• 1
  • 2
2009-11-03, 17:57
Medlem
L0s-Pir4t0ss avatar
William von Hagen (Ubuntu bible) säger att:

Linux is Stable, poxerfull and virus-free.

Linux has built-in security and is immune to viruses except through security-administration slipups.

Finns det verkligen inga virus till Linux system?
Jag tänker att nu när Ubuntu börjar användas mer och mer, så borde väl
någon också börja skriva virus till just Ubuntu.

Läste också någonstans att ibörjan på 90talet så spreds sig ett Linux virus, som inte var direkt skadligt men ändå ställde till med lite oreda.
(Minns inte var jag läste det..)

Skulle vara trevligt att få veta mer efftersom jag fortfarande är lite n00b på Linux och vill gärna veta vilka faror som lurar där ute.

Det var lite lättare när jag körde Windows, för då var allt farligt! hehehe
Citera
2009-11-03, 18:00
Medlem
Klart det finns virus till linux, dock inte lika mycket. Folk anser inte att det är värt att lägga ner mödan att koda virus till linux.

Det finns så mycket mer pengar att tjäna genom att koda virus till XP. Alternativt dummare folk på XP.
Citera
2009-11-03, 18:08
Medlem
L0s-Pir4t0ss avatar
Kan ni ge ett exempel på hur det kan gå till när man får ett virus i Linux?

Antar att någon bakar in något skit i tex en deb-fil?
Citera
2009-11-03, 18:24
Medlem
Dreass avatar
Linuxdistar baseras ju på öppen källkod så de få säkerhetshål som finns täpps oftast snabbt till.

Har aldrig hört talas om några oroväckande linuxvirus.
Citera
2009-11-03, 18:25
Medlem
junks avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_malware
Citera
2009-11-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L0s-Pir4t0s

Linux has built-in security and is immune to viruses except through security-administration slipups.

Kan man inte säga detsamma om Windows? Håller man det uppdaterat och säkert är det rätt svårt att få virus
Citera
2009-11-03, 18:31
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrorr
Kan man inte säga detsamma om Windows? Håller man det uppdaterat och säkert är det rätt svårt att få virus

Uppdaterat och säkert?

hur håller du det säkert? uppdaterat är ju inga problem men det hjälper inte mot att användare gör dumma saker.
Citera
2009-11-03, 18:52
Medlem
ZenCurls avatar
linux är väll inte immunt, men som någon skrev orkar väll ingen göra virus till ett så pass oanvänt os.
Har hört "Någonstans" att det finns 11 farliga virus till linux tillskillnad från windwos 12031203012450304848309t84904 virus.

Linux tid kommer, men då sitter alla linux nördar i spetsen och skrattar åt alla tama window popup-scripts.
Citera
2009-11-03, 19:04
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenCurl
Har hört "Någonstans" att det finns 11 farliga virus till linux tillskillnad från windwos 12031203012450304848309t84904 virus.
Va?

OnT: Självklart kommer det komma fler virus till linux, men samtidigt som någon före mig så elegant påpekade: tack vare öppen källkod så åtgärdas det mesta väldigt snabbt, ofta innan det ens har upptäckts av personer som är ute efter att göra skada.

Lite mer OT för att avrunda: http://xkcd.com/424/
Citera
2009-11-03, 19:13
Medlem
aazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiania
Klart det finns virus till linux, dock inte lika mycket. Folk anser inte att det är värt att lägga ner mödan att koda virus till linux.

Det finns så mycket mer pengar att tjäna genom att koda virus till XP. Alternativt dummare folk på XP.

på vilket sätt tjänar folk pengar på att göra virus?
Citera
2009-11-03, 20:04
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0s-Pir4t0s

Finns det verkligen inga virus till Linux system?
Jag tänker att nu när Ubuntu börjar användas mer och mer, så borde väl
någon också börja skriva virus till just Ubuntu.

Läste också någonstans att ibörjan på 90talet så spreds sig ett Linux virus, som inte var direkt skadligt men ändå ställde till med lite oreda.
(Minns inte var jag läste det..)

Skulle vara trevligt att få veta mer efftersom jag fortfarande är lite n00b på Linux och vill gärna veta vilka faror som lurar där ute.

Det var lite lättare när jag körde Windows, för då var allt farligt! hehehe

Det med linux, jämnfört med windows är att du kan ha 100% kontroll över det du installerar.
Citera
2009-11-03, 20:50
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Det här kanske förklarar saken

http://www.gnu.org/fun/jokes/evilmalware.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto