Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Ja han behöver fråga om han ska köpa en jacka över 1000 kronor. jag anser att ett köp över 1000 kronor är ett stort köp. Jag förstår inte över huvudtaget varför man skulle vara så dum och köpa en jacka som kostar såpass mycket. Löjligt och onödiga pengar när det finns jackor för halva det priset som har samma kvalité. Dem tusen kronorna kan vi göra annat med som är mycket vettigare och roligare. och om han vill så gärna ha den jackan får han helt enkelt spara på sina "egna" pengar.
Okej, sa du skulle inte godkanna en jacka for tusen spann, men du skulle uppenbarligen tillata din kille att, for sin egen lon fa kopa en jacka for femhundra. Om han bara har tvahundra spann kvar en manad da, skulle han kunna kopa den jackan utan att fraga dig? Eller skulle du vilja att han fragade dig forst? Eller skulle du saga att han fick vanta till nasta manad?
Jag tycker att det ar fruktansvart intressant att tva vuxna manniskor (jag ar visserligen fortfarande inne pa att ni ar ratt unga) behandlar varandra som barn pa det sattet som du beskriver... Hur kommer det sig att ni bestamde er for att infora regeln att fraga varandra om inkop utover er egen tusenlapp? Ar det nagonting som infordes for att en av er (eller bada tva kanske?) ar valdigt oekonomisk av sig?
Hela den dar grejen med att du skrev att ni MASTE fraga varandra tycker jag kanns som att ni liksom inte har nagon tillit till varandras omdomen, och om man har sa lite tillit till nagon sa tycker jag att det verkar konstigt att man har gemensam ekonomi, och arligt talat aven att man overhuvudtaget ar tillsammans.
Jag kan ju inflika att jag kanner ett par dar kvinnan har hand om alla pengar (dvs badas loner) och ger killen veckopeng, men det handlar om att han varit spelberoende i manga ar och det ar ett satt for honom att halla sig borta fran frestelsen. Han klarar alltsa inte av att ha pengar tillgangliga, men jag antar att din killes godisberoende inte ar sa starkt?