2009-11-02, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det där måste man ju diskutera genom och komma fram till själv.

Det finns ju allt från att ha skilda ekonomier, till att ha delvis delad och att ha helt delad.

Eftersom ni just ska flytta ihop skulle jag väl avråda från det sista valet iaf.

I mitt tidigare förhållande då jag hade sambo körde vi på alternativ två. Det vill säga delvis delad.

Vi öppnade upp ett gemensamt konto där vi satte in en lika stor summa var varje månad. Från det kontot betalade vi sen mat, hyra och annat som behövdes till lägenheten.

Sen det övriga som kan falla in under egna nöjen (t.ex. om jag gick på krogen med lite polare eller köpte ett spel till xboxen) så betalade jag från eget konto. Precis som att hon köpte t.ex. smink och kläder från sitt egna konto.

Tyckte jag var en bra uppdelning som fungerade iaf. Enda nackdelen såhär i retrospekt var väl att vi gemensamt köpte en massa heminredningsprylar och möbler etc. gemensamt också så det blev lite jobbigt att dela upp när förhållandet tog slut.

Något sådant är vad jag skulle föreslå för er då ni just flyttar ihop.. sen så kan ni ju ändra eftersom om ni känner för det.
Citera
2009-11-02, 02:18
Medlem
vemomintedus avatar
Ta alla saker som båda använder sig av hyra, vatten, el, bredband, mat osv och sen delar ni på den kostnaden. Tjänar någon av er mindre så kan ju den som tjänar lite till betala lite extra.

Min pojkvän och jag har bestämt att vi har en tusenlapp vars som vi handlar kläder och har till nöjen och liknande varje månad, med nöjen menar vi då sådant som vi gör utan varandra såsom om han vill gå på fotbolls match eller på krogen. Resterande pengar går till räkningar och när räkningarna är betalda så slänger vi in resterande pengar på ett buffertkonto och ett nöjeskonto/reskonto. Sen självfallet har vi en begränsad budget för mat också.

Eftersom min pojkvän tjänar mer än dubbelt av det jag får ut så står han för mer kostnader än jag men vi delar alla pengar förutom vår egna tusenlapp. Vi tycker båda att det funkar jätte bra och det är väldigt smidigt att inte behöva tjaffsa om pengarna hit och dit. de sitter på kontot och vi måste alltid diskutera det vi vill handla, förhindrar en hel del impulsköp.
Citera
2009-11-02, 04:38
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av behr
men det är ju inte riktigt så enkelt...
Jo, faktum ar att det ar precis sa enkelt. Agandet i inkopta gemensamma prylar till hemmet ar 50/50 oavsett hur betalningsfordelningen skett.
Citera
2009-11-02, 04:49
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraliberal
Du är ju dum i huvudet. Det kommer innebära att förhållandet går åt helvete.
Den som betalar mindre hamnar i beroendeställning och tacksamhetsskuld.

Dela helt lika. Känner du att du har ett stort överskott, se till att lyxa till med gemensamma grejer, men jag kan inte tänka mig att ni har det fett på era pengar. Spara det du kan spara hur som helst.
Klarar inte ett forhallande dar ena parten tjanar 8 000 och den andra 12 000 av att den som tjanar mer betalar nagot mer av hyran sa ar ju fragan om det inte ar lika bra att det gar at helvete...

Sen kan man ju resonera som sa att den personen som betalar halva sin inkomst varje manad och ser sin partner ha mer pengar till nojen an hon har i inkomst ar en situation som verkligen kan gora det ratt anstrangt...

Har man tva ordentliga inkomster ar det klart att man ska dela lika, men att inte vara beredd att betala lite mer om ens partner har taskigt med deg eller att hamna i underlage i forhallandet for att man inte betalar lika mycket av hyran tycker jag verkar otroligt verklighetsframmande i ett ordentligt forhallande. Da ar man nog langt ifran redo att bo tillsammans...
Citera
2009-11-02, 04:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
Ta alla saker som båda använder sig av hyra, vatten, el, bredband, mat osv och sen delar ni på den kostnaden. Tjänar någon av er mindre så kan ju den som tjänar lite till betala lite extra.

Min pojkvän och jag har bestämt att vi har en tusenlapp vars som vi handlar kläder och har till nöjen och liknande varje månad, med nöjen menar vi då sådant som vi gör utan varandra såsom om han vill gå på fotbolls match eller på krogen. Resterande pengar går till räkningar och när räkningarna är betalda så slänger vi in resterande pengar på ett buffertkonto och ett nöjeskonto/reskonto. Sen självfallet har vi en begränsad budget för mat också.

