2009-11-03, 16:31
Medlem
Skogswalds avatar
Mjo.

Jag har en viss "fattigmans-brunch" som jag brukar göra, bestående av en burk Eldorado vita bönor, samt ett halvt(!) stycke Euroshopper bacon. Och just denna bacon, alltså förpackningen är ju typ sådär 3x120g eller vad det är. Hållbarhet är typ lång över en månad brukar det vara. Dock så tar jag ju bara en halv sån där till varje brunch. Sen viker jag bara plasten o lägger in det i kylen. Hittills har jag utgått från att detta bästföre-datum gäller även "öppnad förpackning" (då det ej står nåt om öppnad förp.), så ibland har det då gått ja någon vecka kanske ibland två veckor innan jag stekt upp "den andra halvan". Är det helt galet? Blev bara nyfiken nu plötsligt.

Tacksam för svar!
2009-11-03, 16:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Mjo.

Jag har en viss "fattigmans-brunch" som jag brukar göra, bestående av en burk Eldorado vita bönor, samt ett halvt(!) stycke Euroshopper bacon. Och just denna bacon, alltså förpackningen är ju typ sådär 3x120g eller vad det är. Hållbarhet är typ lång över en månad brukar det vara. Dock så tar jag ju bara en halv sån där till varje brunch. Sen viker jag bara plasten o lägger in det i kylen. Hittills har jag utgått från att detta bästföre-datum gäller även "öppnad förpackning" (då det ej står nåt om öppnad förp.), så ibland har det då gått ja någon vecka kanske ibland två veckor innan jag stekt upp "den andra halvan". Är det helt galet? Blev bara nyfiken nu plötsligt.

Tacksam för svar!
Smakade det gott? Blev du sjuk? Tror att du har svaret där....
Medlem
soptippsbosses avatar
Det blir antagligen snabbare dåligt vid bruten förpackning. Det finns säkert en anledning till att bacon är vakuumförpackat. Jag tror till och med att jag sett bacon i butik som blivit grått och trist pga vacuumsläpp i förpackningarna.
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

~Paul~
2009-11-03, 16:37
Bannlyst
Självklart gäller bäst-före-datumet oöppnad förpackning.

Nåväl, bacon är ju rökt så det är kanske inte nån direkt fara på taket, men efter 2 veckor hade iallafall jag avstått...
2009-11-03, 16:38
Medlem
Skogswalds avatar
Tack skulle kanske postat där, såg ej de fanns sån tråd. Jag brynde iaf sista biten nu för fem minuter sen. Har ju som sagt gjort det några ggr tidigare och har ej dött. Har iofs inte heller ngn funktionsnedsättning eller nåt så jag står mig nog rätt bra mot salmonella och sånt där, och man får ju inte slänga mat..

Dock blev baconen typ ovanligt "gulgrå" i stekpannan denna gång!
Hmm, återkommer om nåt händer mig.
2009-11-03, 17:07
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

~Paul~

Detta är väl att betrakta som "rätt" svar till TS.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in