2009-10-31, 23:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
En trd mste ven denne man ha vars kunskaper str sig n idag.

Detta fall finns omnmnt i bl.a. Gustaf Lidbergs ena bcker samt en av Bernhardssons "stora". Eftersom jag inte har tillgng till denna litteratur just nu s fr jag ta detta ur minnet. Ifall ngot visar sig vara felaktigt s vore det bra om ni ppekade detta.

Under Gustaf Lidbergs tid som tredje polisintendent 1908-1917 d dk n dene och n den andre av n idag vlknda frbrytare upp.

Detta skedde ven innan hans tid som tredje polisintendent som nedanstende fall kommer att visa.

Johan Alfred Skog hade samma frnamn som en annan knd svensk frbrytare - Johan Alfred Andersson Ander som avrttades 1910 p Lngholmen.

Skog fddes i Skrukeby (allts inte Skurkeby) i stergtland omkring 1865. Han brjade tidigt att prngla ut falska sedlar men kte ganska snart fast. Detta p.g.a. att sedlarna var dligt gjorda. 1893 slpptes han frn fngelset och lovade sig sjlv att aldrig mera sitta inne. Hellre sjlvmord. Samma r emigrerade han till det stora landet i vster. Han hade redan en syster boende dr i Chicago.

I stort sett med en gng vid sin ankomst till Amerika brjade han att prngla ut falska sedlar. Inte bara dollars utan ven bl.a. svenska och danska sedlar. Han hade mnga stt att f dessa utprnglade p. Skog var en mycket god psykolog.

Vid ett tillflle blev han dock gripen och satt ett kort tag bakom ls och bom. Det enda han hade i tanke var att rymma. Han fick god hjlp av de andra fngarna. Dessa brjade att brka precis som Skog brjade att spela lten "Kom lilla flicka valsa med mig" p dragspel. Just d hnde det. Skog slog ner en fngvaktare, stal hans nycklar och rymde.

Inget spr gick att f upp efter honom - frutom alla falska sedlar och mynt som han lmnade efter sig.

Brjan till slutet fr "Falskmyntarnas konung" brjade i Sverige i juli 1899. Hemvndande emigranter hade d med sig svenska sedlar med felaktiga serienummer. Den enda skillnaden var att dessa falska sedlar var bttre tillverkade n de av myntverket i Sverige.

Drfr reste Lidberg tillsammans med Carln ver till New York i juli 1899. Detta var frsta gngen som svensk polis begav sig utomlands fr att leta efter en brottsling.

Vl framme i New York fick de trffa polischefen dr som hette Kazan. Redan frn frsta stund fick de napp. Bl.a. hade ett vxlingskontor blivit lurade att vxla till sig 8000 svenska kronor som bestod av frfalskade 100-lappar. Som alla frstr s var ju denna summa en enorm sdan 1899.

Den 31 augusti 1899 kom det en rapport om att en man hade terigen frskt att vxla frfalskade 100-lappar p ett vxlingskontor vid Battery Place.

En polisman brjade d att jaga Skog gata upp och gata ner. Till sist orkade inte Skog springa lngre. Han drog d fram sin pistol ur fickan och skt sig infr gonen p den efterfljande polisen i huvudet. Han frdes drefter till ett sjukhus.

Dagen efter, den 1 september, tidigt p morgonen vaknade Skog upp ur koman. Vid hans sng befann sig bl.a. Lidberg, Carln och en svensk advokat. Till denne advokat erknde Skog alla sina frfalskningar samt att han var Johan Alfred Skog. Han hade inte kallat sig fr Skog i Amerika utan hade haft mnga olika alias. Alla engelska namn.

