2004-01-18, 16:34
Medlem
enverhoxha99s avatar
Har någon åsikter om bästa draget för spinnspöfiske efter gädda respektive aborre? Vattnen det rör sig om är vanliga svenska insjöar.
Citera
2004-01-18, 16:39
Medlem
Mysharrys avatar
Det i särklass bästa draget jag haft till gädda är en rödvit Rapala-wobbler, Magnum F eller Super Shad Rap.
Aborre är knepigare. Jag har tagit en del fina på jigg.
Rapala har en fin sida med sötvattendrag: http://www.rapala.com/products/lures/freshwater/index.html
Citera
2004-01-18, 16:44
Bannlyst
Edit: såg att Mysharry redan hadde samma svar hehe
Citera
2004-01-18, 16:48
Moderator
nobodys avatar
På våren vicke färg grön gul orange med svarta ränder en riktig killer.
På sommaren inkoo
Båda dessa passar mycket bra även om det är grunt.
Citera
2004-01-18, 17:13
Medlem
konrad_khans avatar
Det beror lite på hur stor, hur djup och hur varm sjön är.

Själv brukar jag köra med jig och UL för mindre gäddor och Konrad för större.
Citera
2004-01-18, 19:51
Bannlyst
Ledad flytande Rapala brukar funka på ställen med mycke botten vegetation på gädda. Swim whizz model större på djupare vatten.
Aborre brukar jag köra med små spinnare, tex reflex 7-12g, eller mindre jiggar i olika färger.
Citera
2004-01-18, 23:58
Medlem
RIP-Polariss avatar
För abborre föredrar jag små jiggar, för gädda stora wobblers, Rapala, Hi-Lo etc.
Citera
2004-01-19, 00:26
Medlem
Mysharrys avatar
Visst är det konstigt att när man pratar med "experter" så säger de att "Nej, såna där gummigrejer, det funkar inte här. Ni får aldrig nåt på dem." Så hivar man upp fisk på fisk på fisk på, ja ni förstår. Ibland funkar jigg så bra på aborre att jag måste byta bete för att ge dem en chans. Fast jag har aldrig tagit något annat än aborre på jigg. För gädda är Rapalawobbler bäst.
Citera
2004-01-19, 02:10
Medlem
Rubbermans avatar
Brukar köra en hel del med en Mörrumsspinnare som kan ge gott resultat.
Däremot är jag väldigt intresserad om det var nån verkligen fick nån fisk med den "Flying Lure".plastmojängen som hårdkördes på TV för ett par år sen.
öpte aldrig nån själv men ni som gjorde kan ju gärna fylla på med erfarenheter.
Citera
2004-01-19, 02:51
Medlem
Mitt bästa drag för gädda är ett gammalt utö skeddrag. Abborre brukar jag mest meta, annars kan en liten spinnare funka bra.
Citera
2004-01-19, 08:43
Medlem
esses avatar
Klart bästa vobbler för fin aborre är rapalas countdown cd09 i färgen S.
Det tar gädderna på med.

Annars funkar kingspinnare fint på aborre.

Jag har märkt att i mindre insjöar så funkar antingen spinnare/vobbler eller jiggar. Sällan samtidigt.
Citera
2004-01-19, 10:00
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Däremot är jag väldigt intresserad om det var nån verkligen fick nån fisk med den "Flying Lure".plastmojängen som hårdkördes på TV för ett par år sen.

Det ringer en liten klocka någonstans, men jag minns inte riktigt hur den funkade. Berätta gärna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in