2009-11-02, 21:46
Medlem
AfterEight-s avatar
Fick en liten flashback och blev fantastiskt sugen på att lira lite Heroes of might and magic VI. Sagt och gjort letar jag fram gamla skivan och försöker installera.

KABAM, ingenting händer. Antar det är pga. 64bitars Windows 7. Har sätt att folk med 32bitars vista ska kunna köra det smärtfritt.

Testat allt med skärmupplösning, antal färger och kompatibilitets mode, inget funkar.

Så min fråga, någon som har koll på hur jag kan få skräpet att rulla? Måste få höra goblinarnas gälla skrik en gång till.
Citera
2009-11-02, 22:32
Medlem
[Strange Days]s avatar
1] Tanka hem VMWare Workstation 7.0 från valfri privat eller publik torrent-tracker.
2] Installera, sätt upp en virtuell maskin med XP eller Vista x86, och se till att du har 3D-accellerationsstöd aktiverat för den virtuella maskinen.
3] Installera spelet på den virtuella maskinen.
4] ???
5] PROFIT! (förhoppningsvis).
Citera
2009-11-02, 22:48
Medlem
Integraluss avatar
Leta upp DEP, Data Execution Prevention (har sabbat starten av många gamla spel för mig) och stäng av den.
Citera
2009-11-02, 22:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Integralus
Leta upp DEP, Data Execution Prevention (har sabbat starten av många gamla spel för mig) och stäng av den.

Bra tips.
DEP kan definitivt ställa till det vad gäller äldre program och spel.
Citera
2009-11-03, 10:40
Medlem
AfterEight-s avatar
Tack för svar.

Funkade tyvärr inte med att disabla DEP, händer fortfarande nada när men försöker öppna setup filen.

Dom kör VMWare i skolan på vissa datorer, så ska nog kunna låna en styck skiva där

Återkommer ikväll om mera hjälp skulle behövas.
Citera
2009-11-03, 13:41
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfterEight-
Tack för svar.

Funkade tyvärr inte med att disabla DEP, händer fortfarande nada när men försöker öppna setup filen.

Dom kör VMWare i skolan på vissa datorer, så ska nog kunna låna en styck skiva där

Återkommer ikväll om mera hjälp skulle behövas.

Eller så kan du ju som sagt tanka ner från nätet.

Citera
2009-11-03, 13:47
Medlem
AfterEight-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Eller så kan du ju som sagt tanka ner från nätet.

Det var vad jag gjorde.. jag hittade bara på detta med skolan

XP kom visst också levererat med Mr. Ponten.

Ska precis ta och installera spelet, får se om det funkar. Ska få över skivorna till XP "maskinen" bara.
Citera
2009-11-03, 14:38
Medlem
AfterEight-s avatar
Citat:
1] Tanka hem VMWare Workstation 7.0 från valfri privat eller publik torrent-tracker.
2] Installera, sätt upp en virtuell maskin med XP eller Vista x86, och se till att du har 3D-accellerationsstöd aktiverat för den virtuella maskinen.
4] ???

VmWare funkar riktigt nice. Så smidigt det kan bli. Heller inga problem med att installera. När jag skiftar sedan försöker köra spelet så får jag ett standard XP error, som åtminstone aldrig jag fått någon hjälp av.

Samma sak med alla möjliga inställningar med upplösning och dyl. Även testat att installera med och utan "extra graphic files"

Tips någon?
Citera
2009-11-04, 13:04
Medlem
AfterEight-s avatar
Citat:
4] ???

Funkar nu! Tackar.

Fick patcha spelet och göra en ISO av filerna för att sedan mounta, funkar fint nu.

Är dock att spelet kör i sjukt låg upplösning (som inte går att ändra), och VmWare tycks tydligen gilla att inte stretcha ut det. Kör jag fullscreen så blir det ändå bara en liten ruta i mitten.

Har du, alt. någon annan koll på hur man fixar detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in