2021-12-16, 20:56
Medlem
Kan jag äta potatis och morot som gick ut den 15e. Dom har varit i kylskåpet.

Aldrig lagat mat förens i år så är nybörjare på sånt här
Citera
2021-12-16, 20:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet

Du ser på både potatis och morötter om de är okej. Börja skala. Känns de som svampar, kasta. Klarar sig ofta bra mycket längre än bäst-före-datum.

Alltså, känns de okej, använd.
Citera
2021-12-16, 21:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Potatis klarar ju att lagras från skörden i september ända fram till nästa sommar så är det bara förvarad rätt så lär det inte vara några problem. Det märks ju dessutom tydligt på potatis om den är dålig.
Citera
2021-12-16, 22:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:

Ja, jösses! Förut förstummades man av att storstadsungar trodde att fiskar såg ut som fiskpinnar, men det vete f-n om inte det här är ett steg längre i alieneringen.

Jag tog faktiskt upp frågan om BF-datum på potatis tidigare i tråden, men då ur ett lite annat perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Behöver egentligen inte hjälp själv, mera hjälp att förstå…

Häromdagen när jag var i matbutiken hittade jag potatis i påse som såldes ut till halva kilopriset för att det var "kort datum". Det är en ganska vanlig företeelse nu att butiker säljer ut t.ex. mejerivaror och charkuteri som är på väg att passera BF-datum, men det var lite bisarrt att hitta potatis som hanterades så.

Jag gissar att det är en konsekvens av lagkrav på märkning med BF-datum och att folk idag har så dålig egen kunskap om hållbarhet, att vi hamnat här.

Nu hör jag till generationen som både satt och plockat potatis manuellt på en åker bakom huset, så jag förstår själv i vilka fall potatis är olämplig eller skadlig att äta, och jag har både plockat ålar före tillredning och kokat lätt skrumpen potatis flera gånger.
Hur kan det komma sig att potatis säljs ut på det här sättet och hur har vi hamnat där vi är när det gäller matvaror?
Det är inte utan att man skattar sig lycklig som fått uppleva att dra upp egensådda morötter ur trädgårdslandet och hjälpligt torkat av jorden från dem på gräsmattan innan man låter sig smaka med knaster mellan tänderna, och beklagar den generation som aldrig fått eller får uppleva det.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2021-12-16 kl. 22:18.
Citera
2021-12-16, 22:07
Medlem
R5As avatar
Citat:

Det är skillnad på sista förbrukningsdag och bäst före. Hur ser de ut? Hur luktar de? Har de växt groddor ur potatisen?
Citera
2022-01-07, 00:11
Medlem
rondellhundens avatar
Kan jag äta halloumi med bästföredatum 12e dec? Den är inplastad med tät tjock plast och ser ok ut genom plasten..borde väl inte vara nåt konstigt med den.
Citera
2022-01-07, 04:36
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rondellhunden
Kan jag äta halloumi med bästföredatum 12e dec? Den är inplastad med tät tjock plast och ser ok ut genom plasten..borde väl inte vara nåt konstigt med den.

Det märker du ganska fort när du öppnar förpackningen. Om det är en obruten förpackning och den har legat i kylen, inga problem.
Citera
2022-01-09, 09:41
Medlem
Hållbarhetens påverkan av temperatur

Frågan är alltså - kan man vet hur hållbarhet förbättras med lägre temperatur?

Exempel:
På en påse prinskorv står det
"förvaras vid högst 8+, bäst föredatum 13/1. öppnad förpackning håller 7 dagar"
Jag minns inte när jag öppnade den (slarvade bort den i kylskåpet)
Nu har jag 2 grader i kylen och inte 8 grader - vad gör det för skillnad?
Kanske öppnade den för 8-10 dagar sedan så är lite nojig. Jag har kass luktsinne så det kan jag inte lite på..
Citera
2022-01-09, 10:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Frågan är alltså - kan man vet hur hållbarhet förbättras med lägre temperatur?

Exempel:
På en påse prinskorv står det
"förvaras vid högst 8+, bäst föredatum 13/1. öppnad förpackning håller 7 dagar"
Jag minns inte när jag öppnade den (slarvade bort den i kylskåpet)
Nu har jag 2 grader i kylen och inte 8 grader - vad gör det för skillnad?
Kanske öppnade den för 8-10 dagar sedan så är lite nojig. Jag har kass luktsinne så det kan jag inte lite på..

Koka i 12 minuter så kan du äta det sen.
Citera
2022-01-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Koka i 12 minuter så kan du äta det sen.
Du menar att döda eventuella bakterier i koket och sedan steka på dem för smak och yta?
Citera
2022-01-09, 11:06
Bannlyst
Citat:
Du menar att döda eventuella bakterier i koket och sedan steka på dem för smak och yta?

Någon jävlas ju med dig.
Om korven inte luktar illa och inte är ”smetig” kan du äta den.
En kallare kyl förlänger hållbarheten något, men gå efter tillverkarens rekommendationer om du är osäker.

Det är alltid en bra grej att se till att korven når minst 70 grader innertemp.

Och även om du inte blir sjuk så är det ju inte gott att äta mat som legat länge i kylen…
Citera
2022-01-09, 12:02
Medlem
a-mortals avatar
Citat:

Om du kokar den länge så dör bakterierna, lämpligt för den som är nojig. Givetvis går det smaksätta och kombinera hur du vill. Om du har lite tid kan du koka spaghetti, prinskorv och lite rotfrukter i samma kastrull och blanda en sås till att krydda korven med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in