• 1
  • 2
2009-11-01, 14:47
Medlem
ingenios avatar
Jag undrar om det går att ringa från sin mobil, med ett svenskt kontantkort, från ett icke-EU-land och hem till Sverige utan att mottagaren kommer att se ens nummer på någon display. Jag vill alltså bara att det skall stå: "Privat nr" el. dyl. på mottagarens display när man ringer upp, inte att någon landskod eller annat nummer (utom möjligen ens eget, som det ser ut i Sverige) skall framkomma.

Är detta kanske en operatörsfråga? Isåfall: Vilken mobiloperatör skulle ni rekommendera, dvs där ni 100% säkert, baserat på egen erfarenhet, vet att detta problem kan lösas?
Citera
2009-11-01, 14:56
Medlem
illNills avatar
*3# brukar man slå om man vill ha hemligt nummer,vet dock inte om de gäller i utlandet också.
Citera
2009-11-01, 15:19
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illNill
*3# brukar man slå om man vill ha hemligt nummer,vet dock inte om de gäller i utlandet också.

Antingen så är du är ute och cyklar i sherwoodskogen eller så gjorde du ett ärligt misstag. Men #31# ska det vara. För utlandet antar jag att det är en operatörsfråga.
Citera
2009-11-01, 15:44
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Antingen så är du är ute och cyklar i sherwoodskogen eller så gjorde du ett ärligt misstag. Men #31# ska det vara. För utlandet antar jag att det är en operatörsfråga.
Prefixet kan skilja mellan olika operatörer.
Citera
2009-11-01, 15:54
Medlem
ingenios avatar
Dum fråga men gäller prefixet den utländska operatören, vars nät man använder, eller den svenska?
Citera
2009-11-02, 15:04
Medlem
ingenios avatar
En (dum) fråga är också huruvida en person som ringer upp ens telefon när man är i utlandet måste slå landsnumret till det landet först. Men jag har för mig att det räcker med att slå ens vanliga nummer såsom om man befann sig i Sverige. Eller?
Citera
2009-11-02, 17:13
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
En (dum) fråga är också huruvida en person som ringer upp ens telefon när man är i utlandet måste slå landsnumret till det landet först. Men jag har för mig att det räcker med att slå ens vanliga nummer såsom om man befann sig i Sverige. Eller?

landsnummer till sverige, ringer du inom landet så behöver du dock inte slå dess landnummer
Citera
2009-11-02, 17:16
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle

Och *31# använder man om man har skyddat nummer och vill att nummret ska synas.
Citera
2009-11-03, 15:57
Medlem
borjegs avatar
Dessa koder är GSM-standard och skiljer sig inte mellan olika operatörer. Däremot kan det hända att vissa operatörer har valt att inte stödja dessa koder.

#31#nummer döljer nummer för detta samtal
*31#nummer visar nummer för detta samtal, om man i vanliga fall har dolt nummer
Citera
2009-11-03, 19:20
Medlem
Köp ett kontantkort och betala med kontanter bara och sätt i en gammal skittelefon, det är väl anonymt nog?
Citera
2009-11-03, 22:57
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeg
Dessa koder är GSM-standard och skiljer sig inte mellan olika operatörer. Däremot kan det hända att vissa operatörer har valt att inte stödja dessa koder.

#31#nummer döljer nummer för detta samtal
*31#nummer visar nummer för detta samtal, om man i vanliga fall har dolt nummer

Kan det vara så att man la in de koderna i 3G/ UMTS som standard med ?
Citera
2009-11-03, 23:49
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Kan det vara så att man la in de koderna i 3G/ UMTS som standard med ?

3GSM är en gemensam standard.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in