Imacen helt död!
Hej, kommer hem från jobbet så märker jag att imacen är helt död, tagit ut el och alla usb saker och prövat allt! Vet inte varför den kan ha dött men vet inte hur jag skall göra, gäller konusmentlagen i 3 år på hårdvarufel? Mac modellen ja har är inte den nyaste men den som kom för ca 2 årsen, med aluram. Tack på förhand!
Konsument lagen (efter första året) lägger bevisbördan på konsumenten att påvisa tillverkningsfel. Dvs att det är ett fel som var där redan när du köpte datorn men som inte uppdagades förrän nu. (Det må vara dålig lödning eller liknande.)
Dock, så undrar jag om den verkligen är helt stendöd.
Jag undrar; helt död? Ingenting som snurrar igång? Alls?
Det kan den mycket väl vara om det är SMC som ska resetas. Har själv råkat ut för att min MacBook var helt stendöd. Inga fläktar. Ingenting. Den funkade perfekt efter en SMC reset.
Fast om han nu tagit ut allt från datorn(och väntat minst 15 sekunder som jag antar att han gjort, om inte t.o.m provat annat uttag på annat plats i hemmet) så är ju redan SMCn återställd.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!