2012-01-23, 20:28
Medlem
Masterkrabbans avatar
Tackar.

Kollade på en annan flaska, typ Santa Maria, den hade bara hållbarhet i runt 1 månad i öppnat tillstånd. Men tror nog jag använder upp den på 1-2 månader.
Citera
2012-01-24, 04:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Köpte en rätt stor flaska med ostronsås idag, och det står att den ska hålla till 2013, men det är i förslutet tillstånd antar jag?

Hur länge håller den när man väl öppnat den? Det står på thailändska, vilket jag inte kan läsa.

Jag har då använt ostronsås som har stått i rumstemp i ett halvår och mer utan problem.
Citera
2012-01-25, 14:05
Medlem
Har en oöppnad mjölk som legat i kylen hela tiden men som gick ut för 4 dagar sedan. Den luktar inte konstigt eller så men kan det ändå vara "farligt" att dricka skiten? Inte läge för mig att vara sjuk från jobb atm så : )
Citera
2012-01-25, 14:32
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Har en oöppnad mjölk som legat i kylen hela tiden men som gick ut för 4 dagar sedan. Den luktar inte konstigt eller så men kan det ändå vara "farligt" att dricka skiten? Inte läge för mig att vara sjuk från jobb atm så : )
Den är inte farlig utan fungerar alldeles utmärkt att dricka.
Den öpnnade mjölken jag har i kylskået just nu gick ut för 3 dagar sedan, och den hade jag på gröten imorse, och den smakade utmärkt.
Mjölk som förvaras i kyl hela tiden, håller sig oftast upp till 4-5 dagar, ibland en hel vecka, efter bäst före datum. Ju fetare mjölk, desto längre håller den. Tex röd mjölk håller längre än lättmjölk.
Citera
2012-01-25, 15:45
Medlem
Någon som vet hur oöppnade våffelpaket håller sig?

Har två paket liggande, det ena gick ut den 15e December och det andra gick ut den 28e December.
Citera
2012-01-25, 15:54
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear

Har två paket liggande, det ena gick ut den 15e December och det andra gick ut den 28e December.
Är det torrvara, så håller det sig bra länge även efter sista bäst före. Upp till ett år efter, skulle jag då använda det så länge det smakra och luktar bra. Det som kan hända är väl att eventuellt fettinnehåll kan härskna och lukta illa.

Är det däremot färdig smet, jag då är jag osäker då jag aldrig använt sådant själv, och jag vet inte heller vad hållbarheten är i normala fall. Är det 1 månad från tillverkningsdatum, ja då skulle jag inte använda det, är det däremot 6 månader eller mer från tillverkningsdatum till sista förbrukningsdag, då skulle jag utan tvekan använda det. Luktar och smakar det bra, ja då är det bara att använda.
Citera
2012-01-25, 15:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pEddobear

Färdiga våfflor eller våffelmix?
Citera
2012-01-25, 19:08
Medlem
Mindstormers avatar
Missade att denna tråden fanns, från en annan tråd:
Citat:
Hittade lite fryst kycklingfileer i frysen som tydligen gick ut den 8 dec. 2011, är det OK att äta dem ändå?

Har varit fryst hela tiden ~-18 grader.
Citera
2012-01-26, 09:28
Medlem
htdgs avatar
Igår skulle min flickvän överraska mig med min favoriträtt, grillad tonfisk, men vi kom hem sent och bestämde oss för att ta det idag istället. Nu visade det sig att hon glömt stänga kylskåpsdörren igår (den har alltså stått på glänt i 12+ timmar). Är fisken helt förstörd eller kan vi chansa?
Citera
2012-01-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult

Dom sätter bäst före datum för att vara på den säkra sidan. Men den håller sig upp till en vecka efteråt eller mer. Bara till och lukta och smaka
Citera
2012-01-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Igår skulle min flickvän överraska mig med min favoriträtt, grillad tonfisk, men vi kom hem sent och bestämde oss för att ta det idag istället. Nu visade det sig att hon glömt stänga kylskåpsdörren igår (den har alltså stått på glänt i 12+ timmar). Är fisken helt förstörd eller kan vi chansa?
Tror det går bra. Lukta, om det luktar äckligt släng det
Citera
2012-01-26, 10:43
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melner
Tror det går bra. Lukta, om det luktar äckligt släng det

Kan det inte finnas lömska bakterier som inte luktar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in