Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-02, 13:36
Bannlyst
För att få fullt bostadstillägg får man inte ha mer än 100.000:- i tillgångar, då blir det avdrag och har man tillräckligt stor förmögenhet får man inget alls. Man måste bifoga årsbesked från banken och kopia på deklarationen vid ansökan. Går det att lura gamarna på försäkringskassan genom att föra över pengarna till någon annans konto över nyår och på sätt kunna ansöka om fullt bostadstillägg?
2009-11-02, 13:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är kanske inte är omöjligt men är nog att betrakta som bidragsfusk....och säkert ganska dumt att riskera för mindre belopp....
2009-11-02, 13:50
Medlem
Kolla vad tillgångar är. Du får äga ett hus tex.
Sen kan du väl sätta över allt till tex unibet. Via en norsk bank.
2009-11-02, 13:51
Medlem
MABdTs avatar
Teoretiskt sett ja. Men du ska ge fan i att mygla. Detta sadana som du som raserat var gemensamma valfard. Och vem fan ar en gam, om inte den som fuskar sig till bidrag?
2009-11-02, 15:08
Medlem
LadyTeas avatar
Är du pensionär eller har sjuk/aktivitetsersättning? Annars kan du glömma bostadstillägg.

Edit: Såg att du svarat i någon annan tråd så det verkar onekligen som att du är antingen sjuk eller väldigt gammal.

FK kollar din deklaration när du söker, sen kollar de i efterhand också. Har du tänkt att hålla dina pengar hos någon annan resten av livet?
Senast redigerad av LadyTea 2009-11-02 kl. 15:42.
2009-11-02, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är kanske inte är omöjligt men är nog att betrakta som bidragsfusk....och säkert ganska dumt att riskera för mindre belopp....

Det rör sig om över 4000:- extra per månad vilket är en hel del om man bara får strax över 6000 i dagsläget. Juridiskt sett så begår jag väl heller inget brott eftersom försäkringskassan går efter de tillgångar man har vid årsskiftet. Om det skulle trilla in några miljoner på kontot efter nyår har de inget med det att göra.
2009-11-02, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea

FK kollar din deklaration när du söker, sen kollar de i efterhand också. Har du tänkt att hålla dina pengar hos någon annan resten av livet?

Deklarationen visar ju bara tillgångarna man har vid årsskiftet, eller hur? Jag har själv frågat en handläggare på försäkringskassan om detta, och enligt honom så går FK efter de tillgångar man hade vid senaste årsskifte, om det trillar in några miljoner på kontot efter nyår påverkar detta inte min rätt till bostadstillägg. Så även om de skulle kolla upp det vilket är helt osannolikt att de gör, så är det ändå inte bidragsfusk.
2009-11-02, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Teoretiskt sett ja. Men du ska ge fan i att mygla. Detta sadana som du som raserat var gemensamma valfard. Och vem fan ar en gam, om inte den som fuskar sig till bidrag?

Ränteinkomster på kapital och reavinster på aktier syns väl också på deklarationen? Eller står det bara som "inkomster"? Men så länge dessa inte överstiger 100.000 borde det vara lugnt eller?
2009-11-02, 16:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
För att få fullt bostadstillägg får man inte ha mer än 100.000:- i tillgångar, då blir det avdrag och har man tillräckligt stor förmögenhet får man inget alls. Man måste bifoga årsbesked från banken och kopia på deklarationen vid ansökan. Går det att lura gamarna på försäkringskassan genom att föra över pengarna till någon annans konto över nyår och på sätt kunna ansöka om fullt bostadstillägg?

Tror du inte FK undrar varför du flyttar stora summer runt årskiftet varje år??? Du är nog inte den första som försökt att göra såhär och de på FK är nog ganska medvetna om detta. Försök gärna men ta då också konsekvenserna om du åker dit .....Väg risk mot vad du kan tjäna...och fundera sen på om du tycker det är värt det....för mig blir svaret nej.....
Lycka till!
2009-11-02, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Tror du inte FK undrar varför du flyttar stora summer runt årskiftet varje år???

Dom ser ju inte att jag flyttar några summor, det enda dom ser är att mitt bankkonto är tomt när jag redovisar läget vid årsskiftet?
2009-11-02, 17:26
Medlem
men på deklarationen kommer intäktsräntor synas.. är ju lite svårt o förklara vart väldigt höga intäktsräntor kommer ifrån om det inte finns några tillgångar som kan förräntas..
2009-11-02, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moggward
men på deklarationen kommer intäktsräntor synas.. är ju lite svårt o förklara vart väldigt höga intäktsräntor kommer ifrån om det inte finns några tillgångar som kan förräntas..

Står det att detta är räntor på kapital då?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in