• 1
  • 2
2009-11-02, 15:27
Medlem
Hej!

Blir riktigt jävla less, faktiskt. Gjorde precis en uppdatering på Leopard (nyligen gått tillbaka till leopard från snow leopard), och nu när jag startar datorn står det såhär:

Citat:
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart

SKITNAJS. Har ingen kontakt mellan tangentbord och dator, händer ingenting när jag trycker och kan ej starta datorn i felsäkert läge (hålla in shift vid start, right?)

När jag tar bort min externa hårddisk från datorn står det istället såhär:

Citat:
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Jippie. Jag har prövat att trycka i Mac OSX skivan, men inte ett skit händer (och jag kan fortfarande inte trycka någon key).

Vad gör jag nu?

Edit: Jag har inte använt varken bootcamp, parallels eller något liknande. Det enda jag gjort är att "archive installera"- från 10.6 till 10.5, och sen gjorde några vanliga uppdateringar som OS:et ber mig om att göra. Sedan hände detta.

Datorn är en iMac 20" som jag köpte ny från applestore i somras.
Senast redigerad av Bahmut 2009-11-02 kl. 16:03.
Citera
2009-11-02, 15:40
Medlem
Hispers avatar
Spontant så skulle jag personligen vara tveksam till att göra en "archive installation" bakåt i versionerna. Jag misstänker att den funktionen är gjord för att gå uppåt, eller behålla samma, versionsnummer.

Men det är mina 2 cent, inget jag vet av erfarenhet.
Citera
2009-11-02, 15:57
Medlem
smurfehs avatar
Trådade eller trådlösa tangentbord? Vad händer om du provar att starta och hålla in ALT? Förmodligen nada?

Downgradea med A&I ska fungera. Vill minnas att Andreasvb gjorde det på en burk bara för rolighetens skull utan några som helst problem.
Citera
2009-11-02, 16:10
Medlem
fatattacks avatar
Personligen skulle jag installera SL + lägga på alla patchar igen på en ren maskin o börja om. gå tillbaka till L verkar bakvänt.
Jag utgår ifrån att de applikationer du använder inte är något du hittat på TPB?
Får du inte detta att fungera är det fel på din Mac. Jag har uppdaterat 7 Maccar nu. Alla fungerar ua. Från iMac 24, Mini, macbook 13.3 Macbook PRO samt den gamla Macbook i plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Hej!

Blir riktigt jävla less, faktiskt. Gjorde precis en uppdatering på Leopard (nyligen gått tillbaka till leopard från snow leopard), och nu när jag startar datorn står det såhär:

SKITNAJS. Har ingen kontakt mellan tangentbord och dator, händer ingenting när jag trycker och kan ej starta datorn i felsäkert läge (hålla in shift vid start, right?)

När jag tar bort min externa hårddisk från datorn står det istället såhär:

Jippie. Jag har prövat att trycka i Mac OSX skivan, men inte ett skit händer (och jag kan fortfarande inte trycka någon key).

Vad gör jag nu?

Edit: Jag har inte använt varken bootcamp, parallels eller något liknande. Det enda jag gjort är att "archive installera"- från 10.6 till 10.5, och sen gjorde några vanliga uppdateringar som OS:et ber mig om att göra. Sedan hände detta.

Datorn är en iMac 20" som jag köpte ny från macstore i somras.
Citera
2009-11-02, 16:11
Medlem
smurfehs avatar
Fast samtidigt så fungerar inte tangentbordet.. Får se vad TS återkommer med för information.
Citera
2009-11-02, 16:16
Medlem
Tack för hjälpen! Jag ringde mac support och det löste sig. Jag läste någonstans att man höll in shift-knappen för att starta upp i "felsäkert-läge" men det var ju alt-knappen. Med andra ord så funkade det nu, och enligt support så hade möjligtvis datorn bara glömt bort var den skulle starta ifrån, och nu har jag ändrat det på systeminställningar>startskiva..

Angående att gå bakåt i versioner så är detta såklart någonting jag ångrar! Trodde det skulle funka lite bättre än vad det faktiskt gjorde (det sket sig ju totalt ).

Det var med trådat tangentbord jag inte hade någon kontakt.

Frågan är nu om man ska stanna kvar med Leopard och bara installera om alla program eller uppdatera till SL igen (fast jag måste säkert ändå installera om allting).

Ja, det här var ju ett litet äventyr!
Citera
2009-11-02, 16:19
Medlem
smurfehs avatar
Stämmer mycket bra att shift = safe boot. Alt är startup manager. Hoppas advisorn du kom till inte påstod att alt = safe boot...
Citera
2009-11-02, 16:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag har testat gjort en Arkivera och installera från 10.6 till 10.5, det var inga problem.
Den gamla användaren hamnade i Previous system-mappen.

Vilka filer som flyttas kan man läsa här, http://support.apple.com/kb/HT1710
Senast redigerad av Andreasvb 2009-11-02 kl. 16:31.
Citera
2009-11-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Stämmer mycket bra att shift = safe boot. Alt är startup manager. Hoppas advisorn du kom till inte påstod att alt = safe boot...

Tack för förtydligande! Nej han sa bara till mig att hålla in alt.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Jag har testat gjort en Arkivera och installera från 10.6 till 10.5, det var inga problem.
Den gamla användaren hamnade i Previous system-mappen.

Vilka filer som flyttas kan man läsa här, http://support.apple.com/kb/HT1710

Okej. Och alla program funkade som vanligt? Den där sidan har jag läst igenom flera gånger och det står ju bara att man ska kopiera över USER-mappen (inte någon bibliotek eller system mapp)? I min gamla USER-mapp fanns endast filer som bilder, filmer, musik. Program mappen var helt tom, och jag prövade att kopiera över program från gamla bibliotek mappen till nya program mappen, men behöver då såklart de gamla system filerna också.

Lite förvirrande men hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2009-11-02, 16:32
Medlem
Andreasvbs avatar
Läste lite mer om ditt problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart.
Du har Windows. Gör om, gör rätt.
NTLDR (NT Loader) existerar bara i Windows NT/200x/XP.
Citera
2009-11-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Läste lite mer om ditt problem.

Du har Windows. Gör om, gör rätt.
NTLDR (NT Loader) existerar bara i Windows NT/200x/XP.

Inte konstigt att det var svårt att hitta detta problem just för mac (utan att det involverade bootcamp). Kan nog vara för att min externa använder NTFS, och jag använder 'NTFS for Mac' på macen.
Citera
2009-11-02, 16:39
Medlem
Andreasvbs avatar
Det låter som att det är det som är problemet.

Om du kopplar ur den och ser till att välja Macintosh HD skall du se att det går bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in