• 1
  • 2
2009-11-02, 15:27
Medlem
Hej!

Blir riktigt jvla less, faktiskt. Gjorde precis en uppdatering p Leopard (nyligen gtt tillbaka till leopard frn snow leopard), och nu nr jag startar datorn str det shr:

Citat:
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart

SKITNAJS. Har ingen kontakt mellan tangentbord och dator, hnder ingenting nr jag trycker och kan ej starta datorn i felskert lge (hlla in shift vid start, right?)

Nr jag tar bort min externa hrddisk frn datorn str det istllet shr:

Citat:
No bootable device -- insert boot disk and press any key

Jippie. Jag har prvat att trycka i Mac OSX skivan, men inte ett skit hnder (och jag kan fortfarande inte trycka ngon key).

Vad gr jag nu?

Edit: Jag har inte anvnt varken bootcamp, parallels eller ngot liknande. Det enda jag gjort r att "archive installera"- frn 10.6 till 10.5, och sen gjorde ngra vanliga uppdateringar som OS:et ber mig om att gra. Sedan hnde detta.

Datorn r en iMac 20" som jag kpte ny frn applestore i somras.
Senast redigerad av Bahmut 2009-11-02 kl. 16:03.
Citera
2009-11-02, 15:40
Medlem
Hispers avatar
Spontant s skulle jag personligen vara tveksam till att gra en "archive installation" bakt i versionerna. Jag misstnker att den funktionen r gjord fr att g uppt, eller behlla samma, versionsnummer.

Men det r mina 2 cent, inget jag vet av erfarenhet.
Citera
2009-11-02, 15:57
Medlem
smurfehs avatar
Trdade eller trdlsa tangentbord? Vad hnder om du provar att starta och hlla in ALT? Frmodligen nada?

Downgradea med A&I ska fungera. Vill minnas att Andreasvb gjorde det p en burk bara fr rolighetens skull utan ngra som helst problem.
Citera
2009-11-02, 16:10
Medlem
fatattacks avatar
Personligen skulle jag installera SL + lgga p alla patchar igen p en ren maskin o brja om. g tillbaka till L verkar bakvnt.
Jag utgr ifrn att de applikationer du anvnder inte r ngot du hittat p TPB?
Fr du inte detta att fungera r det fel p din Mac. Jag har uppdaterat 7 Maccar nu. Alla fungerar ua. Frn iMac 24, Mini, macbook 13.3 Macbook PRO samt den gamla Macbook i plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
Hej!

Blir riktigt jvla less, faktiskt. Gjorde precis en uppdatering p Leopard (nyligen gtt tillbaka till leopard frn snow leopard), och nu nr jag startar datorn str det shr:

SKITNAJS. Har ingen kontakt mellan tangentbord och dator, hnder ingenting nr jag trycker och kan ej starta datorn i felskert lge (hlla in shift vid start, right?)

Nr jag tar bort min externa hrddisk frn datorn str det istllet shr:

Jippie. Jag har prvat att trycka i Mac OSX skivan, men inte ett skit hnder (och jag kan fortfarande inte trycka ngon key).

Vad gr jag nu?

Edit: Jag har inte anvnt varken bootcamp, parallels eller ngot liknande. Det enda jag gjort r att "archive installera"- frn 10.6 till 10.5, och sen gjorde ngra vanliga uppdateringar som OS:et ber mig om att gra. Sedan hnde detta.

Datorn r en iMac 20" som jag kpte ny frn macstore i somras.
Citera
2009-11-02, 16:11
Medlem
smurfehs avatar
Fast samtidigt s fungerar inte tangentbordet.. Fr se vad TS terkommer med fr information.
Citera
2009-11-02, 16:16
Medlem
Tack fr hjlpen! Jag ringde mac support och det lste sig. Jag lste ngonstans att man hll in shift-knappen fr att starta upp i "felskert-lge" men det var ju alt-knappen. Med andra ord s funkade det nu, och enligt support s hade mjligtvis datorn bara glmt bort var den skulle starta ifrn, och nu har jag ndrat det p systeminstllningar>startskiva..

Angende att g bakt i versioner s r detta sklart ngonting jag ngrar! Trodde det skulle funka lite bttre n vad det faktiskt gjorde (det sket sig ju totalt ).

Det var med trdat tangentbord jag inte hade ngon kontakt.

Frgan r nu om man ska stanna kvar med Leopard och bara installera om alla program eller uppdatera till SL igen (fast jag mste skert nd installera om allting).

Ja, det hr var ju ett litet ventyr!
Citera
2009-11-02, 16:19
Medlem
smurfehs avatar
Stmmer mycket bra att shift = safe boot. Alt r startup manager. Hoppas advisorn du kom till inte pstod att alt = safe boot...
Citera
2009-11-02, 16:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag har testat gjort en Arkivera och installera frn 10.6 till 10.5, det var inga problem.
Den gamla anvndaren hamnade i Previous system-mappen.

Vilka filer som flyttas kan man lsa hr, http://support.apple.com/kb/HT1710
Senast redigerad av Andreasvb 2009-11-02 kl. 16:31.
Citera
2009-11-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Stmmer mycket bra att shift = safe boot. Alt r startup manager. Hoppas advisorn du kom till inte pstod att alt = safe boot...

Tack fr frtydligande! Nej han sa bara till mig att hlla in alt.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Jag har testat gjort en Arkivera och installera frn 10.6 till 10.5, det var inga problem.
Den gamla anvndaren hamnade i Previous system-mappen.

Vilka filer som flyttas kan man lsa hr, http://support.apple.com/kb/HT1710

Okej. Och alla program funkade som vanligt? Den dr sidan har jag lst igenom flera gnger och det str ju bara att man ska kopiera ver USER-mappen (inte ngon bibliotek eller system mapp)? I min gamla USER-mapp fanns endast filer som bilder, filmer, musik. Program mappen var helt tom, och jag prvade att kopiera ver program frn gamla bibliotek mappen till nya program mappen, men behver d sklart de gamla system filerna ocks.

Lite frvirrande men hoppas du frstr vad jag menar.
Citera
2009-11-02, 16:32
Medlem
Andreasvbs avatar
Lste lite mer om ditt problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Bahmut
NTLDR is missing
Press Ctrl+Alt+Del to restart.
Du har Windows. Gr om, gr rtt.
NTLDR (NT Loader) existerar bara i Windows NT/200x/XP.
Citera
2009-11-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Lste lite mer om ditt problem.

Du har Windows. Gr om, gr rtt.
NTLDR (NT Loader) existerar bara i Windows NT/200x/XP.

Inte konstigt att det var svrt att hitta detta problem just fr mac (utan att det involverade bootcamp). Kan nog vara fr att min externa anvnder NTFS, och jag anvnder 'NTFS for Mac' p macen.
Citera
2009-11-02, 16:39
Medlem
Andreasvbs avatar
Det lter som att det r det som r problemet.

Om du kopplar ur den och ser till att vlja Macintosh HD skall du se att det gr bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in