• 1
  • 2
2007-05-03, 18:03
Medlem
Har sökt efter liknande trådar men ej funnit något.

Hur som helst. Inte sällan ser man ju diverse småbutiker/mackar/kebaberior ha små lappar uppsatta vid kassan där det står något i stil med; "Vid kortköp för mindre än X kr debiteras en avgift på X kr." Jag har varje gång blivit lika undrande om huruvida detta faktiskt är tillåtet eller inte.

Vad jag har hört är det inte olagligt på något vis så länge butiken gör tydligt för sig att avgifter kommer att dras. Däremot är det inte tillåtet av kortbolagen, vilket man även får veta när man skriver avtal med dessa bolag. Butikerna skulle i sådana fall alltså bryta mot avtalet de har gentemot kortbolagen.

Vissa säger att det inte alls är otillåtet och att butikerna får göra vad fasiken dom vill när det gäller sådana här avgifter, men det har jag svårt att tro.

Frågan är nu alltså om man kan sätta dit dessa butiker på något vis? Kan man till exempel anmäla butikerna till kortbolagen och på så vis bryta upp deras avtal? Det skulle vara ett roligt faktum att kunna hota med när man handlar hos en kebabrullare som bestämt vill ha sin avgift.

Nu är det ju inte så att avgifterna brukar vara höga utan det handlar oftast om 5-10 kr, men av rena principskäl vill jag inte ge efter för sådana här saker.
Citera
2007-05-03, 18:17
Medlem
tapirs avatar
Det kostar ju för butikerna att folk betalar med kort. Skapar man en omkostnad för butiken skall man fan betala den också.
Citera
2007-05-03, 20:03
Medlem
Citat:
Det kostar ju för butikerna att folk betalar med kort. Skapar man en omkostnad för butiken skall man fan betala den också.

Jo tjenare... Det kostar för butikerna att folk betalar med kontanter också (kassa, räkning, säker förvaring, ev. köpa växel), men ändå tar ingen ut en extra avgift för det.

Det är knappast uppenbart att butiker får föra vidare denna kostnad till konsumenten. Affären köper korttjänsten från ett annat företag, ett företag som vill att folk ska använda kort. Det vore enkelt för detta företag att ha en klausul i sitt kontrakt med affären som förhindrar detta...
Citera
2007-05-03, 20:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestige
Har sökt efter liknande trådar men ej funnit något.

Hur som helst. Inte sällan ser man ju diverse småbutiker/mackar/kebaberior ha små lappar uppsatta vid kassan där det står något i stil med; "Vid kortköp för mindre än X kr debiteras en avgift på X kr." Jag har varje gång blivit lika undrande om huruvida detta faktiskt är tillåtet eller inte.

Vad jag har hört är det inte olagligt på något vis så länge butiken gör tydligt för sig att avgifter kommer att dras. Däremot är det inte tillåtet av kortbolagen, vilket man även får veta när man skriver avtal med dessa bolag. Butikerna skulle i sådana fall alltså bryta mot avtalet de har gentemot kortbolagen.

Vissa säger att det inte alls är otillåtet och att butikerna får göra vad fasiken dom vill när det gäller sådana här avgifter, men det har jag svårt att tro.

Frågan är nu alltså om man kan sätta dit dessa butiker på något vis? Kan man till exempel anmäla butikerna till kortbolagen och på så vis bryta upp deras avtal? Det skulle vara ett roligt faktum att kunna hota med när man handlar hos en kebabrullare som bestämt vill ha sin avgift.

Nu är det ju inte så att avgifterna brukar vara höga utan det handlar oftast om 5-10 kr, men av rena principskäl vill jag inte ge efter för sådana här saker.
Ofta har ju kortbolagen klausuler mot sådant. Avtalen med Amex t ex. De har ett formulär på sin hemsida där man kan rapportera sådant, och då sägs avtalet upp.
Citera
2007-05-03, 20:24
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Ofta har ju kortbolagen klausuler mot sådant. Avtalen med Amex t ex. De har ett formulär på sin hemsida där man kan rapportera sådant, och då sägs avtalet upp.

Handlarens avgift för kort för just amex är den största anledningen till att kortet inte accepteras på så många ställen utanför USA.

Huruvida handlaren har rätt att ta ut avgift eller inte beror på vem handlaren har avtal med. Exempelvis Euroline som är SEBs inlösensföretag förbjuder extra avgifter, Babs som är största inlösensbolaget tillåter handlare att ta ut extra avgifter om du betalar med Mastercard men inte om du betalar med Visa.

För övrigt tycker jag att det är fel av handlarna att ta ut extra avgift, jag menar de lägger knappast på extra när du handlar på vintern för att det är kallt och deras elvärmeräkning är högre, det handlar om att tillhandahålla en service till kunderna. Tar ett etablissemang avgift när du handlar rekommenderar jag alla att sluta handla hos dem.
Citera
2007-05-03, 20:37
Medlem
AT4s avatar
Jag vänder vid dörren om de tar ut kortavgift av princip. Man hjälper ett ställe om man handlar med kort, minskad rånrisk ,lättare bokföring för dem. Många tar extra då de inte kan svarta om man betalar med kort.
Citera
2007-05-03, 20:41
Medlem
Spelar ju ingen roll! Om affärsägaren är lite smart så lägger han på 5 SEK på pizzapriset (35 SEK isf 30 SEK) så slipper han diskussionen.
Citera
2007-05-03, 22:18
Medlem
swecows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Jo tjenare... Det kostar för butikerna att folk betalar med kontanter också (kassa, räkning, säker förvaring, ev. köpa växel), men ändå tar ingen ut en extra avgift för det.

Denna kostnad är inbakad i priset på varan, så betalar du med kort och får betala 5kr extra så betalar du både för kontanthanteringen och korthanteringen
Citera
2007-05-03, 22:27
Medlem
LiKaShings avatar
Kortbetalning = Pizzeriornas och turkkioskernas MARDRÖM

Jag blir så j-vla inåt helvete förbannad på kortavgifterna. Senast för ett par dagar sedan pyntade jag 5 spänn extra för att få köpa ett par redan dyra cigg.

Den ABSOLUT viktigaste anledning till att kortavgifter införts och uppmuntrade till kontanta betalningar i allmänhet tror jag TVIVELSUTAN är att pizza-bagarna och kioskägarna vill ha verksamheten till största delen KOL-SVART.

Tror genomsnittssvenskan försörjer en hel familj i Irak eller Iran genom pizza-inköp. Baksidan är att pizzorna skulle kostat 100 kr styck om det inte fuskats så mycket i branschen. Så, det är väl bara att acceptera avgifterna.
Citera
2007-05-04, 11:15
Medlem
Anmäl dem om det går. Jag hatar småbutiker som tar ut kortavgifter, jävla myglare. Jag vill ju ha bort kontanter totalt, och de hjälper ju inte precis...
Citera
2007-05-04, 11:19
Medlem
svårt att redovisa. tror inte det är tillåtet, iallafall inte enligt min mor som en gång i tiden var egenföretagare.
Citera
2007-05-04, 11:24
Medlem
Weaverworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London_Calling
svårt att redovisa. tror inte det är tillåtet, iallafall inte enligt min mor som en gång i tiden var egenföretagare.

http://www.flashback.org/showpost.p...95&postcount=5
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in