Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Mycket trevliga djur måste jag säga!
Men ja, de är stora och de behöver plats. En liten etta med kokvrå är kanske inte rätt bostad om du tänker skaffa en irländare.
Jag tycker tvärt om att det fungerar rätt bra. IV är visserligen lite utblandad med andra raser, men det mesta är vinthund i dom och dom beter sig som typiska vinthundar oxå. Soffpotatisar inne och alerta ute. Att ha hund (över lag - undantag finns) i lägenhet funkar perfekt om man lär dom det.
Citat:
De hundar jag har träffat har inte haft några speciella problem med att gå upp och ner i trappor eller sånt, men då har dessa haft föräldrar som är höftröntgade och har godkänt resultat på röntgen. De har tydligen hemskt lätt att få höftproblem, så leta reda på en uppfödare med ordentligt kollade avelsdjur.
MYCKET viktigt med denna ras! Föräldradjuren MÅSTE vara röntgade, stora hundar får mycket lätt problem med höfterna (och armbågarna) och den risken vill du verkligen minimera.
Citat:
Min sambos farmor har en irländsk varghund som verkar tro att hon är en chihuahua för hon älskar att sitta i knä på folk, vet dock inte om detta är något återkommande drag.
Mycket vanligt drag. De tror att de är knähundar, de förstår inte bättre.. :P Mycket trevlig ras över lag med mycket få surpuppor. Vanligtvis mycket trevliga mot allt och alla.
Citat:
De behöver inte så mycket motion som man kan tro. Självklart behöver de motion och träning som de flesta hundar, men de är inte i närheten av den motionsnivå som många andra, mindre, hundar. Jag skulle tro att ordentliga promenader, kortare kiss-promenader och vanlig vardagslydnad räcker för att hålla en irländare i trim och inte få en över/understimulerad hund.
De vill gärna springa av sig ordentligt någon gång i veckan, lure coursing kanske e nåt för dig?

Dessutom får du nog ägna lite tid åt att öva inkallning, vilket är svårt med alla vinthundar.
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har du bil?
(du kan bli tvungen att byta om h#n ska åka med..

)
Tänk på bilfrågan, stora hundar ÄR svåra att förflytta.
Dessutom får man tänka på andra saker som kommer med stora hundar. De lever kortare tid än mindre, de har större risk för hjärtsjukdomar och de kostar mer i foder etc...
Sen får man inte glömma glädjepunkterna då Irländare e jättetrevliga hundar..