2009-11-03, 19:43
Medlem
heliumftws avatar
Ljudet kommer frn datorn :-)

Jag har misstnkt att det r hrddiskarna ett tag nu men min CPU r ven misstnkt.

Vad har du fr HDD samt CPU CreTiv?
Citera
2009-11-03, 20:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Installera och kr SPEEDFAN och kika p diskarnas SMART-parametrar s att inte Sector Reallocation Count brjar dra ivg.
Citera
2009-11-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ljudet kommer frn datorn :-)

Jag har misstnkt att det r hrddiskarna ett tag nu men min CPU r ven misstnkt.

Vad har du fr HDD samt CPU CreTiv?
Har en SAMSUNG SPINPOINT F1 hrddisk och en Intel E8400.

Det skojiga r ju att det bara r p Win 7 och inte p XP som jag hade tidigare.
Det r ju bara ftal gnger om dagen men det r end jobbigt.
Citera
2009-11-03, 23:56
Medlem
min hrddisk klickar s ibland nr den ska arbeta
Citera
2009-11-04, 10:12
Medlem
heliumftws avatar
Har ocks Samsung F1, men en Q6600 prolle. D r det troligtvis hrddisken som stannar till och tuggar

Btw vad anvnder du dig av fr antivirus? Jag kr med NOD32 och misstnker att det kan vara orsaken
Citera
2009-11-04, 15:32
Medlem
Citat:
Har ocks Samsung F1, men en Q6600 prolle. D r det troligtvis hrddisken som stannar till och tuggar

Btw vad anvnder du dig av fr antivirus? Jag kr med NOD32 och misstnker att det kan vara orsaken
Jag anvnder AVG.
Citera
2010-08-17, 05:23
Bannlyst
Jag har nyligen brjat f liknande problem. Datorn lser sig halvt och hrddisken brjar klicka (musen kan jag rra p och jag kan klicka lite hr och dr utan att det drabbas av frysningen. Efter en kort stund slutar klickandet och datorn fungerar normalt igen.

S jag antar att detta r ett tecken p att hrddisken snart kommer d fr mig och har nu tagit back-up p allt jag vill ha (ca 400GB, utan att den brjade klicka?).

Hur har det gtt fr er andra med klickande hrddiskar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in