• 1
  • 2
2009-11-03, 00:17
Medlem
Labaratas avatar
Ponera att Lisa är hjärndöd, kroppen fungerar dock som den ska, Lasse har råkat ut för en olycka och organen fungerar inte, endast hjärnan fungerar.

Om det vore möjligt att transplantera över Lasses hjärna till Lisas kropp, vad skulle då hända? Om vi utgår ifrån att medvetandet sitter i hjärnan skulle Lasse då vakna upp i lisas kropp? Hade Lisa haft en fungerande hjärnhalva och man endast transplanterat Lasses hjärnhalva till Lisas kropp skulle Lisa och Lasse blivit en enhet med samma medvetande eller skulle två separata medvetanden vistas i Lisas kropp?
Citera
2009-11-03, 00:29
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Ponera att Lisa är hjärndöd, kroppen fungerar dock som den ska, Lasse har råkat ut för en olycka och organen fungerar inte, endast hjärnan fungerar.

Om det vore möjligt att transplantera över Lasses hjärna till Lisas kropp, vad skulle då hända? Om vi utgår ifrån att medvetandet sitter i hjärnan skulle Lasse då vakna upp i lisas kropp? Hade Lisa haft en fungerande hjärnhalva och man endast transplanterat Lasses hjärnhalva till Lisas kropp skulle Lisa och Lasse blivit en enhet med samma medvetande eller skulle två separata medvetanden vistas i Lisas kropp?

Om vi utgår från att alla de miljarder kopplingar hade satts på rätt plats, så är svaret på din första fråga: ja, Lasse hade nu haft en ny kropp. På din andra fråga så är det inte lika enkelt att svara. Man vet inte riktigt hur medvetandet fungerar. Det finns människor som skadat ena hjärnhalvan, och kan inte känna igen objekt när de tittar med ena ögat men kan när de tittar med andra. Vidare finns det människor där hjärnhalvorna inte är riktigt ihopkopplade med varandra. Då kan personen se ett objekt med höger öga, men känner inte igen det när han/hon tittar på det med vänster öga. Och vice versa. Men jag tror det skulle bli någon form av gemensamt medvetande, där drag från båda sidor skulle bilda den nya personen.
Citera
2009-11-03, 00:29
Medlem
gusteno8s avatar
Har tänkt samma sak, och tycker det är rätt läskigt tankesätt.
Har inget bra svar, men i teorin borde väl lasse vakna upp med sina gamla tankar och erfarenheter från sin gamla kropp, i Lisas kropp och "känna sig som en ny människa".
Citera
2009-11-03, 00:38
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:

Enligt neurologen Antonio Damasio skulle det inte fungera att enbart flytta hjärnan eftersom vi behöver hela nervsystemet. Dessutom är det extremt tveksamt om Lisas kropp skulle vara kompatibel med Lasses hjärna.

En liknande tankelek är den om hjärnan i en glasburk som stimuleras elektriskt och hormonellt så att man upplever det som om man levde. Den menar han endast håller om hjärnan+nervsystemet är med i samband med att allting annat simuleras precis som om det vore en kropp. Tankeleken blir således meningslös eftersom den förutsätter en exakt simulering.
Citera
2009-11-03, 00:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Enligt neurologen Antonio Damasio skulle det inte fungera att enbart flytta hjärnan eftersom vi behöver hela nervsystemet. Dessutom är det extremt tveksamt om Lisas kropp skulle vara kompatibel med Lasses hjärna.

En liknande tankelek är den om hjärnan i en glasburk som stimuleras elektriskt och hormonellt så att man upplever det som om man levde. Den menar han endast håller om hjärnan+nervsystemet är med i samband med att allting annat simuleras precis som om det vore en kropp. Tankeleken blir således meningslös eftersom den förutsätter en exakt simulering.

