2009-11-02, 15:18
Medlem
suerdnas avatar
Hejsan.

Någon gymnasielärare eller kunskap om området som kan förklara för mig hur lärarna sätter betyg på elever? Går läraren i fråga in i något program på sin skolinloggning och sätter betyg? Granskas detta av skolledningen? Kan vilken lärare som helst sätta betyg i något ämne, exempelvis om jag har svensklärarens inloggning - kan jag då sätta betyg på en elev i engelska - fast inte eleven har haft kursen, dvs "lägga till kurser"?

Hjälp uppskattas och onödiga kommentarer undanbedes

MVH,
André
Citera
2009-11-02, 15:35
Medlem
erlgs avatar
I regel har varje undervisande lärare sin profil på ett administrativt program som är gemensam för löneadministration, frånvarorapportering och betygssättning. Schemaprogrammet är då integrerat i det hela, så att när du loggar in på admin så når du de grupper som du enligt schemat ansvarar för. Du kan alltså inte komma åt betygssättningen för grupper som du inte är schemalagd på.

Skolan upprättar också en betygskatalog enl grundskoleförordningen/gymnasieförordningen, och där undertecknas betyget per kurs eller ämne av ansvarig lärare. Om någon skulle smyga in en ändring utan lärarens vetskap är alltså risken stor att bli upptäckt i det stadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in