2012-04-07, 16:21
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diarrehampus
Går det att äta en Vicks Blå som legat så länge att den blivit vit?

Hur länge håller en öppnad burk kokosmjölk i kylskåp? Står inget på burken om hållbarhet när den är öppnad.

Alla konserver man inte använder allt av bör man lägga/hälla över i en skål/djup tallrik/mugg/plastburk etc och täcka med plast. Så fort man tagit hål på konservburken och finns risk för att metallen i burken genom reaktion med syre sätter dålig smak på produkten. Så smaka på kokosmjölken innan du använder den. Är i och för sig högre risk ju mer syra det är i burkinnehållet (ex tomater eller tomatsåsinläggningar).
Citera
2012-04-11, 08:34
Moderator
Snuffelbutts avatar
Vanlig kokt potatis liggandes i en plastpåse i kylen som är 6+. Hur länge vågar man låta den ligga innan man måste göra något av den? Ett par tre dagar borde den klara?
Citera
2012-04-11, 09:30
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Vanlig kokt potatis liggandes i en plastpåse i kylen som är 6+. Hur länge vågar man låta den ligga innan man måste göra något av den? Ett par tre dagar borde den klara?

Lägg potatisen i en skål istället så håller den flera dagar ligger potatisen i en plastpåse stänger du inne fukten i potatisen
Citera
2012-04-11, 15:22
Medlem
snyggturbans avatar
Gjorde vitlökssmör i förra veckan. Hur länge håller det?
Citera
2012-04-11, 15:38
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban

lääänge. jag har haft mitt minst en månad nu

vill man ha det garanterat länge kan man annars portionera upp det och frysa det
och sedan samla bitarna i en påse. bara att ta ut så många man behöver =)

funkar skitbra
Citera
2012-04-11, 16:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban

Månader utan problem om det förvaras vid +4.

Brukar själv göra på 500g smör åt gången och göra en lång rulle som ligger i kylen sen är det bara att skiva av så mycke man vill ha.
Citera
2012-04-11, 21:28
Medlem
MissMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Månader utan problem om det förvaras vid +4.

Brukar själv göra på 500g smör åt gången och göra en lång rulle som ligger i kylen sen är det bara att skiva av så mycke man vill ha.

haha precis så gör jag med, så praktiskt att ha (till köttet, vitlöksbrödet, pasta osv osv)
Citera
2012-04-12, 00:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMia
haha precis så gör jag med, så praktiskt att ha (till köttet, vitlöksbrödet, pasta osv osv)

Fräsa på champinjoner och smälta över en klick när dom är klara...
Citera
2012-04-13, 09:50
Medlem
Ehfraims avatar
Stekte tacoköttfärs igårkväll och glömde såklart att ställa in matlådan i kylen efteråt. Dessvärre var även inte locket helt på utan låg på burken med en liten "lucka" utan skydd. Så nu har den stått framme i cirka 10 timmar. Det var blandfärs, givetvis stekt och klar. Är det lugnt att slänga i sig den?
Citera
2012-04-13, 09:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Stekte tacoköttfärs igårkväll och glömde såklart att ställa in matlådan i kylen efteråt. Dessvärre var även inte locket helt på utan låg på burken med en liten "lucka" utan skydd. Så nu har den stått framme i cirka 10 timmar. Det var blandfärs, givetvis stekt och klar. Är det lugnt att slänga i sig den?

Ja, det kan du göra. Ju förr desto bättre förstås.
Citera
2012-04-13, 15:18
Medlem
Äppel & curry sås från Erik lallerstedt, gick ut 4/4, så 10 dagar gammal. Inte öppnad, stått i kylen, går den att äta, eller är det bäst att bara slänga den? Kände ingen konstig lukt när jag öppnade lite.
http://www.erikssaser.se/products.html,
Citera
2012-04-13, 18:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Äppel & curry sås från Erik lallerstedt, gick ut 4/4, så 10 dagar gammal. Inte öppnad, stått i kylen, går den att äta, eller är det bäst att bara slänga den? Kände ingen konstig lukt när jag öppnade lite.
http://www.erikssaser.se/products.html,

Ska inte vara några problem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in