• 1
  • 2
2009-11-01, 18:09
Medlem
Har funderat länge på att skaffa mig ett ''litet'' sällskapsdjur och har totalt fastnad för Irländska varghundar.

är det någon som har något att berätta om dom? ur en rent konkret synpunkt.
vill inte höra saker som:
dom är stora?
har du tid med husdjur?

eller liknande OfT svar/frågor.
seriösa OfT som ändå relaterar till ämnet är självklart välkommet

edit: saker jag vill veta är tex är dom keliga? har de svårt att gå i trappor och liknande. hoppas ni förstår. saker som är svåra att hitta på rena Info-sidor
Citera
2009-11-01, 18:20
Medlem
U137s avatar
En arbetskompis har en sådan, den är väldigt snäll. Irländska varghundar behöver precis som Grand danoise väldigt mycket utrymme.

Jag har klappat besten ett par gånger och den verkar hur kelen som helst, vet dock inte om det beror på hunden i fråga eller om rasen är sådan.
Citera
2009-11-01, 20:30
Medlem
NoReplys avatar
Mycket trevliga djur måste jag säga!
Men ja, de är stora och de behöver plats. En liten etta med kokvrå är kanske inte rätt bostad om du tänker skaffa en irländare.

De hundar jag har träffat har inte haft några speciella problem med att gå upp och ner i trappor eller sånt, men då har dessa haft föräldrar som är höftröntgade och har godkänt resultat på röntgen. De har tydligen hemskt lätt att få höftproblem, så leta reda på en uppfödare med ordentligt kollade avelsdjur.

Min sambos farmor har en irländsk varghund som verkar tro att hon är en chihuahua för hon älskar att sitta i knä på folk, vet dock inte om detta är något återkommande drag.

De behöver inte så mycket motion som man kan tro. Självklart behöver de motion och träning som de flesta hundar, men de är inte i närheten av den motionsnivå som många andra, mindre, hundar. Jag skulle tro att ordentliga promenader, kortare kiss-promenader och vanlig vardagslydnad räcker för att hålla en irländare i trim och inte få en över/understimulerad hund.
Citera
2009-11-01, 21:01
Medlem
orvarens avatar
Har du bil?

(du kan bli tvungen att byta om h#n ska åka med.. )
Citera
2009-11-01, 21:35
Medlem
Fogelbergs avatar
Älskar den rasen... hade jag haft tid och plats hade jag skaffat en direkt, men jobbet tar tid, bor i lägenhet, fullt upp med kidsen....

Ett annat liv kanske...
Citera
2009-11-01, 23:32
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Mycket trevliga djur måste jag säga!
Men ja, de är stora och de behöver plats. En liten etta med kokvrå är kanske inte rätt bostad om du tänker skaffa en irländare.
Jag tycker tvärt om att det fungerar rätt bra. IV är visserligen lite utblandad med andra raser, men det mesta är vinthund i dom och dom beter sig som typiska vinthundar oxå. Soffpotatisar inne och alerta ute. Att ha hund (över lag - undantag finns) i lägenhet funkar perfekt om man lär dom det.

Citat:
De hundar jag har träffat har inte haft några speciella problem med att gå upp och ner i trappor eller sånt, men då har dessa haft föräldrar som är höftröntgade och har godkänt resultat på röntgen. De har tydligen hemskt lätt att få höftproblem, så leta reda på en uppfödare med ordentligt kollade avelsdjur.
MYCKET viktigt med denna ras! Föräldradjuren MÅSTE vara röntgade, stora hundar får mycket lätt problem med höfterna (och armbågarna) och den risken vill du verkligen minimera.

Citat:
Min sambos farmor har en irländsk varghund som verkar tro att hon är en chihuahua för hon älskar att sitta i knä på folk, vet dock inte om detta är något återkommande drag.
Mycket vanligt drag. De tror att de är knähundar, de förstår inte bättre.. :P Mycket trevlig ras över lag med mycket få surpuppor. Vanligtvis mycket trevliga mot allt och alla.

Citat:
De behöver inte så mycket motion som man kan tro. Självklart behöver de motion och träning som de flesta hundar, men de är inte i närheten av den motionsnivå som många andra, mindre, hundar. Jag skulle tro att ordentliga promenader, kortare kiss-promenader och vanlig vardagslydnad räcker för att hålla en irländare i trim och inte få en över/understimulerad hund.
De vill gärna springa av sig ordentligt någon gång i veckan, lure coursing kanske e nåt för dig? Dessutom får du nog ägna lite tid åt att öva inkallning, vilket är svårt med alla vinthundar.

Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har du bil?

(du kan bli tvungen att byta om h#n ska åka med.. )
Tänk på bilfrågan, stora hundar ÄR svåra att förflytta.

Dessutom får man tänka på andra saker som kommer med stora hundar. De lever kortare tid än mindre, de har större risk för hjärtsjukdomar och de kostar mer i foder etc...

Sen får man inte glömma glädjepunkterna då Irländare e jättetrevliga hundar..
Citera
2009-11-02, 00:01
Medlem
Grejen med stora hundar generellt är att dom är "valpiga" längre och lever kortare. Kan vara något att reflektera över.
Sen då även om du skrev att du inte vill få det påpekat så är dom JÄVLIGT stora. Tror inte man inser det innan man träffat en själv.
Stötte på en två år gammal Irlänsk varghund i sommras som var utan tvekan den största hund jag sett. Den var rejält över rasstandaren, som en mindre ponny. Men dom är nog finfina jyckar så go for it om du känner det är rätt ras för dig.
Personligen skulle jag skaffa en mindre hund(har själv collie). Främsta anledningen är främst "mötes aspekten". Vad jag menar är jag föredrar gå med okopplad hund men raser som tex schäfrar, bullterriers av olika slag osv är många människor rädda för så av respekt skulle jag inte gå med en sådan okopplad. Irländsk varghund faller i min mening i den kategorin pga dess storlek.
Citera
2009-11-02, 00:14
Medlem
Är varghundar STARKA eller är det mer snabba och smärta så att säga? som en GEPARD.
Citera
2009-11-02, 09:07
Medlem
mr.arnes avatar
De har väl inte så lång livslängd?
Citera
2009-11-02, 09:17
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
De har väl inte så lång livslängd?
Nä skulle inte tro det, men väldigt lungna och snälla.
Citera
2009-11-02, 13:24
Medlem
Antevantes avatar
De irländare jag träffat (många) har alla varit snälla och mysiga hundar.

De nackdelar jag kan tycka är att de hårar något jävulskt och har relativt kort livslängd.

randomman: Om du jämför med andra vinthundar är de INTE snabba. På en lure coursingbana ser de ut som om de lufsar fram.
Citera
2009-11-02, 14:03
Medlem
mr.arnes avatar
Jag har hört att de har väldigt låg livslängd, typ 5 år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in