Du menar att vår hjärna inte bara är det som sitter i huvudet utan hela kroppens nervsystem? Ja, så kanske det är... Ett tag trodde man ju att det bara var hjärna i huvudet, men sen kom man på att den sträckte sig långt ner i ryggraden. Det kanske rentav är hela kroppen.
Citera
2009-11-03, 01:10
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om vi utgår från att alla de miljarder kopplingar hade satts på rätt plats, så är svaret på din första fråga: ja, Lasse hade nu haft en ny kropp. På din andra fråga så är det inte lika enkelt att svara. Man vet inte riktigt hur medvetandet fungerar. Det finns människor som skadat ena hjärnhalvan, och kan inte känna igen objekt när de tittar med ena ögat men kan när de tittar med andra. Vidare finns det människor där hjärnhalvorna inte är riktigt ihopkopplade med varandra. Då kan personen se ett objekt med höger öga, men känner inte igen det när han/hon tittar på det med vänster öga. Och vice versa. Men jag tror det skulle bli någon form av gemensamt medvetande, där drag från båda sidor skulle bilda den nya personen.
En liten rättelse: Att höger hjärnhalva får all information från vänster öga och tvärtom är felaktigt. Däremot har höger hjärnhalva hand om vänster synfält och tvärtom.

Såhär typ: http://www.uveitis.org/images/Optic_nerve.gif
Citera
2009-11-04, 14:34
Medlem
Första frågan: Lasse skulle vakna i kvinnokroppen, "lisa" skulle senare bli lesbisk.
Citera
2009-11-04, 14:55
Medlem
Ett närbesläktat "problem": om du gjorde en exakt kopia av dig själv, ner till subatomär nivå alltså, skulle den då vara identisk med dig även ur det hänseendet att den innehar ditt medvetande och dina minnen? Personligen är jag böjd att svara ja. Jag har svårt att se hur medvetande och minne kan uppstå eller bestå av något slags fenomen som är övernaturligt. Därmed inte sagt att jag tycker att den sortens reduktionism som vissa förespråkar vad gäller medvetandet (som skisserar ett medvetande som i slutändan endast reduceras till en fråga om fysik och neurokemi som den ser ut i dag) är befogad. Det är bara det att jag inte kan föreställa mig att något annat än en hjärna, eller något som i alla fall är i högsta grad likt en hjärna, kan s.a.s. husera ett medvetande.

EDIT: Ok, jag kanske säger emot mig själv. Det är inte en jättenkel fråga. Medvetandet kanske inte skulle vara exakt likt. I alla fall inte från och med den stunden då min kopia började gå runt i världen och se den ur ett litet annorlunda perspektiv än mitt. Men i stunden då den skapades så skulle våra medvetanden antagligen vara omöjliga att skilja ifrån varandra.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2009-11-04 kl. 15:02.
Citera
2009-11-04, 14:56
Medlem
boppaloozs avatar
Man kan börja med en fråga om definitionen. Är det lisas kropp som doneras till lasse eller är det lasses hjärna som doneras till lisa?

Om man snittar nån annan stans än vid hjärnbarken, t.ex vid halsen (som i den urkassa filmen Mars Attacks), är det då huvudet eller kroppen som transplanteras?

I dom här två fallen tror jag att dom flesta röstar på alternativet där den del som innehåller hjärnan är mottagare, men var drar man gränsen? Om vi delar vid midjan till exempel? Eller klyver på längden?
Citera
2009-11-04, 17:55
Medlem
svampinfektions avatar
De borde vara att Lisas kropp doneras till hans hjärna. Eftersom utan hjärna är kroppen död, och eftersom något tydligen är fel på Lisas hjärna, så antar jag att Lisa är död.
Citera
2009-11-04, 20:43
Bannlyst
Citat:

Du är ju dum i huvudet.

Om det är två hjärnhalvor från 2 olika människor så får du minnet utav den ena människan och tex kordinationsförmågan från den andra.

Dock så är det ett ganska bra exempel på stabil filosofi.
Citera
2009-11-04, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spartan187
Första frågan: Lasse skulle vakna i kvinnokroppen, "lisa" skulle senare bli lesbisk.

Hur vet du? Lasse kanske var homosexuell?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in