Eftersom min pojkvän tjänar mer än dubbelt av det jag får ut så står han för mer kostnader än jag men vi delar alla pengar förutom vår egna tusenlapp. Vi tycker båda att det funkar jätte bra och det är väldigt smidigt att inte behöva tjaffsa om pengarna hit och dit. de sitter på kontot och vi måste alltid diskutera det vi vill handla, förhindrar en hel del impulsköp.
Det ar inget tjafs om pengarna, men han maste fraga dig vad han far kopa for sina pengar samtidigt som du berattar for honom vad du tanker kopa for dem? Whatever floats your boat, men skams du inte over att han maste fraga dig om det ar okej att han koper ett par skor for sina egna pengar eller att du behover tigga till dig deg for att ga till frisoren?
Citera
2009-11-02, 08:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
man äger alltid sina egna saker..oavsett när dom köptes eller vem som använder dom.

Ja du äger din "egna" saker som du köpte innan man flytta ihop. Men köper man en tv när man bor tillsammans med sin sambo är den gemensamm egendom oavsett vem som betalat. -Flyytar man isär är det 50/50 som gäller om man inte skrivit ett samboavtal och där berättat hur det skall delas.
Citera
2009-11-02, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja du äger din "egna" saker som du köpte innan man flytta ihop. Men köper man en tv när man bor tillsammans med sin sambo är den gemensamm egendom oavsett vem som betalat. -Flyytar man isär är det 50/50 som gäller om man inte skrivit ett samboavtal och där berättat hur det skall delas.

gäller även efter man flyttar ihop... ex. köper jag en dator och min sambo använder den lika mycket som jag är det ändå min dator om vi flyttar isär.
Citera
2009-11-02, 13:41
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
gäller även efter man flyttar ihop... ex. köper jag en dator och min sambo använder den lika mycket som jag är det ändå min dator om vi flyttar isär.

Så har jag inte tolkat sambolagen. Om du köpt datorn innan ni flyttade ihop ja då är det din. Köpte ni den efter att ni flyttade ihop då är det delad egendom. Sen kan man förvisso själv bestämma hur man delar så länge man är överens.

Har för mig dock att det finns en skillnad när det gäller bilköp men är inte säker....
Citera
2009-11-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Så har jag inte tolkat sambolagen. Om du köpt datorn innan ni flyttade ihop ja då är det din. Köpte ni den efter att ni flyttade ihop då är det delad egendom. Sen kan man förvisso själv bestämma hur man delar så länge man är överens.

Har för mig dock att det finns en skillnad när det gäller bilköp men är inte säker....

enligt svedbank:

Sambor
Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat.

All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den har förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom.

Du måste begära bodelning senast inom ett år efter att samboförhållandet har upphört genom separation. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider måste begäran om bodelning framställas senast vid bouppteckningsförrättningen.

här finns sambolagen http://www.alden.se/Sambolagen.htm
Citera
2009-11-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jo, faktum ar att det ar precis sa enkelt. Agandet i inkopta gemensamma prylar till hemmet ar 50/50 oavsett hur betalningsfordelningen skett.

vad jag menade med att det inte är så enkelt är att sambolagen är betydligt mer avancerad än så..
Citera
2009-11-02, 13:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
enligt svedbank:

Sambor
Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat.

All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den har förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom.

Du måste begära bodelning senast inom ett år efter att samboförhållandet har upphört genom separation. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider måste begäran om bodelning framställas senast vid bouppteckningsförrättningen.

här finns sambolagen http://www.alden.se/Sambolagen.htm

Okej en dator kanske kan falla utanför bodelnigen men det hela blir en fråga vad som räknas till bohaget. möbler är självklara och delas om de köpts gemensamt. Vad räknas mer som bohag? micro, tv, stero ? fritidsredskap? verktyg? osv...
Citera
2009-11-02, 15:27
Medlem
vemomintedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar inget tjafs om pengarna, men han maste fraga dig vad han far kopa for sina pengar samtidigt som du berattar for honom vad du tanker kopa for dem? Whatever floats your boat, men skams du inte over att han maste fraga dig om det ar okej att han koper ett par skor for sina egna pengar eller att du behover tigga till dig deg for att ga till frisoren?

Han får göra vad han vill med sin tusenlapp. Vi är båda bestämda att vi inte vill slösa pengar på onödiga grejer utan hellre köper resor och sparar till hus. Tror nog i övrigt att du missuppfattade det hela ganska mycket. Han behöver verkligen inte fråga om han ska ta av sina tusen kronor. Men ska vi köpa något med våra rese/nöjespengar eller buffert pengar måste vi alltid prata med varandra först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in