Citat:
Ursprungligen postat av
soajet
Kan jag äta potatis och morot som gick ut den 15e. Dom har varit i kylskåpet.
Aldrig lagat mat förens i år så är nybörjare på sånt här

Ja, jösses! Förut förstummades man av att storstadsungar trodde att fiskar såg ut som fiskpinnar, men det vete f-n om inte det här är ett steg längre i alieneringen.
Jag tog faktiskt upp frågan om BF-datum på potatis tidigare i tråden, men då ur ett lite annat perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Behöver egentligen inte hjälp själv, mera hjälp att förstå…
Häromdagen när jag var i matbutiken hittade jag potatis i påse som såldes ut till halva kilopriset för att det var "kort datum". Det är en ganska vanlig företeelse nu att butiker säljer ut t.ex. mejerivaror och charkuteri som är på väg att passera BF-datum, men det var lite bisarrt att hitta potatis som hanterades så.
Jag gissar att det är en konsekvens av lagkrav på märkning med BF-datum och att folk idag har så dålig egen kunskap om hållbarhet, att vi hamnat här.
Nu hör jag till generationen som både satt och plockat potatis manuellt på en åker bakom huset, så jag förstår själv i vilka fall potatis är olämplig eller skadlig att äta, och jag har både plockat ålar före tillredning och kokat lätt skrumpen potatis flera gånger.
Hur kan det komma sig att potatis säljs ut på det här sättet och hur har vi hamnat där vi är när det gäller matvaror?
Det är inte utan att man skattar sig lycklig som fått uppleva att dra upp egensådda morötter ur trädgårdslandet och hjälpligt torkat av jorden från dem på gräsmattan innan man låter sig smaka med knaster mellan tänderna, och beklagar den generation som aldrig fått eller får uppleva det.