Flashback bygger pepparkakshus!
2010-07-02, 19:43
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Det är ju nötkött, är väl inge fel att äta sådant blodigt med tanke på att man äter exempelvis entrecote blodig?
Nej, jag skrev ju att det var lugnt. Men jag misstänker att det inte är entrecôte som de kallar "strimlat nötkött". Det är möjligt att ditt kött vill koka en stund.
Citera
2010-07-02, 19:55
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nej, jag skrev ju att det var lugnt. Men jag misstänker att det inte är entrecôte som de kallar "strimlat nötkött". Det är möjligt att ditt kött vill koka en stund.

Äh jag genomsteker det bara nu så blir jag utan problem, kan ju inte smaka fruktansvärt.
Citera
2010-07-02, 20:06
Medlem
dePauls avatar
Det är med största sannolikhet inte entrecote utan ytterlår. Du bör fräsa på köttet en stund och fortsätta med att bräsera tills det är genommjukt.

~Paul~
Citera
2010-07-03, 19:42
Medlem
Om man fryser pastasallad, sen tinar upp de igen/låter det självtina, blir de konstig konsistens på grönsakerna osv då?
Citera
2010-07-03, 20:55
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy_123
Om man fryser pastasallad, sen tinar upp de igen/låter det självtina, blir de konstig konsistens på grönsakerna osv då?
Det blir nog ganska illa faktisk. Tinade grönsaker brukar förlora sin fräschör.

Mitt tips är att steka upp kycklingen och sedan portionsfrysa den. Pasta är lätt att koka när lusten faller på, såsen rör du ihop medan pastan kokar och salladen håller sig bättre för sig själv i kylskåpet (ha den inte där en vecka dock, köp mindre mängd sallad oftare istället).
Citera
2010-07-04, 16:22
Medlem
Gungdungkungs avatar
Om man tillagar något med en köttingrediens som går ut samma dag, behåller då sig måltiden längre? D.v.s. säg att ni har en entrecote som ni tillagar samma dag som utgångsdatumet, måste den då ätas samma dag som den är färdiglagad eller kan man spara det ett par ytterligare dagar efter utgångsdatumet när man tillagat köttet?
Citera
2010-07-04, 16:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om man tillagar något med en köttingrediens som går ut samma dag, behåller då sig måltiden längre? D.v.s. säg att ni har en entrecote som ni tillagar samma dag som utgångsdatumet, måste den då ätas samma dag som den är färdiglagad eller kan man spara det ett par ytterligare dagar efter utgångsdatumet när man tillagat köttet?
Det går säkert att återvärma efter några dagar .

~Paul~
Citera
2010-07-04, 17:59
Medlem
Loxuss avatar
Citat:

Är det bäst före-datum eller utgångsdatum?
Citera
2010-07-05, 15:52
Medlem
prudenss avatar
Stekt falukorv som legat tre dagar i kylen? Luktar ok. (Korvförpackningen öppnades samma dag jag stekte korven).
Citera
2010-07-05, 16:34
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Stekt falukorv som legat tre dagar i kylen? Luktar ok. (Korvförpackningen öppnades samma dag jag stekte korven).

Ät.
Citera
2010-07-10, 04:55
Medlem
MrBoaOrms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Det blir nog ganska illa faktisk. Tinade grönsaker brukar förlora sin fräschör....

Problemet med att frysa och tina upp exvis grönsaker eller annat som innehåller mkt vatten, är att iskristallerna som bildas förstör cellstrukturen i grönsaken, och gör således att den blir mindre spänstig och fräsch precis som Einar skriver.

Det är ungefär samma problem (expanderande iskristaller som skadar cellstrukturerna) som gör att man ännu inte lyckats frysa ner en människa för att återuppliva denne
Citera
2010-07-11, 19:57
Medlem
krss avatar
Har ett par påsar frystorkad mat (real field meal) vars bäst före gick ut under slutet av förra året.

Visst brukar sådant här hålla sig väldigt långt även efter bf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in