• 1
  • 2
2009-11-02, 10:10
Medlem
Octavianuss avatar
Undrar lite det här med piroger. Finns ju massa olika sorter, vissa mer goda än andra.

Själv har jag inte ätit mycket av varan, så tänkte utforska detta mysterium för mig. Vissa verkar vara fyllda med ris, andra med köttfärs, känns lite som fylld pasta, man kan stoppa i lite vad som helst, och variera i oändlighet, sånt gillar jag.

Helt enkelt berätta lite vad ni tycker är värt att veta om piroger, men framförallt, ge mig gärna några bra recept på olika piroger, så jag kan prova mig fram.
Citera
2009-11-02, 10:23
Medlem
Finska Karelska piroger riktigt fina!
http://www.tasteline.com/recept/Finsk_Karelska_piroger

Finska köttpiroger
http://www.tasteline.com/recept/Finsk_Goda_kottpiroger

Två riktigt fina typer av piroger, dom karelska ska man äta med äggsmör. Du tar kokt ägg och blandar med smör och lite salt. Köttpirogen kan man äta en korv i och senap.
Citera
2009-11-02, 10:24
Medlem
dePauls avatar
Jag utgår från liknande deg som till pizza. Därefter är det bara att låta fantasin spela. Oftast är det de klassiska kombinationerna som är bäst. T ex mozarella, basilika, vitlök, krossad sv peppar och soltorkade tomater. Eller tex mex blandning med nötfärs som bas.

Indiska blandningar är heller inte dumma, t ex med kyckling och curry.

Thaimix med fisk/skaldjur är också kanon, liksom den kinesiska varianter på dim sum, dvs med sött fläsk (Hoisinsås), ingefära, salladslök, sichuanpeppar, vitlök och böngroddar.

Också den marockanska varianten är fin. I den har du koriander, stjärnanis, kryddnejlika, kyckling/lamm, russin, rött paprikapulver, sv. peppar, salt, vitlök och tahini.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:53
Medlem
epost72s avatar
Jag hittade en länk om finska piroger .
Finska köttpiroger - Våga prova!
Citera
2009-11-02, 11:09
Medlem
Min granne är från Turkiet och hon har gjort piroger till oss ett flertal gånger och dom är goda som sa**n . Har dock inget recept men det borde väl finnas på internet. Det var köttfärspiroger btw :P
Citera
2009-11-02, 11:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skater93
Min granne är från Turkiet och hon har gjort piroger till oss ett flertal gånger och dom är goda som sa**n . Har dock inget recept men det borde väl finnas på internet. Det var köttfärspiroger btw :P
Skulle tippa att det är lammfärs i dem. Det är en variant på de marockanska pirogerna.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 11:25
Medlem
Octavianuss avatar
hmm, här ska nog provas.

Men depaul, när du gör på pizzadeg, blir det inte bara som en halvinbakad minipizza? Eller är det just det som är grejen? Hur bakar gräddar du dem?

Ska nog börja med finska piroger, inte för de verkade supergoda, men de e ju de man har hört mest om. Vad kan passa till en karelisk pirog? Kankse rödbetssoppa?
Citera
2009-11-02, 11:25
Medlem
Jooplins avatar
Det här receptet är riktigt fint:http://www.baromat.se/recept/grekiska-piroger/13550/

Passar bra nu i "pumpa-tider" också!
Citera
2009-11-02, 11:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
hmm, här ska nog provas.

Men depaul, när du gör på pizzadeg, blir det inte bara som en halvinbakad minipizza? Eller är det just det som är grejen? Hur bakar gräddar du dem?

Jag är inte så förtjust i traditionell pirogdeg. Visst blir mina piroger mer eller mindre inbakade pizzor, det är det som jag finner gott .

Jag lagar fyllningen för sig och degen är som sagt en enkel pizzadeg med socker, jäst, olja, salt och lite vatten i. Inga ägg. Jag penslar med ett helt ägg och en äggula.

Jag gräddar på 225 grader tills de är gyllene. Sedan får de vila ute i ca 5 minuter.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Skulle tippa att det är lammfärs i dem. Det är en variant på de marockanska pirogerna.

~Paul~

Kan mycket väl vara så, visste inte att man brukade göra piroger på lammfärs så jag antog bara att det var köttfärs :P
Citera
2009-11-02, 12:19
Medlem
meepers avatar
I Storbritannien är Cornish Pastys (löst översatt piroger från Cornwall) populära. I grunden består de av en sorts pajdeg med en fyllning av stek, lök och potatis, men andra varianter förekommer också. Degen viks ihop kring fyllningen och det hela gräddas i ugn. Riktigt gott om de är vällagade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pasty
Citera
2009-11-02, 13:09
Medlem
Sconemans avatar
Rullkragen postade ett recept i Latino-mat-tråden som är grymt gott. Hittar det inte just nu men det är värt att leta upp om du gillar den stilen.

/ Sconeman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in