Ngra timmar senare den 1 september 1899 s avled Skog p.g.a. av sin svra skottskada i huvudet.

r det ngon annan som har hrt talats om storfrfalskaren Johan Alfred Skog frut?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-10-31 kl. 23:16.
Citera
2009-12-13, 01:49
Medlem
Jo jag har hrt talas om honom. Han nmns bla i boken "Svenska skurkar" av Stig Linnell.
Hans sedlar kan du se p polis museet :-)
Jag var sjlv fascinerad av hans frfalsknings frmga.
40 r efter hans dd dyker ytterligare en av hans sedlar!!!
Det som var synd r att han var spelmissbrukare vilket gjorde att han njt inte av sina pengar...
Citera
2009-12-13, 12:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spelmissbrukare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hammu
Jo jag har hrt talas om honom. Han nmns bla i boken "Svenska skurkar" av Stig Linnell.
Hans sedlar kan du se p polis museet :-)
Jag var sjlv fascinerad av hans frfalsknings frmga.
Citat:
40 r efter hans dd dyker ytterligare en av hans sedlar!!!
Det som var synd r att han var spelmissbrukare vilket gjorde att han njt inte av sina pengar...

Tack fr denna uppgift Hammu. Det visste jag inte.

Ja han var spelmissbrukare och bl.a. p.g.a. att han frlorade hela tiden var han tvungen att trycka upp nya aedlar.

Det finns troligtvis endast en svensk till, som skulle kunna mta sig med Skogs otroliga frmga att tillverka falska sedlar.
Citera
2009-12-13, 18:23
Medlem
Henkeeee-s avatar
Intressant!

I staterna jagade dom under mnga r en framgngsrik frfalskare som sedermera visade sig vara sexualsadist!

Trevlig lsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_DeBardeleben
Citera
2009-12-13, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lnken.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-
Intressant!

I staterna jagade dom under mnga r en framgngsrik frfalskare som sedermera visade sig vara sexualsadist!

Trevlig lsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_DeBardeleben

Intressant lsning. En verkligen "trevlig" person denne Mike DeBardesleben. Kan inte komma ihg att jag har hrt talats om honom frut.

I viket fall som helst s var inte Skog sexualsadist. Han skulle samma r som han begick sjlvmord, 1899, ha gift sig med ung kvinna som lskade honom. Skog hade ett gott rykte bland sina grannar. Tyst och frsynt. Tacka f det, med tanke p vad han hll p med, i det bakre rummet i sin lgenhet.
Citera
2009-12-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack fr denna uppgift Hammu. Det visste jag inte.

Ja han var spelmissbrukare och bl.a. p.g.a. att han frlorade hela tiden var han tvungen att trycka upp nya aedlar.

Det finns troligtvis endast en svensk till, som skulle kunna mta sig med Skogs otroliga frmga att tillverka falska sedlar.

Du r den nda som jag hr att du knner till Johan Alfred Skog!
Vad heter frresten boken som Gustaf Lidberg skrev om honom? Jag frskte googla boken men hittade inte den.
Citera
2009-12-14, 15:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gustaf Lidbergs bok.

Citat:
Du r den nda som jag hr att du knner till Johan Alfred Skog!
Vad heter frresten boken som Gustaf Lidberg skrev om honom? Jag frskte googla boken men hittade inte den.

Boken heter "Detektivchefens berttelser" och utkom 1918 p Bonniers frlag. Det som handlar om Skog finns p sidorna 1 - 75. Kapitlet heter "Jakten ver Atlanten efter "Frfalskarnas Kung".

Ingen polischef i Stockholm ngonsin "ramlade ver" s mnga storfrbrytare och vlknda fall som just Lidberg. Han avgick 1917 som tredje polisintendent.
Citera
2009-12-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Boken heter "Detektivchefens berttelser" och utkom 1918 p Bonniers frlag. Det som handlar om Skog finns p sidorna 1 - 75. Kapitlet heter "Jakten ver Atlanten efter "Frfalskarnas Kung".

Ingen polischef i Stockholm ngonsin "ramlade ver" s mnga storfrbrytare och vlknda fall som just Lidberg. Han avgick 1917 som tredje polisintendent.

Tackar
Citera
2009-12-15, 00:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lidbergs bok.

Citat:
Tackar

Om du skulle vara intresserad av boken s gr det nog att kpa den p ntet. Dyker upp d och d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in